Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Sram AXS herrie ketting .

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 19 sep 2019 23:16

daniel1975 schreef: 19 sep 2019 21:17 Ik snap dat we je nieuwe dure speelgoed niet af mogen kraken, maar wat zijn dan de voordelen? Ik zal het gras al voor een deel voor je voeten wegmaaien: simpele installatie en geen draadjes zichtbaar.
Wat krijg je daar voor terug:
- lelijke accu’s
- geen enkele compatibiliteit met iets anders
- verkeerde gear ratio
- past op geen enkele bestaande crank powermeter
- een lawaaiketting ;-)

En over die makkelijke installatie: liever 1x twee uurtjes extra werk dat deze nadelen.
Je standpunt is bekend, Heb je inmiddels al veelvuldig aangegeven: iedereen moet over op shimano. Volgens mij is dit niet de vraag van TS en helpt hem ook niet verder. Graag alleen on topic reageren.
o'7o

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 19 sep 2019 23:31

Ik zal dit ook blijven herhalen. Hoe minder mensen dit kopen, hoe beter het signaal. Het hele verhaal van Sram is niemand bij gebaat, alleen sram zelf.

Maar in topic: kan de herrie niet worden versterkt door het one piece design? Soort van klankkast?
Less is bore

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 19 sep 2019 23:55

Nee, het is gewoon slecht ontworpen en niet uitgerijpt.
Ik gebruik zelf SRAM 10 speed kettingen op alle mogelijke rare kettingbladen en mixcassettes, loopt altijd perfect zonder bijgeluiden.
Uitgerijpt.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 20 sep 2019 07:56

10 loopt sowiso mooier, ook beter dan 11.
Maar wat ik bedoelde is dat de cassette uit 1 stuk is gemaakt, geen losse kransjes. Kan dat niet als klankkast gaan werken als het niet perfect loopt
Less is bore

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 20 sep 2019 09:43

Lijkt me niet, is toch niet hol?
Wat ik bedoel is: bij de "normale" aandrijving is er >100 jaar ervaring hoe dat het beste loopt en ga je dan afwijkende maatvoering ontwerpen en in het Verre oosten laten maken dan kan het (indien veel verkocht) een paar jaar duren voordat men het onder de knie heeft.
Komt zo'n cassette nog bij, die wordt op een dure machine gemaakt en het is de vraag of die met toleranties van 0,01 mm kan blijven werken...ook na harden e.d.
Verder lijkt me het goed mogelijk dat " smooth" lopen niet bovenaan stond bij het ontwikkelen van de nieuwe aandrijving.....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 20 sep 2019 12:53

Douglas schreef: 19 sep 2019 23:16
daniel1975 schreef: 19 sep 2019 21:17 Ik snap dat we je nieuwe dure speelgoed niet af mogen kraken, maar wat zijn dan de voordelen? Ik zal het gras al voor een deel voor je voeten wegmaaien: simpele installatie en geen draadjes zichtbaar.
Wat krijg je daar voor terug:
- lelijke accu’s
- geen enkele compatibiliteit met iets anders
- verkeerde gear ratio
- past op geen enkele bestaande crank powermeter
- een lawaaiketting ;-)

En over die makkelijke installatie: liever 1x twee uurtjes extra werk dat deze nadelen.
Je standpunt is bekend, Heb je inmiddels al veelvuldig aangegeven: iedereen moet over op shimano. Volgens mij is dit niet de vraag van TS en helpt hem ook niet verder. Graag alleen on topic reageren.
Nouja ik ga een eind mee. Maar ik denk dat het voor de meeste een prima groep zou zijn als er minimaal 1 extra cassette optie zou zijn met bv een 11/25 met 18 erin en twee lossen bladen op een crank.

Voor de rest is er niets mis mee. de bv 48/35 verhouding is niet zo gek en ook als je altijd in de heuvels rijd zijn de cassette opties ook niet verkeerd. Kan je discussiëren over de 10, maar je zal ergens iets kwijt moeten, In een eagle groep vind ik de 10 voor een snelle afdaling geen enkel probleem en loopt het prima.

Gebruikersavatar
boswielrenner
Forum-lid
Berichten: 3042
Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08

