Op mijn racer heb ik een spacertoren van 4cm. Ik stoor me daar niet echt aan en heb geen fysieke klachten. Als ik reach en stack vergelijk met een moderne endurance racer dan zijn deze gelijk (canyon xl) en dus is mijn maat niet vreemd.
Maar esthetisch is minder spacertoren mooier en met een diepere zit die ik nu denk ik wel aan kan, vangt mijn lange bovenlijf minder wind. Theoretisch zou ik dus iets sneller gaan.
Heeft een lagere toren echt voordeel behalve esthetisch?
Loop ik vermoedelijk tegen fysieke ongemakken aan als ik mijn toren ga afbouwen? De stack neemt af en de reach iets toe.
Spacertoren wegwerken?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5230
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Je kan 'm eerst afbouwen door de spacer van onder de stuurpen naar boven de stuurpen te verplaatsen. Dan kan je het eerst uitproberen.
Zeker nooit die 4cm ineens verwijderen. Ik heb die weg ook bewandeld, elke 6 weken een halve centimeter er onderuit, dit icm stretch oefeningen (3-4 keer per dag)
In een paar jaar is er zo iets meer dan 6cm stack verdwenen. Van een comfort fiets met spacers die een maat te groot was naar de TCR (echte volbloed racer) zonder spacers.
Je gaat er echt een stuk sneller van rijden.
In een paar jaar is er zo iets meer dan 6cm stack verdwenen. Van een comfort fiets met spacers die een maat te groot was naar de TCR (echte volbloed racer) zonder spacers.
Je gaat er echt een stuk sneller van rijden.
Hier zelf uit te rekenen http://www.yojimg.net/bike/web_tools/stem.php
Het gaat me niet om de fietsgeometrie maar hoe ik op de fiets zit.
Doordat ik dieper zit komt mijn bovenlichaam verder naar voren.
Als ik dan in de beugels zit wordt de hoek van mijn arm kleiner omdat mijn schouders verder naar voren zitten dan eerst maar het stuur nog steeds min of meer op dezelfde plek.
Doordat ik dieper zit komt mijn bovenlichaam verder naar voren.
Als ik dan in de beugels zit wordt de hoek van mijn arm kleiner omdat mijn schouders verder naar voren zitten dan eerst maar het stuur nog steeds min of meer op dezelfde plek.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6086
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Maar dat is toch prima... Je armen hoeven niet gestrekt, of bijna recht te zijn.
Als je heel hard je best gaat doen, en je legt je plat met je handen op de remgrepen, dan zijn je onderarmen horizontaal, en je ellebogen een hoek van 90 graden of daaromtrent. Dat is prima. Kijk eens hoe triatleten of tijdrijders hun armen hebben staan.
Dus als je stuur een klein stukje omlaag gaat. Dan zal inderdaad de hoek van je ellebogen wat kleiner worden (meer gebogen), maar het lijkt mij dat dat voortvloeit uit je diepere, aërodynamischere houding, die je heel bewust op zoekt en denkt aan te kunnen.
Als je heel hard je best gaat doen, en je legt je plat met je handen op de remgrepen, dan zijn je onderarmen horizontaal, en je ellebogen een hoek van 90 graden of daaromtrent. Dat is prima. Kijk eens hoe triatleten of tijdrijders hun armen hebben staan.
Dus als je stuur een klein stukje omlaag gaat. Dan zal inderdaad de hoek van je ellebogen wat kleiner worden (meer gebogen), maar het lijkt mij dat dat voortvloeit uit je diepere, aërodynamischere houding, die je heel bewust op zoekt en denkt aan te kunnen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013