Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

keuze BB nieuwe fiets

DHZer
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 13 aug 2019 21:07

DHZer 13 aug 2019 21:27

Ik rij nu dagelijks met een 19 jaar oude trekkingsfiets met rohloff naaf. Enkele jaren geleden 2de hands gekocht en veel geleerd over fietstechniek en fietshouding. Ik ben toe aan een nieuwe fiets (drop-bar, derailleur, ....). Nu lees ik tamelijk veel negatieve zaken over de pressfit bottom bracket. Echter is 75% van de gravelbikes van rond de 2000 EUR uitgerust met een pressfit BB86. Orbea en cannondale zijn voorlopig de enige merken die ik vind zonder pressfit.

Wat zijn jullie ervaringen met de pressfit BB86? Ik kan er absoluut niet tegen dat er iets piept of kraakt aan mijn fiets.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15823
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 13 aug 2019 22:58

DHZer schreef: 13 aug 2019 21:27 ................. Ik kan er absoluut niet tegen dat er iets piept of kraakt aan mijn fiets.
Dan zou ik het risico niet nemen om uberhaupt een fiets te kopen ;)

En ernstig, pressfit hoeft niet te piepen/kraken.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 14 aug 2019 00:47

Cannondale niet?: zij hebben BB30 en de Pressfit 30 geintroduceerd.... die overigens ook heel stil zijn werk kan doen.
Mijn favorieten zijn nog altijd Octalink V2 en JIS.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 14 aug 2019 10:17

Mijn gloednieuwe Cervelo kraakte binnen 1.500km al. Nu heb ik een one-piece bb besteld en kom ik er tijdens de montage achter dat mijn bb shell ovaal is i.p.v. rond. Om te zeggen dat dit me kopzorgen bezorgd is een understatement!

Er zijn wel een paar systemen waar de (kans op) kraken of afwijkingen groter zijn. O.a. BB30 (lagers rechtstreeks in het frame, zonder losse cups) verlangt dat fabrikanten met kleine toleranties werken. Cannondale staat bekend daar vrij losjes mee om te gaan. Ook BB86 schijnt ergens onderaan het lijstje met betrouwbare systemen te bungelen omdat deze weer zonnodig hun eigen visie moeten hebben op afmetingen.

PF30 schijnt weer redelijk probleemloos te zijn, net als andere systemen die gewoon met uitneembare cups en standaard lagers werken. Ik kan er met mijn hoofd niet bij dat fabrikanten gewoon weer met geschroefde cups of een vaste cylinder werken, maar koste wat het kost hun 'eigen' systeem moeten bedenken.

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1632
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 14 aug 2019 11:00

klimmer schreef: 14 aug 2019 00:47 Cannondale niet?: zij hebben BB30 en de Pressfit 30 geintroduceerd.... die overigens ook heel stil zijn werk kan doen.
Mijn favorieten zijn nog altijd Octalink V2 en JIS.
Klopt, maar de gravelracer van cannondale, de topstone heeft bsa.
En daar kijkt TS naar.

DHZer
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 13 aug 2019 21:07

DHZer 15 aug 2019 12:15

ypuh, welke type BB heeft jouw cervelo

het lijkt alsof de goedkopere fietsen met een FSA omega crankset zijn uitgerust (toch wel wat goedkoper dan een 105 crankset). En op de website van FSA zie ik dat er enkel BB met schroefdraad worden aangeboden. Hierdoor worden de fietsen met FSA omega crank niet uitgerust met een presfit. Als je op de website van stevens kijkt dan zie je ook dat de goedkopere fietsen (supreme, gavere) uitgerust worden met een shimano 24 mm crankset en met een schroef BB. De duurdere fietsen (prestige en vapor) worden ook afgemonteerd met een 24 mm crank maar dan wel met een pressfit BB86

Bij een BB86 is de bottom bracket wel 86 mm breed terwijl de BSA 68 mm breed is. Ik ken nu niet veel van frames maar het lijkt mij dat een breedere BB de mogelijkheid heeft voor een stijver frame. De negatieve ervaringen lees ik vooral over de BB30 maar niet over de BB86.

Ik ga nog even afwachten op de modellen 2020 die zullen uitgerust worden met de nieuwe GRX groepset. Eens benieuwd welke BB voorzien zal worden maar ik vermoed dat ze toch de BB86 zullen gebruiken.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 15 aug 2019 12:50

DHZer schreef: 15 aug 2019 12:15 ypuh, welke type BB heeft jouw cervelo

het lijkt alsof de goedkopere fietsen met een FSA omega crankset zijn uitgerust (toch wel wat goedkoper dan een 105 crankset). En op de website van FSA zie ik dat er enkel BB met schroefdraad worden aangeboden. Hierdoor worden de fietsen met FSA omega crank niet uitgerust met een presfit. Als je op de website van stevens kijkt dan zie je ook dat de goedkopere fietsen (supreme, gavere) uitgerust worden met een shimano 24 mm crankset en met een schroef BB. De duurdere fietsen (prestige en vapor) worden ook afgemonteerd met een 24 mm crank maar dan wel met een pressfit BB86

Bij een BB86 is de bottom bracket wel 86 mm breed terwijl de BSA 68 mm breed is. Ik ken nu niet veel van frames maar het lijkt mij dat een breedere BB de mogelijkheid heeft voor een stijver frame. De negatieve ervaringen lees ik vooral over de BB30 maar niet over de BB86.

