Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Sram red crank speling: Opgelost

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4386
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 18 sep 2019 09:22

Klopt, deze zijn nieuw en loopt soepel
Je schrijft "
Je huidige oplossing is denk ik niet slecht. Zolang er niet te veel load op de lagers staat is het ok.""

Wat bedoel je daarmee.?
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4386
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 18 sep 2019 09:24

Klopt, deze zijn nieuw en loopt soepel
Je schrijft "
Je huidige oplossing is denk ik niet slecht. Zolang er niet te veel load op de lagers staat is het ok.""

Wat bedoel je daarmee.?
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 18 sep 2019 09:42

je had een extra spacer links gezet; bij aandraaien duw je de crank samen wat druk (load) zal zetten op de lagers. Ideaal druk je de crank zo samen dat die net de lagers raakt/niet raakt zodat er geen speling is. En dus ook geen druk op de lagers. Duw je de crank te veel samen dan komt er load op die lagers (die worden constant samengedrukt). Lagers in je BB zijn niet ontworpen om veel load* op te vangen (die van je balhoofd net wel). Komt er veel load op de lagers gaan die sneller slijten en heb je extra wrijving. Ideaal zorgt het aandraaien dat er dus net geen speling is. Dus als je de crank zo aandraait als voorgeschreven (ergens rond die 40Nm), dat heb je net alle speling weg en zit je crank ook goed vast. op voorwaarde dat alle toleranties juist zijn en je bv geen spacers vergat te steken.
Bij shimano duw je de crank samen met een boutje waar nauwelijks kracht op kan: dus hier ga je nooit te veel load zetten. Met de 40Nm aandraait moment kan ik me voorstellen dat het te veel kan worden als je echt te veel spacers zet. Kom ook niet in de verleiding die 40Nm er niet op te zetten. Want dan kan de crank los komen.

Maar als je crank stel goed draait na monteren (er zit geen abnormale wrijving op, naar die van de vetten in het systeem), en geen speling en voldoende vastgedraaid ben je klaar om te rijden.

Walter
* ze kunnen er best wel tegen; uiteindelijk heeft de pedaalkracht nog wel best een grote axiale component op je lagers.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 18 sep 2019 10:11

Vergeet het hele bovenstaande verhaal, het is goed bedoeld, maar slaat nergens op bij GPX in een schroefdraad frame.
De as wordt gefixeerd tussen crank en lager, rechts is er dan altijd wat ruimte tussen cup en lager (dat is GEEN SPELING)
Zolang het bracket ergens tussen 66 en 70 mm breed is werkt alles zoals het moet volgens de SRAM documentaatsie.
Waarom er iets verandert met een extra shim (dus 2 op elkaar) is me vooralsnog een raadsel, tenzij er op de as achter de spider iets zit wat daar niet hoort in dit geval.
Laat je de shim weg , dan krijg je laterale speling, plaats je hem dan klopt ut, dat wel.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12627
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 18 sep 2019 11:57

Keezx schreef: 17 sep 2019 20:27 Niet nodig bij een frame met geschroefde cups.....
Thanks die wist ik even niet! :like:

Ik merk overigens wel dat de gxp splines slijten waardoor de passing wel iets veranderd. Echter zou je zeggen dat je dan niet meer, maar minder speling krijgt

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27534
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 18 sep 2019 13:32

Wil jullie meer of minder speling?

- Minder! Minder!

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4386
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 18 sep 2019 13:42

havana schreef: 18 sep 2019 13:32 Wil jullie meer of minder speling?

- Minder! Minder!
Tips zijn welkom
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 18 sep 2019 14:41

wasbeer2006 schreef: 18 sep 2019 11:57 CUT

Ik merk overigens wel dat de gxp splines slijten waardoor de passing wel iets veranderT. Echter zou je zeggen dat je dan niet meer, maar minder speling krijgt
Je hebt wel degelijk meer kans op speling als de splines uitslijten, b.v. FSA met een soortgelijk systeem met splines is daar berucht om.
Bij GXP heb daar nog niks van gemerkt, hoewel ik de boel een paar keer per jaar demonteer om diverse redenen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 18 sep 2019 17:28

Keezx schreef: 18 sep 2019 10:11 ...
Zolang het bracket ergens tussen 66 en 70 mm breed is werkt alles zoals het moet volgens de SRAM documentaatsie.
...
Als ze 4mm speling toelaten is het allemaal niet zo kritisch ;-). Blijft het vooral een vraag waarom TS de speling niet weg krijgt. Echt een supersmal BB?

Walter

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 18 sep 2019 18:05

Nee, door een smaller bracket dan normaal krijg je met GPX nooit speling.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 18 sep 2019 18:33

Neen breder ! ;-)

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4386
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 18 sep 2019 19:00

Ik heb zojuist het bracket opgemeten en het is precies 68 nn. De boel weer los gemaakt en die extra ring eruit gehaald en heel veel vet geplaatst. Helaas, nog steeds speling.

Zou het kunnen zijn dat het afdekplaatje op de crank iets uitgedraaid kan worden zodat ik verder kom? Komt zo maar in mij op.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Plaats reactie