Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

BB-UN55 70-110 (on)juist gereedschap?

peytr
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 26 mei 2014 21:33

peytr 24 aug 2019 11:09

Beste mensen,

Bij het opbouwen van een oud Concorde frame loop ik tegen problemen aan bij de montage van de bottom bracket BB-UN55. Voor de montage van de BB bestelde ik deze:

https://hollandbikeshop.com/fietsgereed ... p-shimano/

De splines etc lijken te kloppen maar ik krijg de sleutel niet met de hand in de bracket-delen. Wellicht met een hamer maar dat lijkt me de bedoeling niet.

Bestelde ik het verkeerde gereedschap? Welke zou ik moeten gebruiken?

Groet en bij voorbaat dank!

Peter

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 24 aug 2019 11:50

Italiaanse draad? of toch BSA?
Tool is correct, maar misschien met kunststof hamer een beetje helpen. Braampjes eventueel op de tool?

peytr
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 26 mei 2014 21:33

peytr 24 aug 2019 12:04

Italiaanse draad. Braampjes zoeken was goeie tip! Ding glimt mooi maar kwaliteit vraagt beschaafd gezegd om nabewerking met sleutelveiltjes. Nog niet geprobeerd maar ik vermoed dat dat inderdaad het probleem is.

Ben sowieso een beetje nerveuzig over die BB. Links gaat er met de hand een eind in. Rechts lijkt zich een vast te bijten. Zit echter wel netjes gecentreerd wanneer je links kijkt. Zal binnenkant nog eens goed schoonmaken. Buitendraad op de BB is Al, volgens mij. Dus dat loopt sowieso niet erg soepel.

Voorzover nog niet duidelijk: ben onervaren en sleutel voor de lol (en wat te leren) dit fietsje in elkaar met onderdelen van her en der.

Groet en dank!

Peter

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 24 aug 2019 12:29

Italiaans is twee kanten rechtse draad, maar dat weet je toch.....
Ik vond de splines op de foto nogal korrelig en niet scherp uitzien.
Schroefdraad met staalborstel goed opschonen en daarna met dun vet insmeren.

peytr
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 26 mei 2014 21:33

peytr 24 aug 2019 13:02

Ja, twee kanten rechts. Geen gekke suggestie want ik ben vindingrijk en beperk me niet tot wenselijke richtingen.

Gereedschap past nu, waarvoor nogmaals mijn dank. Was inderdaad zo ruig als wat.

Krijg evenwel de rechterzijde er met het handje nog niet soepel in en heb nog geen kracht gebruikt. Wonderlijk genoeg lijkt de centrering nu wat minder, wanneer je vanaf de linkerzijde kijkt, kijkt de as een beetje naar beneden. Ik sluit niet uit dat er wat met de draad of het frame is. Ik nam dit frame een hele tijd geleden over en monteerde er tot nu toe geen materialen op. Misschien moet hier toch iemand met verstand van zaken een keer naar kijken.

Ik gooi het bijltje er voor nu even bij neer en kijk later weer een keer.

Groet,

Peter

peytr
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 26 mei 2014 21:33

peytr 25 aug 2019 13:12

BB zit er in! Nadat ik begreep dat de buitendraad op de bottom bracket aluminium is en ik ook niks beters wist dan ellebogenstoom in te zetten draaide beide zijden er zonder veel drama in. Het aluminium op staal voelt wat bijterig en daarom voor mij als onervaren fietsenmaker wat oncomfortabel.

Hoe dan ook: Frame is weer een stapje verder richting fiets gevorderd.

Groet!

Peter

Plaats reactie