Alternatieven voor Tripple voorblad?
-
- Forum-lid
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 10 dec 2012 18:39
Beste Forumleden,
Ik zit met een technisch vraagstuk en kom er niet goed uit.
Een paar weken geleden heeft mijn zoon van een vriend een oude (3x8 – Shimano 105) sportfiets met recht stuur gekregen die eigenlijk rijp was voor de sloop. In zijn ogen is het een prachtige fiets en hij heeft me zover gekregen om er samen met hem een opknapproject van te maken.
Nu ben ik op zoek naar vervangende onderdelen en kom tot ontdekking dat de grootste kostenpost zit in de nieuwe voorbladen die nodig zijn voor de tripple voorderailleur. De prijs voor een nieuw 52T buitenblad is circa € 70 en voor een nieuw 42T middenblad is ongeveer € 35. En hoewel ik het leuk vind om de fiets op te knappen met mijn zoon, vind ik dit erg duur.
Als alternatieven overweeg ik het volgende:
1. Bladen voor een dubbele voorderailleur gebruiken ipv die voor een tripple, ik heb zelfs nog een oud 42T blad liggen
2. Kleiner buitenblad gebruiken. Ik heb ergens een 50T blad gezien voor ongeveer € 35, deze zou ik kunnen combineren met het 42T blad dat ik nog heb liggen. Ik heb gelezen dat het gebruiken van afwijkende bladen tot problemen kan leiden. Weet iemand waar ik op moet letten?
3. Geheel nieuw of tweedehands krankstel met voorbladen en voorderailleur aanschaffen, maar past dat altijd? Hier heb ik geen ervaring mee. Waar moet ik op letten?
4.. Een andere oude fiets zoeken om op te knappen.
5. Tweedehands voorbladen voor een tripple zoeken. Mijn zoektocht (Marktplaats en Fietsforum) levert tot op heden helaas niks op. Iemand nog tips of voorbladen in de aanbieding?
Tips en adviezen zijn meer dan welkom. Jullie helpen dan om het project levensvatbaar te maken en de band tussen een vader en zijn puberzoon te versterken en verdienen mijn eeuwige dankbaarheid.
Ik zit met een technisch vraagstuk en kom er niet goed uit.
Een paar weken geleden heeft mijn zoon van een vriend een oude (3x8 – Shimano 105) sportfiets met recht stuur gekregen die eigenlijk rijp was voor de sloop. In zijn ogen is het een prachtige fiets en hij heeft me zover gekregen om er samen met hem een opknapproject van te maken.
Nu ben ik op zoek naar vervangende onderdelen en kom tot ontdekking dat de grootste kostenpost zit in de nieuwe voorbladen die nodig zijn voor de tripple voorderailleur. De prijs voor een nieuw 52T buitenblad is circa € 70 en voor een nieuw 42T middenblad is ongeveer € 35. En hoewel ik het leuk vind om de fiets op te knappen met mijn zoon, vind ik dit erg duur.
Als alternatieven overweeg ik het volgende:
1. Bladen voor een dubbele voorderailleur gebruiken ipv die voor een tripple, ik heb zelfs nog een oud 42T blad liggen
2. Kleiner buitenblad gebruiken. Ik heb ergens een 50T blad gezien voor ongeveer € 35, deze zou ik kunnen combineren met het 42T blad dat ik nog heb liggen. Ik heb gelezen dat het gebruiken van afwijkende bladen tot problemen kan leiden. Weet iemand waar ik op moet letten?
3. Geheel nieuw of tweedehands krankstel met voorbladen en voorderailleur aanschaffen, maar past dat altijd? Hier heb ik geen ervaring mee. Waar moet ik op letten?
4.. Een andere oude fiets zoeken om op te knappen.
5. Tweedehands voorbladen voor een tripple zoeken. Mijn zoektocht (Marktplaats en Fietsforum) levert tot op heden helaas niks op. Iemand nog tips of voorbladen in de aanbieding?
Tips en adviezen zijn meer dan welkom. Jullie helpen dan om het project levensvatbaar te maken en de band tussen een vader en zijn puberzoon te versterken en verdienen mijn eeuwige dankbaarheid.
Rijp voor de sloop: nogal voorbarig, denk ik. Wat is er met de achterderailleur (hanger)?
eventueel: http://www.schaltauge.com/
Allereerst: zijn die bladen echt versleten? Vaak wordt dat gedacht, maar de tandjes worden zeer minimaal gevormd, om snel te kunnen schakelen. Kleinere bladen monteren is heel verstandig. Tip is wel van beide bladen hetzelfde merk te monteren om schakelproblemen te voorkomen. 50 t.o.v. 42t is een klein verschil maar zou kunnen werken. Ook een dubbel crankstel kun je met die derailleur schakelen. Kwestie van stelschroef voor binnenblad dichtdraaien. 9v of 10v bladen zullen ook werken. De voorderailleur moet in elk geval omlaag. Die kan maar beperkt verschuiven op die vaste nok. Destijds waren bij Giant die nokken gewoon te verwijderen. Dan kun je een losse klem gebruiken. Indien crank inderdaad 105 8v is (daar lijkt het op), dan is de trapas JIS vierkant en zal het lastig zijn een passend racecrankstel te vinden, die niet versleten is. Alleen het middenblad en het kleine binnenblad zijn typisch voor triple. Het buitenblad (boutcirkel 130mm, denk ik) is gelijk voor een dubbele crank. Trouwens lijken de genoemde prijzen veel te hoog. Kwestie van de weg weten. Je bent niet aangewezen op Shimano. Fiets is geen auto! Zoals: https://www.bike-components.de/en/TA/Al ... CD-p15390/
Detail foto om de tandjes te beoordelen eventueel. Foto is vergroot onduidelijk.
