Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Achterderailleur slaat over en ratelt

Pitti Carabinieri
Forum-lid
Berichten: 250
Lid geworden op: 06 okt 2017 12:52

Pitti Carabinieri 21 sep 2019 14:27

Hoi allen,

Ik heb jullie hulp nodig.
Mijn achterderailleur (105 triple groep) op mijn Giant tcr uit 2012 loopt niet zoals gewenst.
Na wissel van versleten casette en ketting in het voorjaar loopt de fiets alleen soepel wanneer ik bijtrim.

Wat zie ik gebeuren?
Als ik naar de grotere tandwielen schakel gaat alles soepel. Echter, wanneer ik richting de kleinste tandwiel schakel verschuift het derailleur wel, maar de ketting soms niet. Als ik dan nog een keer schakel slaat de ketting 2 kransjes over. Omdat de ketting niet altijd schakelt, maar het derailleur wel verplaatst gaat de ketting ratelen en moet ik bijtrimmen door terug te schakelen of op te schakelen. Zo zit ik dus eigenlijk nooit goed uitgelijnd en blijf je maar klooien.

Ik heb al geprobeerd de kabel te stellen, aangezien ik dit had gelezen als enige mogelijkheid. Van de schroeven ben ik afgebleven. Echter geen positief effect, behalve dat ik zie dat het bovenste of onderste kransje niet gehaald wordt. Het schakelen gaat niet soepeler.

Erbij zeggend: de fiets heb ik 2e hands gekocht 3 jaar geleden. Altijd goed onderhouden, maar nog nooit de kabels vervangen, behalve van het voorderailleur.

Iemand die me kan helpen?

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 21 sep 2019 14:57

Begin eens met je eigen idee: derailleurkabels, binnen en buiten vervangen. Dan de stelschroefjes afstelllen (met de kabel los) en de kabel de goede spanning geven. Tip: derailleur is niet onzijdig.

Mecastin
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 04 sep 2019 14:04

Mecastin 23 sep 2019 10:07

Je kunt ook nog de derailleurpad richten, misschien heeft deze een tikje gehad

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2212
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 23 sep 2019 22:52

Alles dezelfde speed?

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 23 sep 2019 23:32

Zoals klimmer al aangaf, gewoon nieuwe kabels en dan alles eens fatzoenlijk afstellen.
Zijn de kabels eraf , derailleurs tsjekken op gangbaarheid, die willen na jaren ook wel gaan haperen.

Ik ben zelf een zuunig tiep , maar als ik schakelproblemen heb, is dat 9 van de 10 keer met nieuwe kabels ( vooral. buitenkabels) opgelost.
Ga ik niet een paar maanden mee wachten....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Plaats reactie