Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Hydraulische schijfremmen in het vliegtuig

laurens87
Forum-lid
Berichten: 632
Lid geworden op: 29 jul 2013 15:38

laurens87 01 aug 2019 14:20

Binnenkort ga ik op vakantie naar Spanje, we gaan met het vliegtuig en de fiets meenemen is goedkoper dan daar huren. Dus wil ik de fiets meenemen.

Ik vraag me echter af of ik een fiets met hydraulische schijfremmen wel in het vliegtuig kan vervoeren. Ik verwacht eigenlijk van wel, alleen zeker weten doe ik het niet!

Bedankt!
Change is the only constant... Hanging on is the only sin...

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5055
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 01 aug 2019 15:04

Nee alle hydraulische leidingen van het vliegtuig moeten ze na elke vlucht ook vervangen...:lol:

TTaks
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 jan 2018 23:22

TTaks 01 aug 2019 15:42

Hee Laurens, ik gok dat je bedoelt te vragen of je hydraulische componenten tegen het drukverschil kunnen? Vanuit theoretisch oogpunt zie ik niet in waarom niet. Het hele idee achter hydraulica is dat de olie niet compressiegevoelig is, oftewel niet samen te persen is, zoals lucht wel is. (daarnaast wordt water niet gebruikt in verband met oxidatie, contaminatie en temperatuurgevoeligheid). Het drukverschil in het vliegtuig heeft dus geen enkel effect op je remmen, remleidingen of de olie die erin zit. Je moet uiteraard wel zorgen dat je zuigers er niet uitgedrukt houden als je wielen verwijdert zijn, maar dat is überhaupt een puntje bij het vervoeren van jouw fiets.
Ik wil nog wel even een disclaimer plaatsen dat dit enkel gebaseerd is op mijn theoretische kennis en er dus misschien andere argumenten te bedenken zijn waarom het niet een verstandig idee is om met je hydraulische remmen te gaan vliegen. Wellicht dat de douane of vliegmaatschappij op hun site ergens informatie hierover verspreid.

Plaats reactie