Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Nieuwe fiets, ketting raakt kooi

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2240
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 15 aug 2019 21:29

Gerwin89 schreef: 15 aug 2019 20:10 Het is opgelost.
Ik heb aan de hand van de handleiding de kabelspanning goed gekregen door te draaien aan de verstelling in de kabel. Toen raakte hij hem niet meer.

Ook heb ik de shifter door middel van de L schroef wat verder laten zakken op het kleine blad zodat ik meer trim bereik kreeg.
Nu trimt hij perfect en loopt niet meer aan, al zeg ik het zelf. :D :D
Zo zie je maar weer, er zijn
een aantal fietsenmakers die derailleurs niet netjes kunnen afstellen.
Goed dat je er zelf bent ingedoken, het is geen rocketscience.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

Gerwin89
Forum-lid
Berichten: 483
Lid geworden op: 14 mar 2019 14:22

Gerwin89 22 aug 2019 12:10

Na een 100tal kilomter verder kom ik tot de conclusie dat als ik de ketting voor op het buitenblad heb en achter de laatste 2 kransjes de ketting de kooi toch nog raakt bij het echt hard aanzetten, als ik ga staan bv, off met bergaf meetrappen in Limburg.
Ook raakt hij hem bij de 2 grootste tandwielen achter, maar dat lijkt me normaal.

Op heb binnenblad loopt alles perfect met de trimfunctie. Dan raakt hij hem nergens.

Stel ik stel de derailleur op het buitenblad zo af dat deze nog wat verder naar buiten staat, dmv de schroef.
Heeft dat dan ook invloed mbt de trimfunctie op het binnenblad?
(Dan gaat hij hem op de grootste tandwielen nog meer raken lijkt me)

Een shimano 105 R700 derailleur heeft toch op beide bladen een trimfunctie?
Op het grote blad merk ik daar nauwelijks wat van, hoort dat zo?

Gebruikersavatar
ceon
Forum-lid
Berichten: 633
Lid geworden op: 19 jan 2008 15:09

Gebruikersavatar ceon 22 aug 2019 12:47

Volgens mij is de trimfunctie voor het buitenblad bedoeld. Als je overschakelt naar de grotere kransjes achter. De uitgangstand is dus bij groot voor en kleinste krans achter dat hij niet aan moet lopen. Ga je kleiner, dus naar de grotere kransjes (kleinere versnelling) maak je gebruik van de trimstand voor het grote blad voor. Je moet hem dus zo afstellen dat hij bij het grootste blad voor en kleinste kransje achter niet aanloopt.
Geef graag toe als ik ongelijk heb, maar dat komt eigenlijk nooit voor. :D

abdr
Forum-lid
Berichten: 538
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 22 aug 2019 14:28

105 R7000 heeft trim op het binnen- en buitenblad. Limietschroef buitenblad moet losser.

Gerwin89
Forum-lid
Berichten: 483
Lid geworden op: 14 mar 2019 14:22

Gerwin89 22 aug 2019 14:40

abdr schreef: 22 aug 2019 14:28 105 R7000 heeft trim op het binnen- en buitenblad. Limietschroef buitenblad moet losser.
Oke dankje, heeft het losszetten dan geen invloed op de afstelling van mijn binnenblad?

Gebruikersavatar
apexrider
Forum-lid
Berichten: 1639
Lid geworden op: 16 okt 2009 21:39
Locatie: Almere

Gebruikersavatar apexrider 22 aug 2019 14:42

Bij Ultegra is er uitlijningsmarkering, die moet goed staan, wellicht heeft 105 dat ook. Daarnaast moet de derailleur correct uitgelijnd tov het kettingblad gemonteerd zijn. Bij Ultegra eerst een beetje scheef en met de steunbout recht trekken.
Afbeelding

Gerwin89
Forum-lid
Berichten: 483
Lid geworden op: 14 mar 2019 14:22

Gerwin89 23 aug 2019 12:27

Iemand antwoorden op mijn vragen?

-Als ik de derailleur wat verder naar buiten ga zetten op het buitenblad, blijft de afstelling op het binnenblad dan goed (met trimmen)?
- Als de derailleur dan verder naar buiten staat raakt hij hem ook eerder op de grote tandwielen achter, of zou dit dan door de trimstand op het grote blad beter worden? Dat ik meer trimstand krijg als ik nu heb?

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1217
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 23 aug 2019 13:15

Het is altijd de ideale kabelspanning zoeken waarbij de ketting nergens aanloopt. Als je hem echt veel te strak zet, kan je voorderrie niet meer ver genoeg naar binnen bewegen.
Als de kabel niet strak genoeg is, zal de voorderrie niet ver genoeg naar buiten bewegen.

Gerwin89
Forum-lid
Berichten: 483
Lid geworden op: 14 mar 2019 14:22

Gerwin89 28 aug 2019 14:35

Ik zoek nog steeds een beetje de optimale afstelling.
Is het zo dat als ik de derailleur mbv de H schroef verder naar binnen laat komen (dus met de rechtste kant van de kooi meer naar het tandwiel) alles in zijn geheel naar binnen verschuifd doordat de kabelspanning gelijk blijft?

De ketting loopt steeds aan of aan de rechste kant van de derailleur bij voor groot achter klein,
Of aan de linkse kant van de derailleur bij voor klein, achter 3de grootste tandwiel

Klopt het als ik de streepjes op de derailleur gelijk heb staan voor het afstellen van de kabelspanning zoals in de handleiding staat, de trimstand op het grote blad een zeer minimale verandering is.

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2240
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 28 aug 2019 15:51

Het is allemaal wel erg krap. Je derailleur hoeft maar een klein beetje scheef t.o.v. je bladen te staan en het is raak.
Wat je nog zou kunnen doen is het zwarte kunststof glijplaatje uit je derailleur halen en deze even langs een schuurbandje doen om 2mm te winnen. Moet genoeg zijn toch?

Onder kracht loopt alles ook weer net anders dan in de werkstandard is mijn ervaring.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

Plaats reactie