Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Di2 voor derailleur schakelt niet naar grote blad

mont aigoual
Forum-lid
Berichten: 344
Lid geworden op: 07 jan 2012 17:45
Locatie: De Liemers

mont aigoual 10 aug 2019 09:34

Bij het upgraden van mijn (dochters) tijdritfiets naar Di2, loop ik tegen een probleem aan. Ik heb een set Ultegra Dual Control Levers ST-R8060 in combinatie met DA Shifting Switch SW-R9160, die de voor en achter derailleur schakelen. Rechts is in beide gevallen af (zwaarder) en links op (lichter). De groep staat op (semi) synchro shift en toch gaat de achter derailleur niet verder dan het op drie na kleinste kransje en de voor derailleur gaat niet naar het grote blad. De voor derailleur trimt wel bij het binnenblad. De limiet schroef in en uitdraaien van de voor derailleur heeft geen (niet voldoende) effect. Alle onderdelen zijn voorzien van de laatste versie firmware.

Wat zou de oplossing kunnen zijn?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Rose X-lite Four disc Di2 2018 & Mr. Big 2 29-er 2014

FryskBloed
Forum-lid
Berichten: 486
Lid geworden op: 05 sep 2016 20:22
Locatie: Groningen

FryskBloed 10 aug 2019 19:03

Dat je achter niet verder komt dan het 3e kransje is een feature. Shimano heeft in haar oneindige wijsheid besloten dat je de twee kleinste kransjes niet mag gebruiken als je op het kleine voorblad staat (de MTB Di2 groep is nog erger, daar mis je in dat geval de drie kleinste kransjes).

Het is me niet duidelijk of de voorderailleur helemaal niet schakelt, of dat'ie het wel probeert maar de ketting niet op het grote blad krijgt.

Wat ik zou proberen (en wat je misschien ook al geprobeerd hebt, maardatschrijfjeniet)
* zorgen dat de Di2 batterij vol zit, de voorderailleur stopt met werken als de batterij leeg raakt (je kunt dan nog wel de achterderailleur gebruiken)
* de boel op een computer aansluiten en kijken of de voorderailleur herkent wordt (ws wel als'ie wel trimt) en of de firmware up-to-date is
* de schakel mode op "normaal" zetten en kijken of je daarmee de voorderailleur wel kunt laten schakelen

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 10 aug 2019 22:00

Ik heb ook Di2 op mijn Ghost racefiets en ik kan wel als ik voor op het kleine blad schakel achter het kleinste kransje gebruiken. Heb voor 52/36 en achter 11-28.
Ghost Nivolet 6LC

mont aigoual
Forum-lid
Berichten: 344
Lid geworden op: 07 jan 2012 17:45
Locatie: De Liemers

mont aigoual 10 aug 2019 22:27

Bedankt voor jullie reacties. Inmiddels is het probleem opgelost. Er zitten drie schakel modi in het Di2 systeem, M (manueel), S1 (Semi Synchro) en S2 (Synchro pro). Omdat ik slechts 4*1 schakelknoppen heb, 1 op iedere extender en 1 bij de remhendels, kan ik met M en S1 alleen achter schakelen en neemt hij de voor derailleur niet mee in het schakelpatroon. Bij de S2 modus gaat de voor derailleur wel mee in de schakelpatroon. Ik kon dat instellen op mijn junctionbox of op mijn Garmin, ik heb het via mijn Garmin gedaan. Met twee linker knoppen kan er nu afgeschakeld worden en met twee rechter knoppen worden opgeschakeld. Misschien dat je door functie toewijzing knoppen nog een andere functie kan geven en ook nog de voor derailleur afzonderlijk kunt schakelen, maar via de standaard modi werk voor deze configuratie alleen de S2 modus. De fiets is nu klaar voor de Ironman van Slovenië.
Rose X-lite Four disc Di2 2018 & Mr. Big 2 29-er 2014

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37373
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 11 aug 2019 09:26

Die laatste zin: respect en succes voor je dochter!!!
Less is bore

mont aigoual
Forum-lid
Berichten: 344
Lid geworden op: 07 jan 2012 17:45
Locatie: De Liemers

mont aigoual 11 aug 2019 09:55

Dank je Daniel, mede namens mijn dochter! Ik zal het compliment aan haar overbrengen.
Rose X-lite Four disc Di2 2018 & Mr. Big 2 29-er 2014

Plaats reactie