Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Voorblad invloed op de snelheid?

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5069
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 11 aug 2019 19:23

Voorheen reed ik altijd met 34 voor en 11-28 achter in de bergen. Sinds vorig jaar rij ik wat sneller bergop en door wat meer power een iets lager cadans dan voorheen. Sindsdien steek ik 36 voor en 11-28 achter. Is het zo dat je met een 36 voorblad makkelijker sneller kan rijden (ivm hefboom ofzo) dan een 34 voorblad? Dus bijvoorbeel 34 met achter een tandje zwaarder ipv 36 en achter een tandje lichter...of gaat het om het totale verzet?

Of komt het doordat je verzet zwaarder is en bij zwakte niet lichter kunt, dus toch harder blijft fietsen, dan wanneer je nog lichter kunt en dus eigenlijk meer stil gaat vallen?

ps; had deze vraag al gesteld in het "domme vragen topic" maar volgens De Tukker niet dom genoeg..

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 11 aug 2019 20:46

NuitKor schreef: 11 aug 2019 19:23 Of komt het doordat je verzet zwaarder is en bij zwakte niet lichter kunt, dus toch harder blijft fietsen, dan wanneer je nog lichter kunt en dus eigenlijk meer stil gaat vallen?
Veel meer dan pseudo wetenschap denk ik dat hier niet uit gaat komen, maar mijn gevoel zegt dat laatste. In de klim grijp ik ook al snel naar het laagste verzet (36/32) en als ik dan voorbij gestreefd wordt (wat het ego natuurlijk niet hebben kan) en een tandje zwaarder schakel, blijkt dat regelmatig net zo makkelijk/zwaar te gaan.

Pas bij langere cols (laten we zeggen 5km+) vind ik een kleiner verzet wel fijn om even 'af te koelen'.

De wetenschap zegt uiteraard dat het niet uitmaakt of je met een 36/32 of 34/30 rijdt, de ratio is vrijwel gelijk (2.36 om 2.38 meter per omwenteling). Qua slijtage/duurzaamheid kun je het beste de meeste tandjes pakken.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 12 aug 2019 14:06

Ik snap wel wat je bedoelt. Op de mtb bv zat ik vroeger met een triple zelden op de 22. Zo lang mogelijk op de 32. Het voelt wat anders mogelijk door de kettingspanning. Bij de mtb spelen de aangrijpingspunten ook nog wel mee, vroeger bij 18 punten was dat wel vervelend bij een licht verzet. Op de mtb is 40 wel een beetje het minimum op de racer ook wel, maar als je wat harder rijd merk je dat niet.

Theoretisch zou het niet uit moeten maken maar ik blijf nu ook tot 50/28 zitten en ga dan pas terug naar 34/21 of 24.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5069
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 12 aug 2019 14:34

wasbeer2006 schreef: 12 aug 2019 14:06 Ik snap wel wat je bedoelt. Op de mtb bv zat ik vroeger met een triple zelden op de 22. Zo lang mogelijk op de 32. Het voelt wat anders mogelijk door de kettingspanning. Bij de mtb spelen de aangrijpingspunten ook nog wel mee, vroeger bij 18 punten was dat wel vervelend bij een licht verzet. Op de mtb is 40 wel een beetje het minimum op de racer ook wel, maar als je wat harder rijd merk je dat niet.

Theoretisch zou het niet uit moeten maken maar ik blijf nu ook tot 50/28 zitten en ga dan pas terug naar 34/21 of 24.
Ja precies, mijn gevoel is dus niet eens zo apart.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 12 aug 2019 15:26

Nee, of de mijne ook:-)

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5109
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 12 aug 2019 20:52

http://pages.jh.edu/~news_info/news/hom ... /bike.html
"The first factor was sprocket size," Spicer says. "The larger the sprocket, the higher the efficiency we recorded." The sprocket is the circular plate whose teeth catch the chain links and move them along. Between the front and rear sprockets, the chain links line up straight. But when the links reach the sprocket, they bend slightly as they curl around the gear. "When the sprocket is larger, the links bend at a smaller angle," Spicer explains. "There's less frictional work, and as a result, less energy is lost."
Maar het gaat wel om minimale verschillen.
Een (te)schuine ketting levert ook weer verlies op.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5069
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 13 aug 2019 09:23

DDX schreef: 12 aug 2019 20:52 http://pages.jh.edu/~news_info/news/hom ... /bike.html
"The first factor was sprocket size," Spicer says. "The larger the sprocket, the higher the efficiency we recorded." The sprocket is the circular plate whose teeth catch the chain links and move them along. Between the front and rear sprockets, the chain links line up straight. But when the links reach the sprocket, they bend slightly as they curl around the gear. "When the sprocket is larger, the links bend at a smaller angle," Spicer explains. "There's less frictional work, and as a result, less energy is lost."
Maar het gaat wel om minimale verschillen.
Een (te)schuine ketting levert ook weer verlies op.
Maar als je hem dus voor groter hebt (36) en achter een tandje meer richting de ketting, zal je ketting dus schuiner staan dan 34 voor en de ketting iets meer naar het midden van de cassette. Dus wat dat betreft zou een 34 voor sneller moeten zijn, terwijl mijn gevoel juist andersom is. Zal wel voornamelijk tussen de oren zitten en vooral door het iets zwaarder blijven rijden en het verzet willen krijgen, dat je sneller kunt dan je denkt.