Ik ga nog even afwachten op de modellen 2020 die zullen uitgerust worden met de nieuwe GRX groepset. Eens benieuwd welke BB voorzien zal worden maar ik vermoed dat ze toch de BB86 zullen gebruiken.
Alle Cervelo's hebben het eigen BBRight systeem. Volgens mij is deze identiek aan PF30, alleen is de BB cylinder gewoon breder aan de NDS waardoor je geen spacers nodig bent en 'meer stijfheid' hebt omdat de volledige as in het frame zit.

Het systeem an sich is niet zoveel mis mee, gewoon 42 OD en 30 ID lagers die je op elke hoek van de straat kunt kopen (en dus ook door de grote fabrikanten op hoge kwaliteit geproduceerd worden).

So far so good, totdat fabrikanten hun eigen varianten daarop gaan verzinnen. BB86 heeft dat gedaan door 41mm OD cups te gebruiken terwijl de crankstellen gewoon 30 of 24mm zijn, wat betekend dat ze geen standaard lagers kunnen gebruiken. Hun eigen lagers produceren kunnen ze niet, dus pakken ze een bestaand 42mm lager en schaven 1mm van de buitenkant af om ze passend te maken. Je hoeft geen raketgeleerde te zijn om te bedenken dat dat de robuustheid niet ten goede komt (die lagers hebben ondanks het lage toertal flink wat te verduren met wielrenners die bijv. gaan sprinten over de kasseien).

BB30 maakt dus geen gebruik van losse cups, maar is een systeem waarbij de cups vast in het frame zitten. Hier ben je erg afhankelijk van de kwaliteit/precisie van fabrikanten. Lagers werken alleen goed als ze perfect recht staan (zowel t.o.v. elkaar, als hun x/y as). Sommige merken stellen geen hele hoge eisen aan hun fabrikanten en sommige framedesigns (bijv. frames die uit 2 helften bestaan en tegen elkaar gelijmd worden) zijn bij voorbaat kansloos.

Mijn Cervelo is inmiddels gefixed door een (niet dragend) deel in de midden van de BB cylinder weg te schuren. Seriously not cool to do.

DHZer
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 13 aug 2019 21:07

DHZer 09 apr 2020 11:47

Sinds oktober 2019 rij ik met deze fiets. Pressfit BB86. Sinds enkele weken en 4000 km op de teller, een tik/kraak :(. Enkel bij een tik bij bepaalde krachten. Ik moet ook in het zadel zitten. Als het kouder is, is er ook geen tik meer.
Afbeeldingvlc-record-2020-04-09-10h46m42s-GH010060.MP4-

Nieuwe BB gemonteerd maar het getik blijft. Zie video hierboven (geluid op max zetten)

Bijna alles stap voor stap gedemonteerd en opnieuw gevet (zadelpen, zadel, bidonhouders, trappers, bladboutjes, ...). tot ik de bagagedrager los heb gemaakt. Tik is weg. Uiteindelijk was het de verbinding tussen het frame en het spatbord. Ik maak daar gebruik van een M6 bout met kruiskop. Met een schroevendraaier kan ik de bout niet genoeg aanspannen. Bit op momentsleutel op 8Nm en motagepasta. Getik / kraak is weg :).

Ik wil dit toch delen omdat ik echt overtuigd was dat het gekraak uit de BB kwam. Ik had het fout.
Laatst gewijzigd door DHZer op 09 apr 2020 16:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15823
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 09 apr 2020 14:07

Bedankt voor de melding.
De oorzaak van een "kraak" is zelden éénduidig.
Zoeken en nog eens zoeken tot je het gevonden hebt.
I know myself like no one else
Nothing to defend

DHZer
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 13 aug 2019 21:07

DHZer 09 apr 2020 16:06

ik sleutel niet dagelijks aan fietsen en kon het moeilijk geloven dat het getik van ergens anders kon komen. Daarom deel ik het met een video zodat andere mensen misschien niet dezelfde fout moeten maken als ik. Het is wel belangrijk om een manier te vinden om te testen. Je kan moeilijk telkens enkele km fietsen per boutje. Ik heb kunnen testen in het gazon. Daar was weerstand net goed voor het gekraak. Zo kun je op een uurtje of 2 veel testen.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12472
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 09 apr 2020 18:22

Ik heb zelf een Cannondale MTB en ben echt geen Fan van dat ding. Slecht is ie ook niet maar er kraakte veel aan, maar niet de BB30 lagers, als je ze maar goed monteert met locktite. Hij is nu al twee jaar pekelfiets en ik spuit hem zelden af en behalve een beetje olie na een natte rit doe ik er niets aan. Maar kraken gaat ie niet.

Ik denk wel eens dat schoonmaken voor meer problemen zorgt als niet schoonmaken. Niet te verwarren met periodiek onderhoud eens in de 3 a 4K.

Ook heb ik al 100X gezegd en blijf het maar herhalen in 90% van de gevallen komt het kraken niet van het bracket terwijl het wel verdachte nummer 1 is. Zadelpennen, QR,s zijn veel vaker het probleem.

Als ik echt een kraak heb en het standaard lijstje van een kwartier helpt niet. Gaat gewoon de hele fiets uit elkaar. dat kost ook twee uur en scheelt een hoop frustratie en tijd.

Plaats reactie