Koga excentrische trapas
In de manual staat: spannen vereist speciaal gereedschap, ga naar de dealer.
Hey,
Het is waarschijnlijk een bracket zoals TKMP aangeeft, een spie dus die er langs de andere kant moet uitgeklopt worden.... alleen zit de spie maar aan 1 kant, de kant waar de schroef in gaat is 1 geheel......beetje delicaat alleen omdat ik natuurlijk niks wil beschadigen.
En ik ben verder best wel ervaren hoor in fietsreparaties. Dit is mijn 10e Koga en mijn gewoonte is om een nieuwe fiets meteen uit elkaar te halen. Bij deze F3 is de Nexus 8 eruit gegaan en heb een nieuw wiel gespaakt met een Alfine 11 ..... heb ook het crankstel en trapas vervangen door de Alfine versie....
Een voorlopig zit alles goed, loopt als een trein.. de ketting, die ook vervangen moest worden is even lang als de originele waardoor ik voorlopig niets moet afstellen, maar wil dat gewoon graag weten voor toekomstige reparaties.
Het is waarschijnlijk een bracket zoals TKMP aangeeft, een spie dus die er langs de andere kant moet uitgeklopt worden.... alleen zit de spie maar aan 1 kant, de kant waar de schroef in gaat is 1 geheel......beetje delicaat alleen omdat ik natuurlijk niks wil beschadigen.
En ik ben verder best wel ervaren hoor in fietsreparaties. Dit is mijn 10e Koga en mijn gewoonte is om een nieuwe fiets meteen uit elkaar te halen. Bij deze F3 is de Nexus 8 eruit gegaan en heb een nieuw wiel gespaakt met een Alfine 11 ..... heb ook het crankstel en trapas vervangen door de Alfine versie....
Een voorlopig zit alles goed, loopt als een trein.. de ketting, die ook vervangen moest worden is even lang als de originele waardoor ik voorlopig niets moet afstellen, maar wil dat gewoon graag weten voor toekomstige reparaties.
......Welk type Bottom Bracket in plaats van welk type trapas.......
Ik had hetzelfde probleem en op deze topic miste ik de oplossing. In mijn geval betreft het ook een Koga F3 6.0 met riem. Dus, ik kreeg met geen mogelijkheid beweging in het excentrische bracket. Oplossing als volgt: ik los de vastzittende inbusbout 2 omwentelingen. Ik zet iets in de inbusbout waar ik goed op kan slaan zonder de inbusbout te beschadigen, in mijn geval een handvat (als van een schroevendraaier) met een 5 mm bitje erin. Ik had dit eerder gedaan en erop geslagen, maar geen beweging in te krijgen. De truc is dat je dus flink hard moet slaan en de inbusbout niet te ver moet uitdraaien. Na de eerste flinke klap leek het net of ik vuursteen rook en de inbusbout was een stukje naar binnen geslagen. Nogmaals 2 omwentelingen losdraaien en weer een flinke klap, mogelijk is ie nu los, anders de inbusbout nogmaals 2 omwentelingen losdraaien. Hierna is wel de uitlijning verdwenen, dus meet van te voren goed op hoe het excentrische bracket in de bracketpot zit.