Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Schade Carbon stuur

KvdK
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 aug 2019 11:25

KvdK 17 aug 2019 11:55

Hoi Allemaal,

Gister ben ik voorover op mijn stuur gevallen. Het was vrij ongelukkig, ik stond bijna stil en viel ook helemaal niet hard. Toch was mijn stuur iets naar voren gekanteld en lijkt het carbon bij de bevestiging van het stuur, of eerder nog in de openruimte tussen de bevestiging, enigsinds beschadigd. Zie ook foto's met het stuur bevestigd en 'gedmonteerd'.
Het ziet er in mijn ogen vrij onschuldig uit, ik weet eigenlijk niet eens zeker of het er al zat. Ik ben echer geen expert op het gebied van Carbon en vroeg mij daarom af of iemand op dit forum, op basis van de foto's, een inschatting kan maken over hoe groot de schade is en of het veilig is met dit stuur verder te rijden.

Alvast bedankt.

Groet Koen
Bijlagen
Schade Stuur 2.jpg
Schade Stuur.jpg

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5064
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 17 aug 2019 12:42

Lijkt mij oppervlakte schade.

Heb je nou een stuurpen van 2cm?

jansen2.0
Forum-lid
Berichten: 817
Lid geworden op: 29 okt 2013 09:38

jansen2.0 17 aug 2019 12:49

Dit heeft niets met je val te maken. Dit is invreten van de stuurpen(klemming) in het stuur. Waarschijnlijk in een eerder stadium te hard of niet kruislings aangedraaid. Of het veilig is valt niet te beoordelen via een foto.
Previous name Jansen01

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 17 aug 2019 13:19

Nuitkor, dat is geen stuurpen van 2cm, maar de opening om dat stuur te bevestigen is 3/4 dicht.
Daarom moet je dat stuur erdoorheen lussen/schuiven ipv baseplate losschroeven, stuur plaatsen en dan baseplate weer monteren.
Bij dit soort stuurpennen, alleen Ritchey, moet je shifter en stuurlint ook gedemonteerd worden...
Onhandig dus.

Verder eens met jansen 2.0, wat je kan doen is dat gedeelte matschuren, de blanke laklaag laat daar nl ook al los, en weer opnieuw met blanke lak behandelen.
Ik denk niet dat je stuur daar veel heeft geleden van die val.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 17 aug 2019 13:31

Ik heb eens een carbon stuur verknoeid met een opzetstuur te hard vast te zetten. De schade zag er eigenlijk zeer gelijkaardig uit als wat ik op de foto's zie.

Op de foto's denk ik volgende te zien; ofwel schuurschade door het stuur te draaien terwijl het redelijk vast zit in de stuurpen. Dat is onschuldig.
Ofwel zie je echt carbon die binnenin gebarsten (door val of door eerder te hard aandraaien) is en waarvan je nu de buitenkant van de barst ziet;

welke van de 2 is moeilijk te oordelen.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5064
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 17 aug 2019 13:37

scottpch schreef: 17 aug 2019 13:19 Nuitkor, dat is geen stuurpen van 2cm, maar de opening om dat stuur te bevestigen is 3/4 dicht.
Daarom moet je dat stuur erdoorheen lussen/schuiven ipv baseplate losschroeven, stuur plaatsen en dan baseplate weer monteren.
Bij dit soort stuurpennen, alleen Ritchey, moet je shifter en stuurlint ook gedemonteerd worden...
Onhandig dus.

Verder eens met jansen 2.0, wat je kan doen is dat gedeelte matschuren, de blanke laklaag laat daar nl ook al los, en weer opnieuw met blanke lak behandelen.
Ik denk niet dat je stuur daar veel heeft geleden van die val.
Klopt niet wat je zegt. Er zit wel degelijk een baseplaat. Je ziet op de foto van boven 2 van de 4 schroeven. Ik zie wel degelijk een hele korte stuurpen.

Gebruikersavatar
Supergrover
Forum-lid HC
Berichten: 4468
Lid geworden op: 14 feb 2007 22:10

Gebruikersavatar Supergrover 17 aug 2019 15:52

lijkt deze te zijn...

verkrijgbaar van 35-110 mm

Afbeelding
"nat hout brandt niet!! "

Bianchi via Nirone 7

Gebruikersavatar
Traveler
Forum-lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 09 jan 2017 15:35

Gebruikersavatar Traveler 17 aug 2019 15:53

Klopt! Je was me net voor.
De stuurpen is de WCS Trail stem, lengtes van 35mm tot 110mm en met 4 boutjes. De baseplate is niet meer dan een smalle verbinding tussen links en rechts, vandaar dat je nog zoveel carbon ziet.

Als TS daar ook een trail stuur van Ritchey bij heeft, maak ik mij niet zoveel zorgen over het stuur. De schade is enkel aan de blanke lak door het verdraaien of schuiven ontstaan. De dwarslijn op het carbon zal door de klemming zijn ontstaan en is oppervlakkig.

Overigens, een carbon-expert zal je hier niet vinden, enkel mensen die iets soortgelijks hebben ervaren. ;)

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12640
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 17 aug 2019 16:24

NuitKor schreef: 17 aug 2019 12:42 Lijkt mij oppervlakte schade.

Heb je nou een stuurpen van 2cm?
C 220 staat voor het aantal graden dat de stuurpen zelf om het stuur zit zonder de klemmen.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 17 aug 2019 17:49

Klopt wel gedeeltelijk wel wat ik zeg. Uiteraard moet je deze ook met een baseplate vastzetten, echter de stuurpen is dus geen 2cm, maar 3,5cm. ;)
Ik bedoelde de C260 stuurpen van Ritchey, daar moet je wel het stuur door de opening heen "vlechten", niet bij deze C220. :like:

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5064
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 17 aug 2019 18:04

scottpch schreef: 17 aug 2019 17:49 Klopt wel gedeeltelijk wel wat ik zeg. Uiteraard moet je deze ook met een baseplate vastzetten, echter de stuurpen is dus geen 2cm, maar 3,5cm. ;)
Ik bedoelde de C260 stuurpen van Ritchey, daar moet je wel het stuur door de opening heen "vlechten", niet bij deze C220. :like:
die 2cm was wat gechargeerd. Als je zegt dat je van iemand houdt van de maan en terug, dan is dat ook niet letterlijk die afstand :D

KvdK
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 aug 2019 11:25

KvdK 18 aug 2019 14:48

Bedankt voor de reacties. De witte lak schade is van het schuiven van het stuur. Dat is het gedeelte dat in de stuurpen geklemt zit. Het ging mij inderdaad om de dwarslijn in het midden.

Jullie hebben het misterie van de verkorte stuurpen overigens correct opgelost. Dat is om mijn korte armpjes te faciliteren.

Plaats reactie