Sram red crank speling: Opgelost
Klopt, deze zijn nieuw en loopt soepel
Je schrijft "
Je huidige oplossing is denk ik niet slecht. Zolang er niet te veel load op de lagers staat is het ok.""
Wat bedoel je daarmee.?
Je schrijft "
Je huidige oplossing is denk ik niet slecht. Zolang er niet te veel load op de lagers staat is het ok.""
Wat bedoel je daarmee.?
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein
Albert Einstein
Klopt, deze zijn nieuw en loopt soepel
Je schrijft "
Je huidige oplossing is denk ik niet slecht. Zolang er niet te veel load op de lagers staat is het ok.""
Wat bedoel je daarmee.?
Je schrijft "
Je huidige oplossing is denk ik niet slecht. Zolang er niet te veel load op de lagers staat is het ok.""
Wat bedoel je daarmee.?
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein
Albert Einstein
je had een extra spacer links gezet; bij aandraaien duw je de crank samen wat druk (load) zal zetten op de lagers. Ideaal druk je de crank zo samen dat die net de lagers raakt/niet raakt zodat er geen speling is. En dus ook geen druk op de lagers. Duw je de crank te veel samen dan komt er load op die lagers (die worden constant samengedrukt). Lagers in je BB zijn niet ontworpen om veel load* op te vangen (die van je balhoofd net wel). Komt er veel load op de lagers gaan die sneller slijten en heb je extra wrijving. Ideaal zorgt het aandraaien dat er dus net geen speling is. Dus als je de crank zo aandraait als voorgeschreven (ergens rond die 40Nm), dat heb je net alle speling weg en zit je crank ook goed vast. op voorwaarde dat alle toleranties juist zijn en je bv geen spacers vergat te steken.
Bij shimano duw je de crank samen met een boutje waar nauwelijks kracht op kan: dus hier ga je nooit te veel load zetten. Met de 40Nm aandraait moment kan ik me voorstellen dat het te veel kan worden als je echt te veel spacers zet. Kom ook niet in de verleiding die 40Nm er niet op te zetten. Want dan kan de crank los komen.
Maar als je crank stel goed draait na monteren (er zit geen abnormale wrijving op, naar die van de vetten in het systeem), en geen speling en voldoende vastgedraaid ben je klaar om te rijden.
Walter
* ze kunnen er best wel tegen; uiteindelijk heeft de pedaalkracht nog wel best een grote axiale component op je lagers.
Bij shimano duw je de crank samen met een boutje waar nauwelijks kracht op kan: dus hier ga je nooit te veel load zetten. Met de 40Nm aandraait moment kan ik me voorstellen dat het te veel kan worden als je echt te veel spacers zet. Kom ook niet in de verleiding die 40Nm er niet op te zetten. Want dan kan de crank los komen.
Maar als je crank stel goed draait na monteren (er zit geen abnormale wrijving op, naar die van de vetten in het systeem), en geen speling en voldoende vastgedraaid ben je klaar om te rijden.
Walter
* ze kunnen er best wel tegen; uiteindelijk heeft de pedaalkracht nog wel best een grote axiale component op je lagers.
Vergeet het hele bovenstaande verhaal, het is goed bedoeld, maar slaat nergens op bij GPX in een schroefdraad frame.
De as wordt gefixeerd tussen crank en lager, rechts is er dan altijd wat ruimte tussen cup en lager (dat is GEEN SPELING)
Zolang het bracket ergens tussen 66 en 70 mm breed is werkt alles zoals het moet volgens de SRAM documentaatsie.
Waarom er iets verandert met een extra shim (dus 2 op elkaar) is me vooralsnog een raadsel, tenzij er op de as achter de spider iets zit wat daar niet hoort in dit geval.
Laat je de shim weg , dan krijg je laterale speling, plaats je hem dan klopt ut, dat wel.
De as wordt gefixeerd tussen crank en lager, rechts is er dan altijd wat ruimte tussen cup en lager (dat is GEEN SPELING)
Zolang het bracket ergens tussen 66 en 70 mm breed is werkt alles zoals het moet volgens de SRAM documentaatsie.
Waarom er iets verandert met een extra shim (dus 2 op elkaar) is me vooralsnog een raadsel, tenzij er op de as achter de spider iets zit wat daar niet hoort in dit geval.
Laat je de shim weg , dan krijg je laterale speling, plaats je hem dan klopt ut, dat wel.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12634
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Wil jullie meer of minder speling?
- Minder! Minder!
- Minder! Minder!
Je hebt wel degelijk meer kans op speling als de splines uitslijten, b.v. FSA met een soortgelijk systeem met splines is daar berucht om.wasbeer2006 schreef: ↑18 sep 2019 11:57 CUT
Ik merk overigens wel dat de gxp splines slijten waardoor de passing wel iets veranderT. Echter zou je zeggen dat je dan niet meer, maar minder speling krijgt
Bij GXP heb daar nog niks van gemerkt, hoewel ik de boel een paar keer per jaar demonteer om diverse redenen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Als ze 4mm speling toelaten is het allemaal niet zo kritisch . Blijft het vooral een vraag waarom TS de speling niet weg krijgt. Echt een supersmal BB?
Walter
Ik heb zojuist het bracket opgemeten en het is precies 68 nn. De boel weer los gemaakt en die extra ring eruit gehaald en heel veel vet geplaatst. Helaas, nog steeds speling.
Zou het kunnen zijn dat het afdekplaatje op de crank iets uitgedraaid kan worden zodat ik verder kom? Komt zo maar in mij op.
Zou het kunnen zijn dat het afdekplaatje op de crank iets uitgedraaid kan worden zodat ik verder kom? Komt zo maar in mij op.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein
Albert Einstein