eventueel: http://www.schaltauge.com/
Allereerst: zijn die bladen echt versleten? Vaak wordt dat gedacht, maar de tandjes worden zeer minimaal gevormd, om snel te kunnen schakelen. Kleinere bladen monteren is heel verstandig. Tip is wel van beide bladen hetzelfde merk te monteren om schakelproblemen te voorkomen. 50 t.o.v. 42t is een klein verschil maar zou kunnen werken. Ook een dubbel crankstel kun je met die derailleur schakelen. Kwestie van stelschroef voor binnenblad dichtdraaien. 9v of 10v bladen zullen ook werken. De voorderailleur moet in elk geval omlaag. Die kan maar beperkt verschuiven op die vaste nok. Destijds waren bij Giant die nokken gewoon te verwijderen. Dan kun je een losse klem gebruiken. Indien crank inderdaad 105 8v is (daar lijkt het op), dan is de trapas JIS vierkant en zal het lastig zijn een passend racecrankstel te vinden, die niet versleten is. Alleen het middenblad en het kleine binnenblad zijn typisch voor triple. Het buitenblad (boutcirkel 130mm, denk ik) is gelijk voor een dubbele crank. Trouwens lijken de genoemde prijzen veel te hoog. Kwestie van de weg weten. Je bent niet aangewezen op Shimano. Fiets is geen auto! Zoals: https://www.bike-components.de/en/TA/Al ... CD-p15390/
Detail foto om de tandjes te beoordelen eventueel. Foto is vergroot onduidelijk.
Laatst gewijzigd door klimmer op 07 okt 2019 21:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Middenblad:
https://defietsenmaker.nl/product/shima ... 6834e7a283
Buitenblad:
https://defietsenmaker.nl/product/stron ... 6834e7a283
Bij elkaar geen 3 tientjens.
Veel goedkope kettingbladen:
https://www.cnc-bike.de/index.php?cPath=96_456_621
Ik heb de afgelopen 9 jaar zowat 100000 km per fiets afgelegd en heb nog nooit meer dan 25€ voor een kettingblad betaald.
Voor een 9 speed ketting kan ik SRAM PC971 aanbevelen, in DE pakweg 13€
Zo te zien is de derailleur in de spaken van het wiel gekomen, dat betekent een nieuwe derailleur, reparatie achterwiel en nieuwe hanger......
Allemaal goed te doen, maar niet naar een FM, dan wordt het begrotelijk
https://defietsenmaker.nl/product/shima ... 6834e7a283
Buitenblad:
https://defietsenmaker.nl/product/stron ... 6834e7a283
Bij elkaar geen 3 tientjens.
Veel goedkope kettingbladen:
https://www.cnc-bike.de/index.php?cPath=96_456_621
Ik heb de afgelopen 9 jaar zowat 100000 km per fiets afgelegd en heb nog nooit meer dan 25€ voor een kettingblad betaald.
Voor een 9 speed ketting kan ik SRAM PC971 aanbevelen, in DE pakweg 13€
Zo te zien is de derailleur in de spaken van het wiel gekomen, dat betekent een nieuwe derailleur, reparatie achterwiel en nieuwe hanger......
Allemaal goed te doen, maar niet naar een FM, dan wordt het begrotelijk
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
-
- Forum-lid
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 10 dec 2012 18:39
-
- Forum-lid
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 10 dec 2012 18:39
Inderdaad de derailleur achter is tussen de spaken gekomen. De achterderailleur moet vervangen worden. Ik heb 'nieuwe' wielen op Marktplaats gevonden en inmiddels ook een nieuwe hanger binnen.
Ik gun de FM zeker zijn omzet, maar het lijkt me leuk om dit samen met mijn zoon te doen.
Ik gun de FM zeker zijn omzet, maar het lijkt me leuk om dit samen met mijn zoon te doen.
Voor de kettingbladen zijn er wat alternatieven aangedragen, je kan ook Ebay eens checken voor spul uit Taiwan, daar heb ik ook wel eens wat gehaald zonder verzendkosten....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
-
- Forum-lid
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 10 dec 2012 18:39
Dank Keezx en klimmer, ik ga eens verder spitten op de Duitse websites
Dan is de ketting flink versleten. Middenblad moet wel vervangen. Buitenblad mag, maar hoeft niet.bicycle bandit schreef: ↑07 okt 2019 21:14 Bladen lijken me echt versleten, Ik weet van de vorige eigenaar dat zijn ketting regelmatig 'doorsloeg'
Nieuwe ketting: nieuwe cassette!
-
- Forum-lid
- Berichten: 489
- Lid geworden op: 03 okt 2013 17:49
klimmer schreef: ↑07 okt 2019 22:20Dan is de ketting flink versleten. Middenblad moet wel vervangen. Buitenblad mag, maar hoeft niet.bicycle bandit schreef: ↑07 okt 2019 21:14 Bladen lijken me echt versleten, Ik weet van de vorige eigenaar dat zijn ketting regelmatig 'doorsloeg'
Nieuwe ketting: nieuwe cassette!
Dat buitenblad kan echt niet meer, niet zo'n goed advies klimmer.
sensa guilia
Cannondale scalpel
Trek Superfly 100 pro sl
Cannondale scalpel
Trek Superfly 100 pro sl
Wellicht is dit wat als goedkoop alternatief?
https://www.rczbikeshop.com/en_ue/shima ... 00400.html
https://www.rczbikeshop.com/en_ue/shima ... 00400.html