Gisteren lek gereden met de ATB. Nieuw binnenbandje er in. 16 Grams patroon Co2 de band ingeblazen en even na pompen met de handpomp (ik weet dat er 25 grammers bestaan.
Helaas ging dat pompen met de handpomp niet. Ik gebruik een Pro Compact
Tijdens het plaatsen van de pomp op het ventiel schoot de "zuigerstang" direct naar buiten. Het ventiel wordt gewoon ingedrukt door de pomp Schijnbaar werkt er hier een terugslagklep o.i.d. niet, of zit dit er niet in?
Flinke hoeveelheid lucht ontsnapte en gelukkig kon ik de pomp van een medefietser gebruiken.
Om nu niet gelijk de pomp in de recycling bak te mieteren vraag ik jullie of dit nog te repareren valt.
Probleem handpompje
Die terugslagklep zit in je ventiel. Sterker nog: dat ís je ventiel. Was dat niet gewoon bevroren?
Sowieso is het aan te bevelen om thuis eens rustig te oefenen met zo’n pompje, want minstens de helft van wat er als minipompjes op de markt is, is niet meer dan ballast. Beetje rot om daar pas achter te komen als je met een lege band ergens in een weiland koud en nat staat te zijn.
Sowieso is het aan te bevelen om thuis eens rustig te oefenen met zo’n pompje, want minstens de helft van wat er als minipompjes op de markt is, is niet meer dan ballast. Beetje rot om daar pas achter te komen als je met een lege band ergens in een weiland koud en nat staat te zijn.
Vorsprung durch Pedantik
De bedoeling van de pomp is dat die het ventiel naar binnen duwt als je pompt en er lucht in kan.
Bij een presta ventiel kàn je ook manueel ventiel induwen.
En soms loopt het daar fout. De pomp duwt het ventiel ook naar binnen zonder dat je pompt en lucht ontsnapt. Soms met wat oefening te voorkomen. Soms is het ontwerp van de pompkop gewoon slecht en wordt het een kunst te pompen.
Dus even even thuis oefenen zoals alien zegt...
Bij een presta ventiel kàn je ook manueel ventiel induwen.
En soms loopt het daar fout. De pomp duwt het ventiel ook naar binnen zonder dat je pompt en lucht ontsnapt. Soms met wat oefening te voorkomen. Soms is het ontwerp van de pompkop gewoon slecht en wordt het een kunst te pompen.
Dus even even thuis oefenen zoals alien zegt...
Pomp is inderdaad geschikt voor Presta (Sclaverland/Frans etc.) en Schrader (auto etc.) Rubbertje en plastic "dingetje" zitten goed om in de pomp. Ik heb het vermoeden dat het plastic "dingetje" te ver naar buiten steekt en hierdoor het ventiel indrukt en er lucht ontsnapt. Eens kijken of ik deze verder naar binnen kan drukken. Er veerde in elk geval niets.
Wat is het nut van dit "dingetje"?
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!
Zojuist even getest. Als je de pomp op de ventielschacht duwt dan wordt het ventieltje al geactiveerd. Zelfs op het eerste stukje schacht gaat het al mis. Klemmen op de kleinere diameter gaat niet.
Gewoon een slecht ontwerp van Pro. Hij verdwijnt in de oranje bak.
Gewoon een slecht ontwerp van Pro. Hij verdwijnt in de oranje bak.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!
Functie van dat pennetje is de pompslag lichter te maken.
Zonder pennetje gaat er ook lucht in, maar het kost meer kracht.
In jouw geval kan het "dopje" op 2 manieren gemonteerd worden,
Bovenste plaatje is voor jou, onderste voor Schrader ventielen, werkt dus niet op Presta/Sklaverand
Zonder pennetje gaat er ook lucht in, maar het kost meer kracht.
In jouw geval kan het "dopje" op 2 manieren gemonteerd worden,
Bovenste plaatje is voor jou, onderste voor Schrader ventielen, werkt dus niet op Presta/Sklaverand
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig