Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Mag dit?

rene-canyon
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 06 apr 2010 21:11

rene-canyon 02 aug 2019 21:32

Optimaal is het niet, maar voor de zadelpen moet het geen probleem zijn.
Het lijkt op een vcls van canyon.
Wereldkampioen Valverde heeft de setback ook altijd behoorlijk naar voren geschoven.
Maar ook de zadel zelf.
Met een carbon rails zou ik het zo weer niet aandurven.
Afbeelding

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1751
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 02 aug 2019 21:56

rene-canyon schreef: 02 aug 2019 21:32 Optimaal is het niet, maar voor de zadelpen moet het geen probleem zijn.
Het lijkt op een vcls van canyon.
Wereldkampioen Valverde heeft de setback ook altijd behoorlijk naar voren geschoven.
Maar ook de zadel zelf.
Met een carbon rails zou ik het zo weer niet aandurven.
Afbeelding
Ja is ook de vcls zadelpen van Canyon 😉. Mijn zadel heeft alu rails dus denk ik niet dat dit een probleem zal zijn.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 03 aug 2019 08:56

Dus jij denkt dat alu rails sterker zijn dan carbon rails ?
Ik zal je een voorbeeldje geven.
Ik heb op mijn MTB een carbon zadel met carbon rails zitten, daarvoor met alu/titanium/mangaan rails.
Die met alu rails bogen op een gegeven moment door als gevolg van de klappen en braken dan ook wel eens.
Die met carbon rails geeft geen krimp....
De foto hierboven met het carbon zadel in de uiterste stand ziet er niet uit en geeft aan dat je in ieder geval een zadelpen zonder setback nodig hebt.( En misschien wel een kleiner frame..)

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1751
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 03 aug 2019 09:48

scottpch schreef: 03 aug 2019 08:56 Dus jij denkt dat alu rails sterker zijn dan carbon rails ?
Ik zal je een voorbeeldje geven.
Ik heb op mijn MTB een carbon zadel met carbon rails zitten, daarvoor met alu/titanium/mangaan rails.
Die met alu rails bogen op een gegeven moment door als gevolg van de klappen en braken dan ook wel eens.
Die met carbon rails geeft geen krimp....
De foto hierboven met het carbon zadel in de uiterste stand ziet er niet uit en geeft aan dat je in ieder geval een zadelpen zonder setback nodig hebt.( En misschien wel een kleiner frame..)
Is een fiets van een prof, die rijden toch al op een kleiner frame? Valt wel op dat veel profs zo rijden.. Wat zou de reden hiervoor zijn?

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16215
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 03 aug 2019 10:15

Veel profs zitten juist ver naar achter. De voornaamste redenen om ver naar voren te zitten zijn: Aerodynamica, je kunt met dezelfde heuphoek dieper zitten en balans: Hoe meer je bovenlichaam in balans is op de fiets, hoe minder energie je hoeft te steken in je lichaam omhoog te houden. Hoe minder spieren je gebruikt om je lichaam omhoog te houden, hoe ontspannender je ademt. De één heeft een korter bovenlichaam en wat minder mogelijkheid het bekken te kantelen en moet zodoende verder naar voren zitten, de ander heeft een lang lichaam en kan zijn bekken goed kantelen en moet/mag dus wat verder naar achter. Dan heb je nog van alles daar tussenin en tig redenen om ervan af te wijken om blessures te voorkomen.

Hoe je uiteindelijk het meest efficiënt op je fiets zit is een combinatie van de factoren aerodynamica, balans en het voorkomen van blessures. Uiteindelijk pakt het voor iedereen anders uit. Ga er maar vanuit dat Vlaverde het bij het juiste eind heeft.

Dan nog antwoord op jouw vraag: Als je nergens een explicite waarschuwing vindt dat je niet buiten de markeringen mag gaan, kun je ervan uitgaan dat het gewoon mag. Bij Canyon hadden ze die zadelpen anders echt wel anders geconstrueerd.
Campagnolo Ultra Dork

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 03 aug 2019 13:50

Uiteraard gaat het erom dat je goed op je fiets zit en nergens last van hebt.
Ook voor Valverde hebben ze een standaard fiets uit het rek geplukt en aangepast naar zijn houding, met als resultaat bovenstaande.
Hadden ze voor hem een frame op maat gemaakt bij Canyon, dan had het er heel anders uitgezien...
Dat hebben ze bv bij Scott voor Nino Shurter wel gedaan, en zelfs toentertijd een nieuwe standaard ontwikkeld, 27,5 ofwel 650B.
Ook nu nog rijdt hij op een aangepaste Scott Spark, het kan dus wel.

StefanJ
Forum-lid
Berichten: 426
Lid geworden op: 15 aug 2011 10:13

StefanJ 03 aug 2019 15:26

Canyon schrijft in de specificaties van de zadelpen een setback van 15 tot 35 mm. Zet je m voor de 15mm, dan doe je dus iets waar hij volgens de specs niet voor gemaakt is.

Of het in de praktijk een probleem gaat zijn? Dat blijft natuurlijk een gok. Als je deze zadelstand nodig hebt, ben je waarschijnlijk beter af met een pen zonder setback.

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1751
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 03 aug 2019 18:11

StefanJ schreef: 03 aug 2019 15:26 Canyon schrijft in de specificaties van de zadelpen een setback van 15 tot 35 mm. Zet je m voor de 15mm, dan doe je dus iets waar hij volgens de specs niet voor gemaakt is.

Of het in de praktijk een probleem gaat zijn? Dat blijft natuurlijk een gok. Als je deze zadelstand nodig hebt, ben je waarschijnlijk beter af met een pen zonder setback.
Met de setback op 15 en zadel goed naar voor zit ik exact hetzelfde als op mijn vorige fiets.

Ik zit nog een stukje voor de bocht van de rail van het zadel met de clamp en ik veronderstel dat je tot aan de bocht mag gaan als ik veel zadels zie waar er een max aanduiding staat.

Hoe het er uit ziet maakt niet veel uit aangezien je het niet eens ziet als je op de fiets zit en zolang je er op die manier goed op zit..

Plaats reactie