Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

busje oid nodig bij kabelstopper in Concorde frame

peytr
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 26 mei 2014 21:33

peytr 02 sep 2019 22:04

Ik ben doende met een Concorde frame (een Elite, columbus buis met oversized down tube). Het frame heeft geen bevestigingen voor downtube shifters en er zitten twee busjes aan weerszijde van de balhoofdbuis gelast waarop een of ander busje gezet moet worden om deversnellingskabels een beetje uitgelijnd te houden. De foto (sorry voor erg donker; flitser haalt macro niet) toont dat er sprake is van buitendraad op een pilaartje wat op zijn beurt weer binnen het stoppertje valt, Ik schat dat de draag M5 is.

Kan iemand me een dergelijk deeltje wijzen? Ik kom er niet uit.
stopper klein.jpg

Gebruikersavatar
sloeren
Forum-lid
Berichten: 1860
Lid geworden op: 04 mei 2012 10:43
Locatie: Krimpenerwaard

Gebruikersavatar sloeren 02 sep 2019 22:17

Heb ik opgelost door het holle draadeind dat nog in je buisjezit te vervangen door zoiets
https://www.fietsonline.com/media/catal ... 16.jpg.jpg
of zoiets
https://www.giga-bikes.nl/producten/600 ... _99370.jpg

je hebt dus iets van een kabelstopper nodig met een weerstand om het teruglopen van de stelschroef te voorkomen. Volgens mij gebeurt dat bij deze soort doormiddel van een veer.

peytr
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 26 mei 2014 21:33

peytr 02 sep 2019 23:49

ah! dat buisje met buitendraad kan er uit? Het ligt voor de hand maar dat heb ik me niet gerealiseerd. Wanneer dat lukt kunnen er allerlei 'steldingen' in, denk ik. Is dat wat je bedoelt?

Gebruikersavatar
sloeren
Forum-lid
Berichten: 1860
Lid geworden op: 04 mei 2012 10:43
Locatie: Krimpenerwaard

Gebruikersavatar sloeren 03 sep 2019 09:32

Ja. Je hebt immers iets van kabelafstelling nodig.
Handigste zoek termen google: "stelbout kabel racefiets"

Gebruikersavatar
martinbo
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 feb 2007 21:10
Locatie: Puth

Gebruikersavatar martinbo 03 sep 2019 11:03

Waarbij gelukkig voor de achterderrie je daar ter plekke nog kunt afstellen; dan heb je geen stelschroef aan het frame nodig. Zou het kunnen dat de modernere Shimao voorderries ook een kabelspanningafstelling op de derrie hebben?

Je kunt natuurlijk ook de afstellers aan het frame voorkomen door in-line kabelspanningsafstellers en dan alleen voor de voorderrie.

Gebruikersavatar
sloeren
Forum-lid
Berichten: 1860
Lid geworden op: 04 mei 2012 10:43
Locatie: Krimpenerwaard

Gebruikersavatar sloeren 03 sep 2019 11:33

Klopt allemaal ten dele. Maar het blijft plezierig die extra afstelmogelijkheid te hebben,
Stelschroef op voorderrie? Nooit gezien maar dat zegt niets.
Een groter probleem bij deze aangesoldeerde stelbouten is de diameter van de opening. Als je daar niet één of andere koker in schroeft zwiepen de kabels tijdens het rijden. Het is echt geen gezicht.
Dat gezegd hebbend: de stelmogelijkheid op het frame is niet uiterst noodzakelijk maar wel heel plezierig.

peytr
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 26 mei 2014 21:33

peytr 04 sep 2019 20:26

Voila, het is dat zwiepen - en ook alleen dat zwiepen - waar ik vanaf wil. Nee, moet! Het werkt allemaal wel maar de kabel is niet uitgelijnd met de stopper. Moet nog gaan kijken of ik het ding er uit krijg.

Plaats reactie