Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Verzetten afstellen op gebruik

Goaly1990
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 aug 2019 16:59

Goaly1990 18 aug 2019 17:06

Beste forum leden,
Alweer een nieuw forum lid.
Aangename kennismaking.
Ik heb net een koopje kunnen doen en heb mij een nieuwe fiets gekocht 2e hands als opvolger voor mijn instap modelletje.
Nu zijn de tandwielen wel wat anders en heb ik even jullie raad nodig.
Op mijn nieuwe fiets zit 42-52 en 12-25.
Nu op het vlakke ben ik er helemaal blij mee maar ik rij vaak in Vlaanderen in de buurt van de muur van Geraardsbergen en dergelijke.
Nu vraag ik me af welke verhoudingen ik daarvoor best aanschaf of ik helemaal prima zit met deze afmontage.
Graag doe ik beroep op jullie uitgebreide ervaring!

Alvast dank voor elke reactie.

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 18 aug 2019 17:12

Goaly1990 schreef: 18 aug 2019 17:06 Op mijn nieuwe fiets zit 42-52 en 12-25.
Allereerst welkom.
Of je het hier mee redt of niet kunnen wij natuurlijk niet zeggen... wij kennen jouw conditie en kracht niet. De gemiddelde wielertoerist zou de muur hier niet mee boven komen overigens...
Als je de huidige setup vergelijkt met de vorige (waar je wel mee boven kwam) dan weet je zelf het antwoord ;)

Goaly1990
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 aug 2019 16:59

Goaly1990 18 aug 2019 17:34

Beste, allereerst dank voor de reactie.
Ik ben verhuisd en ken mijn oude fiets dus niet in dit gebied. Ik woonde aan de kust waar alles zo vlak is als een bowlingbaan. Vandaar mijn vraag. Wat zijn de gemiddelde getallen voor jullie in dergelijk landschap vraag ik me daarom af.

Vicenza
Forum-lid
Berichten: 1072
Lid geworden op: 28 mei 2012 20:30

Vicenza 18 aug 2019 18:06

We weten natuurlijk niet wat jouw krachten en beperkingen zijn, maar er vanuit gaande dat je niet enorm ervaren op de fiets en in de heuvels bent (anders zou je deze vraag niet stellen), zou ik voor De Muur vooraan een 34 of 36 adviseren en achter wat groters dan 25.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 18 aug 2019 18:41

Om een advies te geven, waar je mee verder kunt is het noodzakelijk te weten welke crank er gemonteerd is: merk en groep. De montage van een binnenblad van 42t doet vermoeden dat de crank uit een verder verleden afkomstig is. En is het 8v, 9v of iets anders? Fotootje doet wonderen.
Profs rijden al lang niet meer met dergelijke verzetten. Eddy Merckx nog wel.

Goaly1990
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 aug 2019 16:59

Goaly1990 18 aug 2019 19:01

Bij deze enkele foto's
Voor zo ver ik kan helpen in het schakel materiaal dura ace en de cassette en Voorbladen Ultegra.
klimmer schreef: 18 aug 2019 18:41 Profs rijden al lang niet meer met dergelijke verzetten. Eddy Merckx nog wel.
De profs rijden ook andere snelheden hoop ik 😂 ik ben iemand die alleen fietst en puur voor het plezier dus als ik op een degelijke manier de steile hellingen die Vlaanderen te bieden heeft over raak zonder voet aan grond ben ik al gelukkig. De enige tegenstander is mezelf en mijn fietscomputer waar ik graag mijn voorruitgang op zie als ik een bekend rondje maak.

Alvast dank om je hiermee te willen bezig houden op een zondag.
Bijlagen
20190802_200438.jpg
20190802_200445.jpg
20190802_200501.jpg

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 18 aug 2019 19:38

Dat is dus Dura Ace 9v SS derailleur (groep 7700). Die gaat niet verder dan 27t. Wel mooi spul. Op die Ultegra crank (6600?) past als minimum een 38t binnenblad van TA Spécialités Alizé. Boutcirkel diameter is 130mm.
Dat zal niet echt helpen om de Muur soepel op te fietsen. Dat wordt heel hard stoempen en lopen. Als je erg ijdel bent, zul je het volgende waarschijnlijk niet doen. Achterderailleur vervangen door eenvoudige Sora 9v derailleur (3000GS) en een 9v 11-32/34t atb cassette. Dit werkt, omdat de schakelratio van beide systemen identiek is.
Het 38t binnenblad kan altijd nog, afhankelijk van je mogelijkheden. En veel duurder kan ook altijd nog.

Goaly1990
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 aug 2019 16:59

Goaly1990 18 aug 2019 19:57

klimmer schreef: 18 aug 2019 19:38 Als je erg ijdel bent, zul je het volgende waarschijnlijk niet doen. Achterderailleur vervangen door eenvoudige Sora 9v derailleur (3000GS) en een 9v 11-32/34t atb cassette. Dit werkt, omdat de schakelratio van beide systemen identiek is.
Het 38t binnenblad kan altijd nog, afhankelijk van je mogelijkheden. En veel duurder kan ook altijd nog.
Heb je goed gezien, ik zoek ook niet om enorme kosten te doen. Als ik tussen de lijnen door lees is mijn makkelijkste optie een cassette met 27t en een binnenblad van 38t om zo klein mogelijk bergop te rijden ?
Kan je daarvoor een voorstel doen, wat precies te nemen...
Ik moet toegeven: ik ben nederig door uw expertise op basis van enkele foto's. Hoedje af daarvoor.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 18 aug 2019 20:29

Als alle vragen zo eenvoudig waren...... :o Zo klein mogelijk is dat echt niet.:
Cassette 9v 12 tot 27t: https://www.bike-components.de/en/Shima ... ette-p928/
Alizé 38t: https://www.bike-components.de/en/TA/Al ... CD-p15388/

Met ijdelheid bedoel ik dat velen absoluut geen Sora onderdelen willen mixen met top onderdelen als Dura Ace enz.

tommasini
Forum-lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 09 mei 2004 22:57

tommasini 18 aug 2019 20:44

klimmer schreef: 18 aug 2019 19:38 Dat is dus Dura Ace 9v SS derailleur (groep 7700).
Ik tel 10 kransjes achter of zie ik het niet goed ?

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 18 aug 2019 20:58

Je hebt gelijk! :oops:
Dat betekent dat een andere cassette nodig is:
https://www.bike-components.de/en/Shima ... te-p43864/ nog voordeliger ook. De cassette is groter dan 27t. Mocht deze de 28t niet halen, dan de b-screw indraaien en de ketting niet te lang.
De uiterlijke verschillen tussen RD7700 en RD7800 zijn zo gering, dat ik denk dat het ook RD7800 kan zijn.
Laatst gewijzigd door klimmer op 19 aug 2019 14:52, 2 keer totaal gewijzigd.

Goaly1990
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 aug 2019 16:59

Goaly1990 18 aug 2019 21:07

Welke dura ace heb ik dan wel achteraan ?
Dus ik kan tot 28 gaan maar mogelijk moet ik de Bscrew indraaien en ketting op juiste lengte zetten ?
En vooraan nog steeds 38t. In combinatie met 52? 50? 48?
Sorry voor de leek vragen maar ben echt beginnend in dit wereldje..

Plaats reactie