Als je lichter kunt, doe je dat bij zwakte altijd. Daarom is een te licht verzet meenemen in de bergen ook niet altijd een goed idee.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15959
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 13 aug 2019 09:45

NuitKor schreef: 13 aug 2019 09:23 .....................
Als je lichter kunt, doe je dat bij zwakte altijd. Daarom is een te licht verzet meenemen in de bergen ook niet altijd een goed idee.
Ook mijn idee.
Ik ben beginnen fietsen toen een 42-28 (of was het 26) zo een beetje het kleinste was wat er bij de lokale fm te krijgen was.
Ik reed overal boven.
Dan kwam de 39 vooraan en nog later de 34.
Achteraan van 26 naar 28 - 29 toen een 30 en 1 1/2 jaar geleden zat er op mijn nieuwe fiets een 34 voor en 28 achter.
Op de nieuwe Domane SL5 model 2020 steekt achteraan nu zelfs standaard al een 11-34

Op een bepaald moment heb ik achteraan met een 11-30 cassette gereden voor de Ardennenritten en de fietsvakantie in de Pyreneeën Frankrijk.
De intentie was om de 30 enkel te gebruiken in "nood" ;) , de realiteit was dat ik afgaande op het gebruik van de "30" dan wel redelijk veel in nood moet geweest zijn.

Eens terug in België heb ik toen mijn 12-25 cassette geplaatst en daar geraak ik bijna overal mee boven, al kost het soms veel moeite.

Nu heb ik nog voor de Ardennenritten en andere Vlaamse Ardennen puisten een 12-28 cassette gekocht. Normaal moet dat voor alle beklimmingen die ik fiets volstaan.
De echte "muren" laat ik dan maar aan mij voorbijgaan.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6100
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 13 aug 2019 10:47

1 bult of muur bovenkomen zal - met voldoende motivatie - eigenlijk altijd wel lukken.
Ga je dingen doen zoals de marmotte, of de lange versies van Luik Bastenaken Luik.., kan je jezelf wel degelijk (iets) sparen door die lichte verzetten mee te nemen. In plaats van jezelf helemaal op te branden op dat zwaardere verzet (zoals vroeger).
Het kan wel, en waarschijnlijk ga je er nog harder mee omhoog ook, omdat je dat verzet nou eenmaal moet rondkrijgen. Maar je verbruikt dan toch echt wel het nodige vermogen daaraan.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5069
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 13 aug 2019 11:12

MarkVeenstra schreef: 13 aug 2019 10:47 1 bult of muur bovenkomen zal - met voldoende motivatie - eigenlijk altijd wel lukken.
Ga je dingen doen zoals de marmotte, of de lange versies van Luik Bastenaken Luik.., kan je jezelf wel degelijk (iets) sparen door die lichte verzetten mee te nemen. In plaats van jezelf helemaal op te branden op dat zwaardere verzet (zoals vroeger).
Het kan wel, en waarschijnlijk ga je er nog harder mee omhoog ook, omdat je dat verzet nou eenmaal moet rondkrijgen. Maar je verbruikt dan toch echt wel het nodige vermogen daaraan.
Maar een te licht verzet zal je ook het nodige vermogen kosten, omdat je er langer over doet dan nodig is. Dus te zwaar is niet goed, maar te licht ook zeker niet.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 13 aug 2019 13:22

Langzamer rijden kost je nooit meer energie, met als uitzondering als je zo langzaam gaat dat je je basis metabolisme mee moet gaan rekenen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5069
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 13 aug 2019 13:59

amclassic-fan schreef: 13 aug 2019 13:22 Langzamer rijden kost je nooit meer energie, met als uitzondering als je zo langzaam gaat dat je je basis metabolisme mee moet gaan rekenen.
Langzamer gaan met een te hoog cadans kost wel degelijk meer energie. Met een powermeter zie ik ook altijd duidelijk dat als ik geforceerd rond rpm 95 ga trappen mijn vermogen tov mijn hartslag lager wordt.

Nu is dit wat offtopic maar er was laatst ook een onderzoek hier geplaatst dat recreatieve wielrenners beter met een lager cadans (rond 85-90 ofzo) konden rijden omdat de vo2max eerder de bottleneck is dan de spierkracht in de benen. Profs hebben veelal een hogere vo2max en die moeten juist lichter trappen omdat maximaal te benutten.

Maar we nemen nu een zijweg, want mijn gevoel bij een groter voorblad komt niet voort uit een lager cadans, omdat ik in beide gevallen een zelfde soort cadans rij.

Ik denk dat het vooral tussen de oren zit. Opgelost.

Plaats reactie