Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Afstellen derailleurs

browser
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 sep 2018 20:51

browser 20 sep 2019 13:50

Hoi allemaal,

Ik heb een vraag over het afstellen van mijn derailleurs. (voor en achter). Na het vervangen van mijn binnen - en buitenkabel vanaf mijn shifters naar derailleurs (ultegra 6700 2x10 speed) krijg ik de derailleurs niet afgesteld.
Mijn achterderailleur komt niet op het grootse 2 bladen en vanaf het kleinste blad moet ik eerst 3 keer schakelen voordat er een tandje bij komt.
Voorderailleur schakelt helemaal niet naar grootste blad.

Al veel filmpjes gekeken maar kom er nog niet uit.

Enige dat ik kan bedenken: tijdens het insteken van de kabel stonden de shifters niet goed. Voordat ik alles los ga halen eerst hier om hulp vragen.

Alvast bedankt !

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 20 sep 2019 13:54

Maak eerst de kabels los (dus niet helemaal verwijderen), alleen het schroefje bij de derrie,s
Dan de shifters helemaal afschakelen en dan weer de kabels vast.

Zorg ook dat de verstellers op de achterderrie en mogelijk in de kabels bij het stuur helemaal zijn teruggedraaid.

Doe dat eerste eens.

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1635
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 20 sep 2019 14:03

browser schreef: 20 sep 2019 13:50

Enige dat ik kan bedenken: tijdens het insteken van de kabel stonden de shifters niet goed. Voordat ik alles los ga halen eerst hier om hulp vragen.

Alvast bedankt !
Nee, dat kan niet.
Er is maar een manier om de kabel erin en eruit te krijgen.
Dus als kabels erin zitten stonden de shifters uiteraard goed.

Je kabelspanning is gewoon te laag op dit moment. Dus schakel voor compleet terug en achter juist compleet af.
Nu wat wasbeer zegt de kabel strakker trekken.
Daarna met de kabelstelschroef funetunen

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 20 sep 2019 15:00

Je kabels staan inderdaad véél te los.

Shifters naar kleinste tandwiel schakelen, kabels losmaken bij de derailleur, kabels strakker trekken, en dan opnieuw fijn afstellen.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 20 sep 2019 15:16

Zoals scepticus zegt; kabels veel te los.

Als je drie keer moet schakelen is het wat veel om met de stelschroeven te regelen.

Als ik geen tangetje neem om de kabels aan te trekken bij eerste keer monteren heb ik dat ook telkens voor.

En voor dat je monteert; de stelschroef van de achterderailleur bijna helemaal indraaien (helemaal indraaien en een halve terug uitdraaien). Met de stelschroef zo de kabel meer of minder opspannen. Dat je de kabel wat moet lossen is zeldzaam

Plaats reactie