Sram red crank speling: Opgelost
Speling op de cranks van Sram Red. Dus ik ging ervan uit de bb lagers van Sram waren versleten. Nieuwe gemonteerd en de speling zit er nog.
Kan het zijn dat de aansluiting van de cranks (de groeven die in elkaar gaan) versleten zijn?
Er is 6500 klm mee gereden (niet in de regen) dus niet veel.
Betreft Sram GXP Team. BSA 68 frame
Kan het zijn dat de aansluiting van de cranks (de groeven die in elkaar gaan) versleten zijn?
Er is 6500 klm mee gereden (niet in de regen) dus niet veel.
Betreft Sram GXP Team. BSA 68 frame
Laatst gewijzigd door Einstein op 20 sep 2019 12:55, 2 keer totaal gewijzigd.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein
Albert Einstein
Na hoeveel klm was dat ongeveer?
Kan het ook te maken hebben dat er geen spacers zijn gemonteerd? Volgens Sram zijn spacers niet nodig voor BSA 68,
Kan het ook te maken hebben dat er geen spacers zijn gemonteerd? Volgens Sram zijn spacers niet nodig voor BSA 68,
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein
Albert Einstein
Bij een GXP crank in een frame met schroefdraad zijn spacers inderdaad overbodig, de as wordt lateraal gefixeerd door het lager en de linkercrank.
Als je de crankset van het frame demonteert en de linkercrank weer monteert, moet je toch vast kunnen stellen waar de speling zit.
Bij Red is het inderdaad mogelijk dat ofwel het spiebaangedeelte voor de as of de "pedal insert" los is gekomen en dat moet je dan kunnen zien.
Note: de as heeft links een diameter van 22,0 mm en de SRAM Team lagers een diameter van 22,2 mm, hier kan iets beweging in komen als de asbout niet vast wordt aangedraaid, dit kan bijgeluiden veroorzaken, maar dat zou ik geen speling noemen, het is handmatig niet voelbaar.
Als je de crankset van het frame demonteert en de linkercrank weer monteert, moet je toch vast kunnen stellen waar de speling zit.
Bij Red is het inderdaad mogelijk dat ofwel het spiebaangedeelte voor de as of de "pedal insert" los is gekomen en dat moet je dan kunnen zien.
Note: de as heeft links een diameter van 22,0 mm en de SRAM Team lagers een diameter van 22,2 mm, hier kan iets beweging in komen als de asbout niet vast wordt aangedraaid, dit kan bijgeluiden veroorzaken, maar dat zou ik geen speling noemen, het is handmatig niet voelbaar.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
@Keezx
De speling zit aan beide zijde
Ik lees nu net dat deze speling normaal is.
Yes, a small amount of spindle showing on the drive side between the bearing face and spider in a GXP system is normal. In order to achieve proper chain line, there will be a small amount of spindle showing between the bearing face and the spider in a GXP system.
How GXP works: You’ll notice that the crank spindle is stepped at the non-drive side interface. The step is designed to bottom out on the inner portion of the non-drive side bearing. This way, the system properly centers itself in the shell, giving you proper chain line on the drive side. You’ll also notice the location of the bearing race (the shiny polished portion- where the drive side bearing sits on the spindle) is slightly inboard of the junction of the spider and spindle, giving room for the proper chain line of the crank.
https://sram.zendesk.com/hc/en-us/artic ... is-normal-
De speling zit aan beide zijde
Ik lees nu net dat deze speling normaal is.
Yes, a small amount of spindle showing on the drive side between the bearing face and spider in a GXP system is normal. In order to achieve proper chain line, there will be a small amount of spindle showing between the bearing face and the spider in a GXP system.
How GXP works: You’ll notice that the crank spindle is stepped at the non-drive side interface. The step is designed to bottom out on the inner portion of the non-drive side bearing. This way, the system properly centers itself in the shell, giving you proper chain line on the drive side. You’ll also notice the location of the bearing race (the shiny polished portion- where the drive side bearing sits on the spindle) is slightly inboard of the junction of the spider and spindle, giving room for the proper chain line of the crank.
https://sram.zendesk.com/hc/en-us/artic ... is-normal-
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein
Albert Einstein
Je moet de crank wel redelijk vast zetten. 40Nm als ik me niet vergis; dat is zo vast je kan....
Er zit wel een soort spacer (met gekartelde binnenkant) links; die ben je toevallig niet kwijt? Als ook afdekkapjes* links en rechts.. Die geraak ik al eens kwijt bij demontage (blijven aan lager plakken en ik merk het niet. En dan vallen ze opeens op de grond zonder ik het merk).
En het is echt gewone laterale speling; niks in de hoogte?
Walter
* waarbij ik even niet 100% zeker ben of er bij sram bijzitten.
Er zit wel een soort spacer (met gekartelde binnenkant) links; die ben je toevallig niet kwijt? Als ook afdekkapjes* links en rechts.. Die geraak ik al eens kwijt bij demontage (blijven aan lager plakken en ik merk het niet. En dan vallen ze opeens op de grond zonder ik het merk).
En het is echt gewone laterale speling; niks in de hoogte?
Walter
* waarbij ik even niet 100% zeker ben of er bij sram bijzitten.
Het betreft een speling als van binnen naar buiten, ongeveer een kleine mm.walter- schreef: ↑17 sep 2019 19:44 Je moet de crank wel redelijk vast zetten. 40Nm als ik me niet vergis; dat is zo vast je kan....
Er zit wel een soort spacer (met gekartelde binnenkant) links; die ben je toevallig niet kwijt? Als ook afdekkapjes* links en rechts.. Die geraak ik al eens kwijt bij demontage (blijven aan lager plakken en ik merk het niet. En dan vallen ze opeens op de grond zonder ik het merk).
En het is echt gewone laterale speling; niks in de hoogte?
Walter
* waarbij ik even niet 100% zeker ben of er bij sram bijzitten.
Ik heb de crank nu een paar opnieuw vast gezet met enorme kracht maar zonder succes.
Toen heb ik een extra shim die ik nog had liggen, die jij benoemd (met gekartelde binnenkant) gemonteerd. Dus twee tegen elkaar aan.
En probleem opgelost.
Ik heb de shim op verschillende manieren gemonteerd, binnen/buitenkant maar speling bleef. Nu met deze extra shim is de speling weg.
Strange
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein
Albert Einstein
En voor de lagers zaten nog 2 afdekkapjes?
Je kan nog altijd je bb breedte nameten.
Als moest blijken dat je bb iets te smal is, zou ik een spacer tussen frame en cup zetten.
Walter
Ps: duimen dat het nu wel goed schakelt .
Je kan nog altijd je bb breedte nameten.
Als moest blijken dat je bb iets te smal is, zou ik een spacer tussen frame en cup zetten.
Walter
Ps: duimen dat het nu wel goed schakelt .
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12485
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ben je de golfring aan de DS niet vergeten met gxp?
@ walter
Voor de afdekkapjes zijn nog aanwezig. Ik hoop dat he schakelen ook goed zal gaan.
@Door
golfring aan de DS? Ik heb geen golfring gezien. Dat is toch alleen bij Campa?
Voor de afdekkapjes zijn nog aanwezig. Ik hoop dat he schakelen ook goed zal gaan.
@Door
golfring aan de DS? Ik heb geen golfring gezien. Dat is toch alleen bij Campa?
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein
Albert Einstein