Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Van Mtb tot gravelbike

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4223
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 19 okt 2019 23:06

Ik heb het plan opgevat om een oude MTB om te bouwen tot gravelbike.
Nu heb ik een stalen (retro) MTB op het oog. Een Trek 990. (Moet de maten nog checken, dat kan dinsdag pas. Maar het frame lijkt vooralsnog passend te zijn)
Het frame lijkt in uitstekende staat. En het heeft een vaste vork.
Hij is nu 8-speed opgebouwd. En hij heeft cantilever remmen.

Belangrijkste wijziging zal zijn om het rechte stuur en MTB- schakel en remmateriaal te vervangen door een krom stuur en shimano 9 of 10 speed shifters.

Kunnen jullie meedenken met betrekking tot een aantal aannames?

- volgens mij kan ik de 8 speed derailleurs (shimano XT) ook gebruiken met 9 en 10 speed shimano-road shifters...
- de 8 speed cassette kan ik ook vervangen voor 9 of 10 speed cassette ( dus een shimano body is geschikt voor 8-9-10 speed cassettes)
- omdat het frame dwingt tot cantilever of v-brakes, blijf ik beperkt tot 26 inch wielen (of is 27,5 inch toch mogelijk?)

Misschien komen er nog meer vragen, maar dit zijn voor nu de belangrijkste.

Ook andere tips zijn natuurlijk van harte welkom. Bijv. ook met betrekking tot bruikbare banden, geschikt voor combinatie van gravel en wegritjes (dus geen hardcore MTB banden)

Ik hoor het graag!

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 20 okt 2019 08:10

Hanz Bé schreef: 19 okt 2019 23:06
- volgens mij kan ik de 8 speed derailleurs (shimano XT) ook gebruiken met 9 en 10 speed shimano-road shifters...
- de 8 speed cassette kan ik ook vervangen voor 9 of 10 speed cassette ( dus een shimano body is geschikt voor 8-9-10 speed cassettes)
- omdat het frame dwingt tot cantilever of v-brakes, blijf ik beperkt tot 26 inch wielen (of is 27,5 inch toch mogelijk?)
- ja de 8 speed xt kan met 9 of 10 Road. Uitzondering is de huidige tiagra 4700 groep. Die heeft andere Cable pull en werkt niet.
-Op een 8 speed hub gaat inderdaad ook 9 of 10 speed cassette passen. Bij 10 speed wel een extra spacer nodig.
- denk van niet.. De 27,5 heeft grotere diameter, dus remmen komen dan te laag uit.


Banden, ik ben niet meer heel erg op de hoogte van het aanbod 26”
Zal ook steeds lastiger worden, maar een schwalbe 26x2.1 Thunderbird burt komt aardig in de buurt.
Laatst gewijzigd door Gravelist op 20 okt 2019 08:59, 1 keer totaal gewijzigd.

erwin20vt
Forum-lid
Berichten: 108
Lid geworden op: 17 aug 2019 21:36

erwin20vt 20 okt 2019 08:21

Continental Double Fighter III (26x1.90) lijkt mij ook wel geschikt, Een iets smallere band met een redelijk vlak midden profiel voor op de weg en goede noppen voor slechtere ondergrond aan de buitenkant en prima betaalbaar.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16215
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 21 okt 2019 07:46

Er zijn zeker wel v-brake en canti's die genoeg verstelbaar zijn om de stap naar 27,5 aan te kunnen! Als je even googelt vind je vast iets.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
bluebird
Forum-lid
Berichten: 652
Lid geworden op: 19 jul 2005 19:27
Locatie: huis in het bos

Gebruikersavatar bluebird 21 okt 2019 11:11

Leuk project, zelf ben ik over zoiets aan het nadenken. Bij mij gaat het echter over mijn 'oude' 26 inch MTB met schijfremmen. Maar goed, ik wil natuurlijk niet dit topic kapen. Eén vraagje over banden; zouden Supermoto's voldoen voor graveldoeleinden of schieten die (te snel) tekort?
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4223
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 21 okt 2019 11:46

Ernie C. schreef: 21 okt 2019 07:46 Er zijn zeker wel v-brake en canti's die genoeg verstelbaar zijn om de stap naar 27,5 aan te kunnen! Als je even googelt vind je vast iets.

Deze vind ik interessant. Als je 27,5 inch wielen kunt rijden heb je in elk geval veel meer keuze in banden. Hier ga ik eens in duiken!

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 21 okt 2019 13:03

Ik kreeg er gisteren ook zo een aan het wiel in de duinen.
Soort van MTB frame, enorme banden met noppen en stuur een kruising tussen race en recht stuur...
Wielen leken me 29's of zoiets
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4223
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 21 okt 2019 13:43

Enig googlen (googelen) heeft me geleerd dat je, voor een conversie van 26 inch naar 650b wielen, cantilevers nodig hebt die 12,5 mm verstelbaar zijn. Voorbeeld van bruikbare remmen zijn bijv, de Tektro CR720 remmen. Maar er zijn er meer.
Als ik morgen de beoogde donorfiets ga bekijken kan ik dit dus meteen “beoordelen”. Deze optie vergroot in elk geval de mogelijkheden voor een dergelijk project!

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2857
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 21 okt 2019 14:14

Ik heb ook zitten kijken naar zo'n project (wat nu even in de koelkast zit), maar dan de andere kant op: van 700c naar 650b. Remmen die dit (of jouw omgekeerde richting) faciliteren zijn er wel, maar wat wel van belang is, is de positie van de canti bevestigingspunten op jouw beoogde frame. Hoe hoog of laag zitten deze? Meet dit ook even goed na!

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4223
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 22 okt 2019 20:30

Nou, “donor-frame” is gekocht. Nu nog een paar essentiele keuzes te maken én her en der benodigde onderdelen vandaan halen.

Belangrijke keuzes:
# 9 of 10 speed
# voor 1, 2 of toch 3 bladen......
# uitgaan van 26 inch wielen, of meteen overstappen naar 27,5 inch. Dit laatste is denk de minst urgente keuze. Kan altijd nog.

Betere foto’s volgen tzt.....
41B1169B-F4C0-4F14-95FA-1C414852B8B6.jpeg
5C4CF3BD-FB58-4C7A-951B-6EF0D88D33A5.jpeg

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 22 okt 2019 23:19

Qua geometrie zie ik weinig voordelen aan het gebruik van dit frame. Niet iedere vernieuwing is een verbetering, maar qua geometrie is het er op dit vlak niet slechter op geworden in de afgelopen 20 jaar.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4223
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 23 okt 2019 06:27

Je hebt vast gelijk, maar in de racefietserij (en aanverwante zaken) komt ratio vaak niet op de eerste plaats..... Zo ook hier.

Plaats reactie