Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Fulcrum Racing Zero - Verkeerde as-nok los

Gebruikersavatar
Kluus
Forum-lid
Berichten: 473
Lid geworden op: 08 aug 2015 14:07

Gebruikersavatar Kluus 01 aug 2019 10:51

Toen ik laatst mijn anderhalf jaar oude Fulcrum Racing Zero wilde servicen zat de linker as-nok zo vast dat inplaats van die nok de rechter kant los kwam. De handleiding die ik gebruikt heb is deze (uiteraard heb ik meerdere keren gecontroleerd of ik de juiste kant op draaide):

https://www.fulcrumwheels.com/area/down ... c=1&rnts=1

Toch kwam de rechterkant los (bij stap 6) die ik nu natuurlijk niet meer zo strak terug krijg dat ik hiermee de kennelijk veel te vaste linker kant los kan krijgen. Daarmee weet ik niet meer hoe ik deze wielen moet servicen, want de as kan maar in een richting uit het wiel.

Er zit een afvlakking voor een 14mm conus sleutel op de as, maar hiermee krijg ik onvoldoende grip op het zachte aluminium van de as.

Het enige wat ik nu nog kan bedenken is de rechter nok vast te lijmen met iets, maar waarmee kan dit het beste? Loctite (rood?) of iets sterkers? Ik ga echt een boel kracht moeten zetten om die nok ooit los te krijgen, dus de verbinding moet goed sterk zijn...

Heeft iemand misschien nog andere trucs om uit te proberen?

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 01 aug 2019 19:34

loctite heeft nummers: 2701.

Gebruikersavatar
Kluus
Forum-lid
Berichten: 473
Lid geworden op: 08 aug 2015 14:07

Gebruikersavatar Kluus 02 aug 2019 07:40

Ahja, ik zie het, 2701 ziet er goed uit, breakaway torque van 38Nm, dat zou toch hopelijk wel voldoende moeten zijn...

Ik ga eind augustus nog op fiets vakantie waarbij ik de wielen wil gebruiken en op zich draait het voorwiel nog soepel, dus ik verwacht pas in september aan de slag te gaan. Laat tzt hier nog wel weten of het gelukt is :-).

leon1
Forum-lid
Berichten: 2815
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 02 aug 2019 09:43

Beetje voorzichtig warm maken?
Ride bikes, not tanks!

Gebruikersavatar
Kluus
Forum-lid
Berichten: 473
Lid geworden op: 08 aug 2015 14:07

Gebruikersavatar Kluus 07 aug 2019 08:31

Uiteindelijk kon ik het toch niet laten en heb ik loctite 2701 besteld. Gisteren aangebracht (net water met die viscositeit) en vanmorgen kon ik met mijn volle gewicht er op rammen, ding gaf geen krimp. Wat een prachtspul!

Uiteindelijk kwam de juiste (linker nok) los. Even de lagers gechecked, alles was uiteraard nog mooi schoon en vet, en terug gemonteerd met voldoende montagepasta op de linker nok (al geloof ik wel dat de rechterkant nu prima geborgd zit ;-)).

Thanks voor de tips hier!

Plaats reactie