Gebruik van CS-6600 (16-27T) en drievoudig kettingwiel
-
- Forum-lid
- Berichten: 610
- Lid geworden op: 20 sep 2013 20:20
Ik heb voor mijn zoon een nieuwe cassette gekocht ipv de Miche, die hij altijd had.
Ik dacht een Shimano is altijd beter.
Hij heeft vorige week ermee gereden en toen viel hij bijna. Iets met de ketting.
Ik heb de fiets geheel nagelopen, diverse keren heb ik hem laten sprinten en helemaal niks. Nu ben ik op onderzoek gegaan en vond ik dit onderstaande bericht bij Shimano.
Wanneer de CS-6600 (14-25T, 15-25T, 16-27T) wordt gebruikt in
combinatie met een voorste kettingwiel, een dubbel kettingwiel
gebruiken. Wanneer deze gebruikt wordt in combinatie met een
drievoudig kettingwiel, ontstaan er problemen bij het overschakelen
van de versnellingen en bestaat de kans dat u met de fiets valt en
ernstig letsel oploopt.
Mijn zoon heeft dus een drievoudig kettingwiel, maar waarom is dat dan?
Ik koop er niks voor natuurlijk als hij daardoor valt. In dat geval moet ik gewoon weer een miche kopen.
Wie kan helpen?
Extra aanvulling:
KMC ketting 10 speed
11 speed body Shimano wiel
Ik dacht een Shimano is altijd beter.
Hij heeft vorige week ermee gereden en toen viel hij bijna. Iets met de ketting.
Ik heb de fiets geheel nagelopen, diverse keren heb ik hem laten sprinten en helemaal niks. Nu ben ik op onderzoek gegaan en vond ik dit onderstaande bericht bij Shimano.
Wanneer de CS-6600 (14-25T, 15-25T, 16-27T) wordt gebruikt in
combinatie met een voorste kettingwiel, een dubbel kettingwiel
gebruiken. Wanneer deze gebruikt wordt in combinatie met een
drievoudig kettingwiel, ontstaan er problemen bij het overschakelen
van de versnellingen en bestaat de kans dat u met de fiets valt en
ernstig letsel oploopt.
Mijn zoon heeft dus een drievoudig kettingwiel, maar waarom is dat dan?
Ik koop er niks voor natuurlijk als hij daardoor valt. In dat geval moet ik gewoon weer een miche kopen.
Wie kan helpen?
Extra aanvulling:
KMC ketting 10 speed
11 speed body Shimano wiel
Ik rij al jaren met een triple en een 12-27 cassette, nooit problemen mee gehad.
Het enige wat ik aan de door jou genoemde cassettes zie is dat het kleinste kransje redelijk 'groot' is.
Ik kan me voorstellen dat je daar de kettinglengte goed op moet aanpassen.
Mocht je onverhoopt "klein/klein" schakelen met een te lange ketting kan dat dan problemen geven.
Het enige wat ik aan de door jou genoemde cassettes zie is dat het kleinste kransje redelijk 'groot' is.
Ik kan me voorstellen dat je daar de kettinglengte goed op moet aanpassen.
Mocht je onverhoopt "klein/klein" schakelen met een te lange ketting kan dat dan problemen geven.
Dat is om te gebruiken met de niet vermelde cassettes, dus 12-25, 12-27, 12-30 etc.GiantDefy1 schreef: ↑19 sep 2019 06:38 .................
Mijn zoon heeft dus een drievoudig kettingwiel, maar waarom is dat dan?
.................
Ik rijd al jaren met een 6600 groep, een zeer degelijke groep qua schakelen lijkt me, ook in vergelijking met sommige groepen die later gemaakt werden.
-
- Forum-lid
- Berichten: 610
- Lid geworden op: 20 sep 2013 20:20
Ga ik nakijken.Theo V schreef: ↑19 sep 2019 08:17 Ik rij al jaren met een triple en een 12-27 cassette, nooit problemen mee gehad.
Het enige wat ik aan de door jou genoemde cassettes zie is dat het kleinste kransje redelijk 'groot' is.
Ik kan me voorstellen dat je daar de kettinglengte goed op moet aanpassen.
Mocht je onverhoopt "klein/klein" schakelen met een te lange ketting kan dat dan problemen geven.
Ik heb zelf een fiets met triple 12-27 en daar heb ik geen problemen mee.
Maar nu geven ze zit specifiek op.
-
- Forum-lid
- Berichten: 610
- Lid geworden op: 20 sep 2013 20:20
Is 16-27 in combinatie dan gevaarlijk?lugosi schreef: ↑19 sep 2019 13:52Dat is om te gebruiken met de niet vermelde cassettes, dus 12-25, 12-27, 12-30 etc.GiantDefy1 schreef: ↑19 sep 2019 06:38 .................
Mijn zoon heeft dus een drievoudig kettingwiel, maar waarom is dat dan?
.................
Ik rijd al jaren met een 6600 groep, een zeer degelijke groep qua schakelen lijkt me, ook in vergelijking met sommige groepen die later gemaakt werden.