Gebruikersavatar boswielrenner 02 okt 2019 15:06

Ik rij nu een tijdje met de Sram AXS groep. Ik ben zeker wel tevreden want ik vind het wat beter dan de eerste versie van Sram Red Etap, die ik nog rij op mijn S-works. De gear ratio is op zich ok, maar ik hoop wel dat Sram nog wat meer cassette varianten uitbrengt. De 10 vind ik zinloos en ik zou liever beginnen met een 12 en eindigen met 28-30-32 voor een bergcassette. Voor een polder cassette is de 10 wel ok, hoewel een 11 daar ook zou volstaan.
De app is grappig, maar ik hecht er weinig waarde aan. Ik gebruik de app ook niet. De Powermeter spider van Quarq is perfect en het maakt de crankset prima deluxe. Ik zou sowieso geen behoefte hebben aan een ander merk powermeter i.c.m Sram Etap.
Sram Axs is inderdaad gevoelig voor de juiste kettinglengte. Ik geloof sowieso de marketingpraat niet dat AXS enorm stil zou zijn. Ik vind het op zich stil rijden, maar alle Etap varianten vind ik niet super stil qua aandrijving. Sram AXS is wel stiller over slecht wegdek door de aanpassing in de achterderailleur.
Al met al vind ik Sram AXS een prima alternatief voor Red AXS. Als De Tarmac Pro disc uitgerust was geweest met Ultegra Di2. dan was ik er ook blij mee geweest. Ik vind sommige aspecten van Di2 mooier, maar ook sommige aspecten van Etap AXS.
Een enorm voordeel van Etap AXS is de installatie en de afstelling. Een reserve batterij is makkelijk mee te nemen en je kan de voor- en achter derailleur batterij uitwisselen. Erg makkelijk!
Als er meer cassette varianten zouden komen, dan wordt het ware potentieel van 12 speed beter benut imho.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 02 okt 2019 16:15

Voor de home mechanics met meerdere fietsen is AXS gewoon een ramp. Om even de voor mij meest kwalijke zaken te benoemen.

Om met de minst erge te beginnen:
- Weer een nieuwe BB standard (28.99mm i.p.v. 30mm) met bijbehorende cranks
- Weer een nieuwe BCD van 107mm i.p.v. 110mm, oftewel nieuwe kettingbladen
- Kettingbladen bij Red bestaan uit één homp aluminium, ofwel duur en gelijktijdig vervangen
- Afwijkende spacing tussen ketting schakels, ofwel andere kettingen, bladen, derailleurwieltjes, cassettes
- Nieuwe body (bij gelijke spacing) om de totaal zinloze 10t te faciliteren
- Nieuwe ratio's van 46/33 en 10/33 omdat de 10t dit veranderd, oftewel minder tandjes = meer slijtage van ook nog eens duurdere onderdelen
- Powermeter geintegreerd in de kettingbladen, wie de f* verzint dat je het duurste onderdeel aan een slijtage deel plakt
- Geen enkel onderdeel meer uitwisselbaar met Shimano of Campa

En dan ben ik er vast nog wel een paar vergeten. Veel van deze bovenstaande wijzigingen zijn met het oog op de boel stiller maken, maar dat is ze dus ook niet gelukt (plus wat voor zin heeft het).

Het aller vervelendste blijft gewoon dat je 100% aan SRAM gebonden bent voor vervangingsonderdelen. Als kettingbladen of cassettes ineens 2x zo duur worden dan heb je dat maar gewoon te slikken. Het aantal verkopen zal door de beperkte uitwisselbaarheid ook afnemen, dus de productie wordt sowieso duurder (minder schaalvoordeel) en de onderdelen zijn al niet goedkoop.

Gebruikersavatar
boswielrenner
Forum-lid
Berichten: 3042
Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08

Gebruikersavatar boswielrenner 02 okt 2019 17:51

Ik deel je mening wel dat sram klanten wil binden door te zorgen dat alleen axs onderdelen passen. Aan fe andere kant voorkom je door te veel mixen en matchen dat de groep minder goed werkt. Als axs te duur is dan moet je het inderdaad niet kopen. Voor mij persoonlijk is dat minder een argument. Ik koop de tools en onderdelen die ik nodig heb.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 02 okt 2019 19:01

boswielrenner schreef: 02 okt 2019 17:51 onderdelen die ik nodig heb.
LOL :lol: Jij bent allergisch, voor Tiagra en 105?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
boswielrenner
Forum-lid
Berichten: 3042
Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08

Gebruikersavatar boswielrenner 02 okt 2019 19:45

Correct 😉 . Zonder gekheid. Shimano 105 is een prima groep. Alles daaronder heeft niet mijn interesse eerlijk gezegd.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 04 okt 2019 10:44

Belangrijk bij de afstelling van de groep is de B schroef, doe dat met de meegeleverde adapter en dat is met eagle ook zo. Een mm verschil en het schakeld gewoon minder.

Dan de ketting lengte goed afstellen en schrik er niet van hoe horizontaal je derrie staat bij groot/groot

@YPUH, ik snap je punten en ben ook geen enorme fan van de groep, maar dat Sram iets maakt wat je met Sram moet vervangen is niet zo raar en dat de cassette bij RED duur is, dat is een DA ook. Je kan ook de force cassette kopen. Je kan gewoon met een andere crank gaan rijden als je dat wilt. 11speed voorbladen passen wel. Die hebben ze nog net niet narrow wide gemaakt, de derrie wieltjes wel.

Ik ga eens testen met normale derrie wieltjes, wellicht scheelt dat een hoop geluid. Binnenkort heb ik hier weer een fiets met AXS.

Wat weer een pluspunt is dat bv accu,s over de hele range uitwisselbaar zijn, zelf voor de dropper posts. Klein puntje maar handig is het wel.

Plaats reactie