Ben met onderhoud van een sportfiets bezig, waarvan de crankbout aan de drive-side niet los wil. Aan de non-driveside is de crankbout na enkele pogingen en kruipolie wel los.
Is dit een kwestie van stug volhouden met kruipolie en een pijp op de inbussleutel om meer kracht te zetten of zijn er andere methoden om er beweging in te krijgen? Heeft verhitten bijvoorbeeld zin, of zet de bout zich dan nog vaster?
Wie weet raad?
Crankbout vast
Probeer eerst maar eens de hefboom te verlengen. Staat de fiets op de banden en de ketting op de tanden?
Verhitten kan, maar dan precies alleen de "kop" van de crank. Alu zet meer uit dan staal.
Verhitten kan, maar dan precies alleen de "kop" van de crank. Alu zet meer uit dan staal.
Hefboom verlengen doe ik inderdaad al. Fiets op de banden, voet op pedaal en voorrem ingeknepen of met hand op de pedaal c.q. uiteinde crankarm .... tot nog toe geen soelaas.
Bedacht net dat tik met hamer op de crankbout misschien kan helpen, of is dat slecht voor de trapaslager?
Kop van de crank verhitten, dus buitenom, ga ik proberen morgen. Thanx klimmer.
Bedacht net dat tik met hamer op de crankbout misschien kan helpen, of is dat slecht voor de trapaslager?
Kop van de crank verhitten, dus buitenom, ga ik proberen morgen. Thanx klimmer.
tikken met een hamer moet een tril, schrik effect hebben. Voor het lager is dat uiteraard niet goed. Dus niet overdrijven.
Zal eerst verhitten proberen. Indien nodig daarna voorzichtig aan tikken op crankbout met een kleine hamer.
Hefboom zal zeker een halve meter zijn. Heb nu niet een geschikte pijp van een meter liggen.
FF domme vraag: Alle crankbouten gewoon linksom losdraaien toch? (Of ben ik nou gek?)
Hefboom zal zeker een halve meter zijn. Heb nu niet een geschikte pijp van een meter liggen.
FF domme vraag: Alle crankbouten gewoon linksom losdraaien toch? (Of ben ik nou gek?)
ISIS is ook gewoon linksom. Heb je de goede dop?
Euh, ik heb toch geen dop nodig? Ik gebruik een inbus 8 mm om de crankbout te lossen. Dat wil nu dus nog niet lukken.Heb je de goede dop?
Daarna uiteraard wel de crankafnemer nodig, maar dat komt goed, dat is me aan de non-drive side al gelukt.
Net de föhn erop gezet maar dat is niet afdoende. Lijkt me ook niet warm genoeg.
Tikjes met de hamer helpt ook niet.
Ben een beetje huiverig om de verfföhn te gebruiken, bang dat de lak van het frame blazen gaat vormen. Is frame afdekken met een handdoek voldoende bescherming?
Probleem is nog iets groter geworden; inbuspassing van de crankbout is beschadigd door te veel kracht zetten met hefboom. Mogelijk was het metaal van de crankbout iets zachter door het verwarmen?
Afijn, voordat de crankbout helemaal uitgeleuterd is breng ik de fiets waarschijnlijk naar de fietsenmaker. Hopelijk kan hij de boel nog redden.
Nog nooit meegemaakt dat een crankbout zo ontzettend vast kan zitten
Afijn, voordat de crankbout helemaal uitgeleuterd is breng ik de fiets waarschijnlijk naar de fietsenmaker. Hopelijk kan hij de boel nog redden.
Nog nooit meegemaakt dat een crankbout zo ontzettend vast kan zitten