Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Van shimano naar SRAM met schijfremmen

Daveke2
Forum-lid
Berichten: 282
Lid geworden op: 09 mei 2012 22:19

Daveke2 18 jul 2019 15:35

Guys,

Ik heb een S5 gekocht die op Ultegra staat met schijfremmen. Als vaste eTap gebruiker heb ik alles klaar liggen om die om te bouwen naar eTap met discs. Ik ben best handig, maar indien mogelijk zou ik de hydraulische leidingen graag laten zitten. Moet ik perse nieuwe kabels trekken of is het een kwestie van een bleed kit bestellen met alle benodigde kleine onderdelen en kan ik de klus daarmee zelf klaren? Het leek mij van wel namelijk, maar vraag het voor de zekerheid even na.

Voor de azijnpissers; nee, het gaat me niet om het besparen van een paar euro op leiding maar meer op het besparen van een bult tijd zodat ik niet die halve fiets uit elkaar hoef te schroeven.

hendrikjan
Forum-lid
Berichten: 1486
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:25

hendrikjan 18 jul 2019 17:00

Kan het mis hebben maar volgens mij gebruiken ze verschillende remvloeistof, Shimano minerale olie en SRAM een dot variant... die kan je niet mixen, en ik denk dan ook dat de leidingen niet door elkaar gebruikt kunnen worden.. misschien kan het wel, maar ik zou het om die reden niet doen..
:winkthumb:

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 18 jul 2019 19:06

Nope, andere leidingen nodig.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15946
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 18 jul 2019 19:10

Remleidingen moet je vervangen.
SRAM gebruikt dit olie en Shimano gebruikt minerale olie.
Wat je kan doen is een oude binnenkabel door de bestaande leiding schuiven.
Dan de remleiding er uit trekken.
Dan de nieuwe leiding over de binnenkabel schuiven.
De nieuwe remleiding dan eerst eens doorspoelen met dit olie.
Remleidingen op maat knippen en de Sraminserts er in draaien.

Duurt op deze manier echt niet lang.
Succes.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Daveke2
Forum-lid
Berichten: 282
Lid geworden op: 09 mei 2012 22:19

Daveke2 18 jul 2019 19:39

Kijk! Daar kan ik mee vooruit! Ontzettend bedankt voor de tips :)

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12634
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 18 jul 2019 21:07

S5 is super makkelijk te bouwen. Ruimte zat overal.

Wat het wel makkelijker maakt is eerst de achterem monteren zonder bracket (bij sram zul je die vanaf de achterkant moeten monteren.) Als het bracket er al inzit lukt het ook nog wel hoor.

Voor de twee kabels door zoals in de handleiding door de triangle, monteer eerst het stuur en spacers en duw de leiding terug voor wat overlengte. Monteer wel die neopreen cable housing anders gaat de boel rammelen.

Je zult ook een paar extra olijven moeten hebben, die zijn bij sram niet herbruikbaar. Maar dit zitten bij de remmen als je een kit hebt. Als je het een beetje met beleid doet hoef je vaak niet eens te ontluchten, maar ik zou wel zorgen dat je de kit hebt.

Plaats reactie