Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

7 speed cassette op 11 speed body

Gebruikersavatar
Wiedse
Forum-lid
Berichten: 211
Lid geworden op: 14 jun 2015 22:15

Gebruikersavatar Wiedse 23 aug 2019 22:40

Hey Fietsers,

Ik heb een vraagje voor jullie... ik zit met een 7 speed cassette die ik wil monteren op een 11 speed body. (vreemd genoeg past dat in de achterbrug van mijn retrofiets).

hierbij enkele vragen.
Volgens mij bestaat er geen spacer waarmee ik dat kan oplossen en zal ik spacers moeten combineren wat mij niet handig lijkt. Klopt het als ik zeg dat een 7 speed cassette en een 8 speed cassette identiek zijn aan afstand tussen tandwielen en dat dus mijn 7speed shifters perfect zouden schakelen op een 8 speed body?

Als dat het geval is monteer ik een 4.5mm spacer en vervolgens een 8speed cassette op mijn 11 speed body (in combinatie met mijn 7speed shifters waardoor ik dan het grootste tandwiel niet kan gebruiken maar enkel als spacer dient) en klaar is kees? Of klopt dit verhaal toch niet helemaal? Iemand ervaring hiermee? Klopt mijn theorie? :p
It's just a hill - Get over it

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 24 aug 2019 00:35

7 en 8 speed spacers zijn vrijwel gelijk: 3,15 resp 3.0 mm. In de praktijk moeten ze verenigbaar zijn.
De redenering in de derde alinea is bijna correct, en wel dat je de 1,85mm spacer nodig hebt. De 4,5mm spacer heb je nodig bij een 7 speed cassette op een 8v, 9v 10v body.

peytr
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 26 mei 2014 21:33

peytr 24 aug 2019 15:19

Om mijn 7V cassette op een 11V body te zetten maakte ik een spacer van een stevig stuk alu buis dat netjes om de body heen valt. Ik durf het nog niet aan te bevelen omdat het tot nu toe alleen in de schuur stond. Met mijn kippenkracht maak ik me er echter geen zorgen om.

Groet,

Peter

Plaats reactie