Vermoedelijk wel, anders gaan ze dat toch niet expliciet in een apart bijvoegsel verklaren.
Waarom dat zo is weet ik niet, je leest er allerlei technische speculaties over maar ik ben nog geen verklaring van shimano zelf tegengekomen. Zelf kan ik net een 13 plaatsen als kleinste kroontje. Bij een 14 raakt de ketting het frame al.
Er zijn mensen die verklaren dat de diepte van de vertanding anders is bij deze kroontjes, maar dat heb ik nog niet kunnen vaststellen. Sommigen hebben het over de capaciteit van de 6600 derrie maar ook daar twijfel ik aan. In ieder geval zal er wel een reden zijn.
Waarom dat zo is weet ik niet, je leest er allerlei technische speculaties over maar ik ben nog geen verklaring van shimano zelf tegengekomen. Zelf kan ik net een 13 plaatsen als kleinste kroontje. Bij een 14 raakt de ketting het frame al.
Er zijn mensen die verklaren dat de diepte van de vertanding anders is bij deze kroontjes, maar dat heb ik nog niet kunnen vaststellen. Sommigen hebben het over de capaciteit van de 6600 derrie maar ook daar twijfel ik aan. In ieder geval zal er wel een reden zijn.
-
- Forum-lid
- Berichten: 610
- Lid geworden op: 20 sep 2013 20:20
Ik heb contact gelegd met de FM. Werd aangegeven dat Shimano dit aangeeft om aansprakelijkheid te voorkomen. Iets anders afstellen en zal waarschijnlijk geen problemen geven.lugosi schreef: ↑19 sep 2019 16:53 Vermoedelijk wel, anders gaan ze dat toch niet expliciet in een apart bijvoegsel verklaren.
Waarom dat zo is weet ik niet, je leest er allerlei technische speculaties over maar ik ben nog geen verklaring van shimano zelf tegengekomen. Zelf kan ik net een 13 plaatsen als kleinste kroontje. Bij een 14 raakt de ketting het frame al.
Er zijn mensen die verklaren dat de diepte van de vertanding anders is bij deze kroontjes, maar dat heb ik nog niet kunnen vaststellen. Sommigen hebben het over de capaciteit van de 6600 derrie maar ook daar twijfel ik aan. In ieder geval zal er wel een reden zijn.
Mocht ik meer weten, dan laat ik dat weten.
-
- Forum-lid
- Berichten: 610
- Lid geworden op: 20 sep 2013 20:20
Nee dat nog niet. Volgens de kettingchecker voldoet deze nog steeds.
Vandaag koers en 1 keer deed zijn ketting raar. Hij gaf aan niet te hebben geschakeld. Trapte gewoon door en toen ging het weer goed. Wel vreemd bij een koers die verder goed ging....
belangrijk bij de grote cassettes is dat bovenste derailleur wieltje steeds ver genoeg onder de kransjes staat.
Het gevoel van doortrappen kan eventueel ook van voor zijn. Of ook: 'doortrappen' kan ook in de body zitten. Bij een versleten body waarop de cassette zit, kan het zijn dat je plots doortrapt. En even later pakt de body weer.
het verschil bij body versus ketting probleem: ketting probleem is vooral bij veel kracht zetten. Body probleem treedt vooral op als je terug begint te trappen.
Walter
Het gevoel van doortrappen kan eventueel ook van voor zijn. Of ook: 'doortrappen' kan ook in de body zitten. Bij een versleten body waarop de cassette zit, kan het zijn dat je plots doortrapt. En even later pakt de body weer.
het verschil bij body versus ketting probleem: ketting probleem is vooral bij veel kracht zetten. Body probleem treedt vooral op als je terug begint te trappen.
Walter
-
- Forum-lid
- Berichten: 610
- Lid geworden op: 20 sep 2013 20:20
Zojuist gevraagd aan mijn zoon. Het gevoel van in het luchtledige trappen.walter- schreef: ↑22 sep 2019 02:09 belangrijk bij de grote cassettes is dat bovenste derailleur wieltje steeds ver genoeg onder de kransjes staat.
Het gevoel van doortrappen kan eventueel ook van voor zijn. Of ook: 'doortrappen' kan ook in de body zitten. Bij een versleten body waarop de cassette zit, kan het zijn dat je plots doortrapt. En even later pakt de body weer.
het verschil bij body versus ketting probleem: ketting probleem is vooral bij veel kracht zetten. Body probleem treedt vooral op als je terug begint te trappen.
Walter
Op de fietsstandaard en gewoon een rondje rijden. Vindt ik geen problemen. Misschien de fietsenmaker wel.
Als ik het woord luchtledige hoor begin ik het gevoel van de body te krijgen. Als ik de body test, dan hapert hij geen seconde. Dat vind ik zo vreemd.
Ik kan een reserve wiel pakken en dat proberen.
Het is wel toeval dat het probleem zich pas heeft voorgedaan nadat de cassette is geplaatst en ik de versnellingen opnieuw moest afstellen.