Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Zanderig gevoel bij trappen

BlueGate
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 aug 2019 19:55

BlueGate 30 aug 2019 20:09

Hallo beste mensen!

Ik ben van de zomer weer begonnen met fietsen en nou heb ik sinds een paar dagen een soort zanderig gevoel bij het rondtrappen van de pedalen.

Dit komt voornamelijk voor als ik kracht moet zetten bij kleine stukjes berg op of als ik op een lichte versnelling spin.

Nou dacht ik dat het misschien aan een vieze ketting of tandwielen zou kunnen liggen en heb ik deze schoon gemaakt en opnieuw ingevet. Jammer genoeg heeft dit het probleem niet verholpen, hierbij ik zag zelfs dat een spaak in m'n achterwiel is afgebroken bij de as.

Nou is mijn vraag; Wat zou de oorzaak kunnen zijn van dat zanderige gevoel bij het trappen? Zouden deze twee dingen samenhang kunnen hebben, of heb ik pech dat twee aparte onderdelen op m'n fiets kapot gegaan zijn tegelijkertijd?

Ik ben van plan om naar een fietsenzaak te gaan, maar wil eerst hier navraag doen zodat ze me bij de fietsenzaak geen oor aannaaien.

Bij voorbaat dank :D

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 30 aug 2019 20:27

Lijkt op de bottom bracket. Crank er af halen en dan voelen aan de lagers.
o'7o

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5574
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 30 aug 2019 20:30

Kan van alles zijn, klinkt zoals het beschrijft klinkt het als een beetje als achterstallig onderhoud van de gehele fiets.
Wanneer heb je voor het laatst onderhoud gehad op je fiets, nieuwe ketting en cassette etc?
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

BlueGate
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 aug 2019 19:55

BlueGate 30 aug 2019 21:23

Douglas schreef: 30 aug 2019 20:27 Lijkt op de bottom bracket. Crank er af halen en dan voelen aan de lagers.
Dan zal ik daar eens naar kijken.
colnagofreak schreef: 30 aug 2019 20:30 Kan van alles zijn, klinkt zoals het beschrijft klinkt het als een beetje als achterstallig onderhoud van de gehele fiets.
Wanneer heb je voor het laatst onderhoud gehad op je fiets, nieuwe ketting en cassette etc?
Ik heb de fiets voor de zomer weggebracht naar een fietsenzaak voor, wat mij verteld is, een onderhoudsbeurt.

Het is een relatief nieuwe fiets waar weinig op gereden is ( voor deze zomer ) en afgezien van kleine dingetjes is er toen weinig aan gedaan of vervangen.

Beide, bedankt voor de input alvast.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 30 aug 2019 23:43

Douglas schreef: 30 aug 2019 20:27 Lijkt op de bottom bracket. Crank er af halen en dan voelen aan de lagers.
Ketting van de crank afhalen is genoeg. Dan voel je al of de crank vrij kan draaien zonder abnormale wrijving en of er speling op zit.

Walter

Plaats reactie