Hey,
Ik heb een Trek émonda alr5 Disc 2019 versie. Ik, heb voor deze fiets gekozen omdat ik liever een aluminium frame heb dan een carbon frame en deze fiets toch nog zeer licht is voor aluminium (8.9kilo). Ik heb enkele weken geleden al een nieuwe set wielen op de kop kunnen tikken. Ik vroeg me af wat ik nog kan "upgraden" aan mijn fiets om hem nog wat lichter of beter te maken?
Upgraden fiets
Als je perse minder gewicht wilt hebben had je al geen schijfremmen moeten nemen. Wat is jouw definitie van beter? Wat is er nu niet goed genoeg aan? Alles wat je aan gewicht wilt besparen kost geld. Had je dat niet kunnen investeren is een duurdere fiets met een betere afmontage?
Maar laten we eens beginnen met een andere schakelgroep. Kan je zo een paar 100 gram mee besparen.
Andere velgen en banden.
Tubeless kan ook gewicht besparen.
Carbon cockpit en zadelpen.
Maar laten we eens beginnen met een andere schakelgroep. Kan je zo een paar 100 gram mee besparen.
Andere velgen en banden.
Tubeless kan ook gewicht besparen.
Carbon cockpit en zadelpen.
BMC Roadmachine 02 2019
BMC Teamelite 02 2020
BMC Teamelite 02 2020
Als je 2 kilo afvalt ook. Punt is je kan nu wel een berg geld er tegenaan smijten om te gaan weightweenie-en maar dan heb je imo een verkeerde fiets gekocht.
BMC Roadmachine 02 2019
BMC Teamelite 02 2020
BMC Teamelite 02 2020
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6086
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Tja, dat kan zo zijn. Misschien moet je dan vragen aan de TS waarom hij voor schijfremmen gekozen heeft in plaats van velgremmen. En waarom aluminium nou zijn voorkeur had. (En een aluminium Rose gaat zonder discs naar 8.0 kg.., met discs naar 8.4 voor een 57cm fiets met ultegra afmontage).
Maar onafhankelijk van die keuze toen, als je nu een fiets hebt - welke dan ook - kan je toch altijd kijken of je daar nog wat aan wilt verbeteren? --> Carbon stuur, lichtere stuurpen, carbon zadelpen (meer comfort en minder gewicht), ander/lichter zadel, andere pedalen en inderdaad eventueel een lichtere groepset of om te beginnen, lichtere schijven voor je remmen.
Uiteraard is zelf afvallen altijd efficient. Maar het 1 sluit het ander niet uit toch? Wie weet is TS al graatmager en kan daar niet zomaar nog veel vanaf. En ook als er wel veel vanaf kan, kun je dat combineren met je fiets upgraden (desnoods een soort beloning voor jezelf van maken, X kg eraf, dan mag upgrade Y aangeschaft worden). Want, waarom zou je de randvoorwaarden (je fiets), niet stap voor stap verbeteren? Dat is toch niet alleen voorbehouden aan de super strak afgetrainden onder ons?
En echt weightweenie-en wordt het pas als je elke boutje gaat vervangen voor titanium, het lichtste stuurlintje (of geen stuurlint) verkiest, dat carbonnen zadeltje van ali express erop, etc. Daar waar je tientallen of honderden euro's uit gaat geven voor enkele grammen winst. Volgens mij is TS nog lang niet in de range aan het zoeken (maar ik kan het mis hebben).
Maar onafhankelijk van die keuze toen, als je nu een fiets hebt - welke dan ook - kan je toch altijd kijken of je daar nog wat aan wilt verbeteren? --> Carbon stuur, lichtere stuurpen, carbon zadelpen (meer comfort en minder gewicht), ander/lichter zadel, andere pedalen en inderdaad eventueel een lichtere groepset of om te beginnen, lichtere schijven voor je remmen.
Uiteraard is zelf afvallen altijd efficient. Maar het 1 sluit het ander niet uit toch? Wie weet is TS al graatmager en kan daar niet zomaar nog veel vanaf. En ook als er wel veel vanaf kan, kun je dat combineren met je fiets upgraden (desnoods een soort beloning voor jezelf van maken, X kg eraf, dan mag upgrade Y aangeschaft worden). Want, waarom zou je de randvoorwaarden (je fiets), niet stap voor stap verbeteren? Dat is toch niet alleen voorbehouden aan de super strak afgetrainden onder ons?
En echt weightweenie-en wordt het pas als je elke boutje gaat vervangen voor titanium, het lichtste stuurlintje (of geen stuurlint) verkiest, dat carbonnen zadeltje van ali express erop, etc. Daar waar je tientallen of honderden euro's uit gaat geven voor enkele grammen winst. Volgens mij is TS nog lang niet in de range aan het zoeken (maar ik kan het mis hebben).
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Als je frame, wielen en groep wilt houden (waar overigens het meeste te halen is), dan blijft over buitenbanden, latex binnenbanden, pedalen, zadel, zadelpen, stuur, stuurpen, bidonhouders. Daar valt overal wel wat 10-tal grammen te winnen.