Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Invetten binnenkant freehub

Mrodermans
Forum-lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 21 feb 2017 15:34

Mrodermans 29 jul 2019 17:51

Na ongeveer 7000 km op mijn setje Fulcrums te hebben gereden is het buitenste lager van de freehub aan veranging toe. Er zit speling in het lager. Na het er uit tikken van het buitenste lager kwam ik wel een erg vette en vieze bende tegen. Vooral de aluminium spacer tussen de twee interne lagers had een flinke berg vet om zich heen.
Nu is mijn vraag voordat ik er een flinke klodder in smeer en een nieuw lager er in zet: Hoort dit zo? Is het verstandig om een goede lading vet in je freehub te smeren (tussen de twee lagers in)?
In principe zou ik denken dat de aluminium buis alleen een spacer is en de smering al in de lagers zit. Aan de andere kant kan een klodder vet ook weer extra afdichten tegen vocht,
Mijn bonusvraag is namelijk dat ik 7000 km erg weinig vindt. Dat buitenste lager krijgt natuurlijk veel te verduren, ik fiets ook in slecht weer maar een hogedrukspuit komt er nooit aan te pas. Zijn er tips en tricks om de levensduur van die lagers te verlengen?

Alvast bedankt!
Afbeelding

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 29 jul 2019 19:27

1. freehub is amerikaans voor een achternaaf met ingebouwd freewheel.
2. wat jij bedoelt is de body van de achternaaf.
Door de verkeerde namen te gebruiken wordt de boodschap niet duidelijker.

Een berg vet is echt niet nodig. Ingevet is iets anders.
Levensduur verlengen: SKF lagers gebruiken. Een likje extra vet kan geen kwaad, zeker niet in het meest rechtse lager.

mont aigoual
Forum-lid
Berichten: 344
Lid geworden op: 07 jan 2012 17:45
Locatie: De Liemers

mont aigoual 29 jul 2019 20:05

Die klodder vet zit daar om de spacer makkelijker te centreren, uiteindelijk moet daar de as doorheen. Als de spacer uitzakt lukt dat niet. De spacer inklemmen tussen beide lagers kan niet.
Rose X-lite Four disc Di2 2018 & Mr. Big 2 29-er 2014

Mrodermans
Forum-lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 21 feb 2017 15:34

Mrodermans 30 jul 2019 07:33

Dank voor de antwoorden. Qua terminologie was ikzelf ook goed verward door de termen die op het internet ook niet allemaal gelijk zijn. Weer wat geleerd!
Klinkt logisch dat het alleen voor op z'n plek houden is. SKF lager is besteld en ga binnenkort alles weer monteren.
Afbeelding

Plaats reactie