Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Maten racefiets Canyon

HaveASigar
Forum-lid
Berichten: 50
Lid geworden op: 06 mei 2012 12:40

HaveASigar 05 sep 2019 11:47

Hai,

IK wil mijn Canyonframe Ultimate CF SL maat XL uit 2014 vervangen door een Canyonframe Ultimate CF SLX uit 2018.

Als ik op de site van Canyon mijn lengte en binnenbeenlengte invoer kom ik uit op een maat L.
Ook bij Canyon (via de chat) laten ze voorzichtig doorschemeren dat dat maatje kleiner best wel eens zou kunnen.

Wat zijn de verschillen? Wie kan mij inhoudelijk goed adviseren?

Gebruikersavatar
synapse
Forum-lid
Berichten: 1092
Lid geworden op: 09 sep 2005 11:51

Gebruikersavatar synapse 05 sep 2019 11:55

Ik kreeg een M geadviseerd voor mijn Endurace terwijl ik dacht op een L uit te komen.
Door op de website wat te plussen en minnen op lengte en binnenbeenlengte kon ik zien dat ik niet ver van L afzat.
Wel voor een M gegaan en dat was een prima beslissing.
Courir c'est mourir un peu

HaveASigar
Forum-lid
Berichten: 50
Lid geworden op: 06 mei 2012 12:40

HaveASigar 05 sep 2019 13:01

Ja, door alleen mijn lengte met 2 cm te verhogen kwam ik op de XL uit.

Gebruikersavatar
bw75
Forum-lid
Berichten: 161
Lid geworden op: 16 nov 2012 20:06

Gebruikersavatar bw75 05 sep 2019 13:37

Het gaat er vooral om wat je wilt, en wat je nodig hebt. Ik heb een XL uit 2014, goede maat maar de fiets heeft altijd wat 'ruim' aangevoeld. In 2020 ga ik een nieuwe bestellen en wordt het een L, omdat het wel net iets compacter mag en ik ook geen fysieke klachten heb. Met 1.90 m zit ik ook precies op de grens. Wil je meer comfort dan is een XL misschien beter, wil en kun je iets meer race dan kan een L ook. Ik heb een bikefit gedaan waar dat ook uit kwam. Het bijzondere van de bikefit was wel dat er uit kwam dat ik een getraind lijf heb met zeer gemiddelde afmetingen en verhoudingen, maar dat er geen enkele Aeroad zou zijn waar ik op zou passen. Het geeft voor mij aan dat een bikefit ook niet altijd het enige juiste antwoord is. Heb nog een testrit gedaan op een Ridley Noah SL van een vriend, deze was een M en zonder twijfel te klein, maar ik reed er wel net zo snel mijn 60km rondje mee, zonder een centje pijn.

HaveASigar
Forum-lid
Berichten: 50
Lid geworden op: 06 mei 2012 12:40

HaveASigar 05 sep 2019 16:43

Momenteel rijd ik op een BeOne Raw Pro frame van 59cm, deze zit wat dieper dan de oude Canyon Ultimate CF SL XL, maar dat levert geen problemen op.
Daarvoor (2010) heb ik een Canyon Ultimate Ultimate CF frame van 62cm aangeschaft maar deze snel weer ingeruild voor een 60cm (maten waren toen anders) voor een directer gevoel!
Ik ben bang dat dit weer hetzelfde verhaal gaat worden.

Tomver
Forum-lid
Berichten: 91
Lid geworden op: 15 sep 2016 08:40

Tomver 05 sep 2019 22:39

bw75 schreef: 05 sep 2019 13:37 Het gaat er vooral om wat je wilt, en wat je nodig hebt. Ik heb een XL uit 2014, goede maat maar de fiets heeft altijd wat 'ruim' aangevoeld. In 2020 ga ik een nieuwe bestellen en wordt het een L, omdat het wel net iets compacter mag en ik ook geen fysieke klachten heb. Met 1.90 m zit ik ook precies op de grens. Wil je meer comfort dan is een XL misschien beter, wil en kun je iets meer race dan kan een L ook. Ik heb een bikefit gedaan waar dat ook uit kwam. Het bijzondere van de bikefit was wel dat er uit kwam dat ik een getraind lijf heb met zeer gemiddelde afmetingen en verhoudingen, maar dat er geen enkele Aeroad zou zijn waar ik op zou passen. Het geeft voor mij aan dat een bikefit ook niet altijd het enige juiste antwoord is. Heb nog een testrit gedaan op een Ridley Noah SL van een vriend, deze was een M en zonder twijfel te klein, maar ik reed er wel net zo snel mijn 60km rondje mee, zonder een centje pijn.
Een redelijk vergelijkbaar verhaal hier. Had een fiets vergelijkbaar met XL van Canyon en de Canyon bikefit op de website gaf ook XL aan. Ben zelf ook 1.90m, bij veranderen naar 1.89 gaf de site L aan. Toch was XL voor mij altijd een te grote maat, ik zat te uitgestrekt op de fiets en was nooit echt comfortabel. Gekozen voor een L en er erg blij mee, het heeft me een stuk meer fietscomfort gegeven.

Plaats reactie