schakelprobleem campagnolo chorus

Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.
ccc
Forum-lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 24 feb 2011 21:24

ccc 21 aug 2019 23:02

bij aanschaf van mijn fiets , uitgerust met campa chorus van na 2015 heb ik de cassette laten aanpassen gezien ik een 18 wou ... mogelijkheid was een 12-25 cassette maar gezien ik in de vlaamse ardennen woon wou ik toch ook nog iets kleiner kunnen schakelen en dus werd door mijn fietsenmaker een cassette samengesteld als volgt :
losse kronen 12-14-15-16 - daarna triplet 17-18-19 en 21-23-25 om dan te eindigen met een losse kroon 27 . Dit met campa chorus onderdelen ( met uitzondering van de losse 27 = miche ) Volgens de FM was dit geen probleem.. Feit is echter dat de cassette niet goed schakelt tussen de 18 en 19 ; dit zowel bij op als afschakelen . Kan dit aan de opbouw van de cassette gelegen zijn ? ( volgens FM niet ) . Derailleurpad werd reeds gecontroleerd en is recht . Of dient het probleem elders gezocht te worden ? ( derailleur ? )
ccc

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7114
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 22 aug 2019 00:31

De stapjes van 1 tand verschil van 16-17-18-19 zijn dan wel iedere keer 1 tand, maar relatief wordt het stapje steeds kleiner en dit past niet bij de geometrie (bewegingspatroon = rechte lijn) van de derailleur. Daarbij wordt een steilere beweging gemaakt. Op de 18t en de 19t wordt de ketting dan boven het kransje gebracht en niet op het kransje. Gevolg: hakerig schakelen.
Laatst gewijzigd door klimmer op 22 aug 2019 01:11, 1 keer totaal gewijzigd.

walter-
Forum-lid
Berichten: 3114
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 22 aug 2019 01:00

Speel nog eens met de schroef die de derailleurwieltjes iets dichter of verder van de cassette zet.

wat bedoel je met niet schakelen? Het blijft ratelen? Het schakelt traag?

Walter

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 26712
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 22 aug 2019 06:36

klimmer schreef:
22 aug 2019 00:31
De stapjes van 1 tand verschil van 16-17-18-19 zijn dan wel iedere keer 1 tand, maar relatief wordt het stapje steeds kleiner en dit past niet bij de geometrie (bewegingspatroon = rechte lijn) van de derailleur. Daarbij wordt een steilere beweging gemaakt. Op de 18t en de 19t wordt de ketting dan boven het kransje gebracht en niet op het kransje. Gevolg: hakerig schakelen.
Leuke theorie, maar in praktijk echt onwaar.
Ik rij al zo lang ik heugen kan met 12-23(campy 10s) of 12-25(campy 11s) en dit schakelt perfect.
De koffie loopt, veel sportiever wordt het niet vandaag

walters
Forum-lid
Berichten: 498
Lid geworden op: 01 jan 2009 17:51

walters 22 aug 2019 07:30

Domme vraag misschien, maar zit het kransje in de goede richting, dus niet omgekeerd.?

Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 1560
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 22 aug 2019 07:43

Het is een triplet 17 18 19 zegt hij.
Dus kan niet omgekeerd zitten.
Heb ook nog nooit problemen gehad met een 11sp campa 12 25 cassette, daar heb je ook 17 18 19 achter elkaar.

ccc
Forum-lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 24 feb 2011 21:24

ccc 22 aug 2019 08:08

als ik van 18 naar 19 schakel blijft hij gewoon op de 18 ratelen en schakelt niet over ; moet de shifter dan nog een beetje verder doorduwen alvorens hij overspringt .
Als ik van de 19 naar de 18 schakel blijft hij ook ratelen en schakelt hij pas na meerdere seconden over naar de 18 .
De vraag die ik mij stel is of de afstand tussen de kroontjes misschien een rol speelt door plaatsing van het bijkomend kroontje na het laatste triplet ?
Heb ook reeds de schroef voor de regeling van de afstand tussen de derailleurwieltjes en de cassette aangepast .maar dit helpt ook niet .
ccc

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 23922
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 22 aug 2019 08:14

Ik heb dit in het verleden wel eens met een 10 speed Campa geprobeerd en dat had exact hetzelfde effect. Met moeite kon je het wel schakelen op de overgang, maar soepel ging het niet. Acceptabel als quick en dirty fix voor een student die een weekje de bergen in ging, maar niet als structurele oplossing.

Een Miche, of het inmiddels heen gegaan Marchisio, cassette lijkt mij een betere oplossing.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

ncornelisse
Forum-lid
Berichten: 405
Lid geworden op: 14 mei 2016 11:51

ncornelisse 22 aug 2019 08:56


Gebruikersavatar
jossie
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 mar 2006 20:15

Gebruikersavatar jossie 22 aug 2019 12:28

Wellicht is het verstandig om ook de kabels te vervangen na 4 jaar. Doordat je veel op de 17-18-19 schakelt kan m.n in de buitekabel het probleem ontstaan door slijtage aan de binnenliner van de buitenkabel bij de achterderailleur.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 26712
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 22 aug 2019 12:42

amclassic-fan schreef:
22 aug 2019 08:14
Ik heb dit in het verleden wel eens met een 10 speed Campa geprobeerd en dat had exact hetzelfde effect. Met moeite kon je het wel schakelen op de overgang, maar soepel ging het niet. Acceptabel als quick en dirty fix voor een student die een weekje de bergen in ging, maar niet als structurele oplossing.

Een Miche, of het inmiddels heen gegaan Marchisio, cassette lijkt mij een betere oplossing.
Mark, hij geeft aan dat de 17-18-19 een triplet is, ik neem aan gekoppeld. Dan is het dus gewoon een goede overgang en geen noodoplossing.
De koffie loopt, veel sportiever wordt het niet vandaag

ccc
Forum-lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 24 feb 2011 21:24

ccc 22 aug 2019 13:47

kabel werd ook reeds vervangen ; deze voormiddag eens bij een andere FM binnengesprongen . Ander wiel met niet nieuwe cassette waar niets aan veranderd werd geeft hetzelfde probleem . De afstelling van de derailleur is volgens hem ook OK .
Volgens hem zou het probleem aan de binnengeleiding van de kabels liggen ; ergens teveel wrijving waardoor het niet soepel schakelt .
ccc

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten