Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Hulp gevraagd bij opknapper: Giant Cadex CFR 2 uit 1991

eduardo91
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 jul 2019 20:37
Locatie: Amsterdam

eduardo91 31 jul 2019 22:05

Hoi,

Een aantal weken geleden heb ik de oude racefiets van mijn oom gekregen. Het is een Giant Cadex Carbon Fiber Racing 2. Een tamelijk oud beestje; uit 1991 geloof ik. Zie foto: http://i64.tinypic.com/e8pbms.jpg

Toen ik 'm kreeg, begreep ik al gauw dat het een opknappertje was. Zowel de voor- als achterderailleur werkte niet goed meer en bovendien waren de tandwielen er slecht aan toe. Ik heb daarom gelijk heel veel eraf gehaald, waardoor ik nu praktisch alleen het frame, de shifters en 2 losse wielen nog over heb.

Mijn idee is om 'm nu weer op te gaan bouwen met nieuwe onderdelen. Helaas heb ik echter (nog) niet zoveel verstand van fietsen. Daarom ben ik benieuwd of op dit forum mensen mij willen helpen!

Wat er op zit/zat:
  • - 12-28 7-speed cassettes
    - 38-53 dubbel voorbladen (Alize 130 steek, 5 bevestigingspunten)
    - Shimano 105 crank
    - Shimano 105 derailleurs (FD-1055)
    - Shimano shifters R(dan een letter die ik niet meer kan lezen)X
    - Shimano 105 remmen (BR-1055)
Ik heb een aantal vragen:
  • 1. Klopt het dat mijn voorbladen niet passen bij mijn cassettes? Op de bladen zelf staat 9/10-speed, dus vandaar mijn vermoeden.
    2. Wat ik er graag op zou willen zetten is 11-speed, 11-32 cassettes en Compact 34-50 voorbladen. Ik begrijp dat je daarbij zowel in Nederland als in de bergen uit de voeten kan. Klopt dat?
    3. Kan ik zomaar switchen van 7-speed naar 11-speed? Ermee rekening houdend dat ik dan natuurlijk wel een nieuwe derailleur nodig heb. Of heb ik dan ook een nieuw achterwiel nodig?
    4. Als je met je voorbladen van een Dubbel naar Compact gaat, betekent dit dan ook dan je een nieuwe crank nodig hebt?
    5. Als je het aantal bladen verandert, heb je dan ook nieuwe shifter nodig?
Op zich vind ik het niet zo erg om veel nieuwe dingen te bestellen, maar als ik wat bestel, wil ik natuurlijk wel graag dat het past. :roll:

Dank voor de hulp, alvast! :like:

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 01 aug 2019 09:42

Shifters moet wel Shimano RSX zijn.
1. Nee, geen probleem.
2. Of je met een bepaald verzet de bergen over kan, ligt vooral aan jezelf. Kan iemand anders niet over oordelen. 11 speed zal niet passen (8v, 9v en 10v ook niet). Ander achterwiel nodig. Ik neem aan dat de uitvalmaat wel 130mm is. Ander crankstel nodig, boutcirkel 110mm. Bij 11 speed, heb je de betreffende shifters en remhoeven en derailleurs nodig. Wanneer je de JIS trapas handhaaft. zoek dan een Stronglight Compact crankstel. Dat gaat goed samen, eigen ervaring. En je hoeft het bracket niet haaks te laten vlakken. En ziet er ook nog eens uit à l'époque.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15825
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 01 aug 2019 14:45

eduardo91 schreef: 31 jul 2019 22:05 ..............

Wat er op zit/zat:
  • - 12-28 7-speed cassettes
    - 38-53 dubbel voorbladen (Alize 130 steek, 5 bevestigingspunten)
    - Shimano 105 crank
    - Shimano 105 derailleurs (FD-1055)
    - Shimano shifters R(dan een letter die ik niet meer kan lezen)X
    - Shimano 105 remmen (BR-1055)
Ik heb een aantal vragen:
  • 1. Klopt het dat mijn voorbladen niet passen bij mijn cassettes? Op de bladen zelf staat 9/10-speed, dus vandaar mijn vermoeden.
    2. Wat ik er graag op zou willen zetten is 11-speed, 11-32 cassettes en Compact 34-50 voorbladen. Ik begrijp dat je daarbij zowel in Nederland als in de bergen uit de voeten kan. Klopt dat?
    3. Kan ik zomaar switchen van 7-speed naar 11-speed? Ermee rekening houdend dat ik dan natuurlijk wel een nieuwe derailleur nodig heb. Of heb ik dan ook een nieuw achterwiel nodig?
    4. Als je met je voorbladen van een Dubbel naar Compact gaat, betekent dit dan ook dan je een nieuwe crank nodig hebt?
    5. Als je het aantal bladen verandert, heb je dan ook nieuwe shifter nodig?
.........
1) Als je 2-3-4 en 5 leest merk je dat dit niet meer uitmaakt. :)
2) Ook met een 9-speed kan je de versnellingen zo aanpassen dat je op het vlakke en in de bergen (met een andere cassette) uit de voeten kunt.
3) 11 Speed, nieuwe A-derraileur, nieuwe shifter, nieuw achterwiel, nieuwe ketting. Mogelijk is de inbouwbreedte van je frame niet geschikt voor een 11-speed achterwiel.
4) Je huidige crank is niet geschikt voor een compact voorbladen, als je dat wil moet je dus een nieuwe crank monteren.
5) Voorbladen maakt niet uit, de cassette daarentegen wel, je hebt een shifter nodig die past met het aantal kroontjes achter en ook een bijpassende A-derraileur.


Maak voor je zelf de afweging of dit frame de kosten waard is, een nieuwe overjarige fiets hoeft niet meer te kosten dan wat je nu mogelijk aan "upgrades" gaat uitgeven.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 01 aug 2019 16:04

Bij 11v Shimano heb je ook een 11v voorderailleur nodig-andere kabeltrek vanwege de lange hevel van de voorderailleur. Ook andere remhoeven; zelfde reden. 130mm uitvalmaat is prima voor 11v.

eduardo91
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 jul 2019 20:37
Locatie: Amsterdam

eduardo91 02 nov 2019 19:35

Bedankt voor jullie hulp. Dit is 'm geworden: https://ibb.co/RStVLsr

Ik heb er een 11-speed Shimano 105 groepset opgezet en Mavic Aksium wielen

beaker
Forum-lid
Berichten: 229
Lid geworden op: 18 jan 2010 22:55

beaker 02 nov 2019 20:32

mooi fietsie :like:

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1462
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 02 nov 2019 20:44

Nice, het is de: old frame, new groupset.
Het mag mij wel smaken.
Staat dat zadel lekker voor jou? Misschien alles nog een beetje fine tunen.

eduardo91
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 jul 2019 20:37
Locatie: Amsterdam

eduardo91 02 nov 2019 23:38

Vanwege het slechte weer heb ik er nog niet lang op gefietst. Zadel moet dus inderdaad nog afgesteld worden! Paarse stuurlint vloekt ook net met het paars van het frame, dus die ga ik ook nog veranderen in zwart lint.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 03 nov 2019 07:35

Ivm stuurlint kleur; van mij mag het zeker wel. Wat extra kleur liever dan kleurloos zwart.

Plaats reactie