Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Zand in bottom bracket/crank

Dunn3r
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 14 jul 2019 17:46

Dunn3r 14 jul 2019 18:03

Dag allen,

Nieuw op het forum, maar een sporadische lezer. 3-4 jaar terug begonnen met een instapfietsje wat zo goed beviel dat er een nieuwe telg is aangeschaft die vorige week in ontvangst is genomen.

Nu wil ik er zo goed mogelijk voor zorgen alleen gisteren toch ietwat verrast tijdens de regenbuien tijdens een rit waardoor die goed smerig is geworden. Na thuis komst gelijk afgespoten en vanochtend de hele fiets grondig schoon gemaakt. Nu viel me op dat na het schoonmaken toen ik de ketting opnieuw smeerde bij het ronddraaien van de cranks het geluid van zand op carbon hoorbaar was.

Ik twijfel even wat hiermee te doen.. Zo lezende her en der komt het wel vaker voor en zie je dat men de boel uit elkaar haalt om het goed schoon te maken. Nu heb ik dat nog nooit eerder gedaan en was ik dat zeker niet van plan dat met mijn net nieuwe fiets te doen. Dus ik vraag me eigenlijk af hoe kwaad dit kan? Of komt het uiteindelijk vanzelf wel weer los?

Als raadzaam is dat het schoon gemaakt moet worden betekent dat effectief voor mij dat ik de fiets dus weg breng naar het vaste adres. Maar hoop hier eerst wat duidelijkheid te krijgen of dat wel echt nodig is. Dank alvast :winkthumb:

marsman
Forum-lid
Berichten: 2355
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 14 jul 2019 20:33

Is het niet de ketting? Soms lastig te horen. Spuit de ketting maar eens goed uit.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Dunn3r
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 14 jul 2019 17:46

Dunn3r 14 jul 2019 20:42

Nja ik hoor toch duidelijk zand op carbon schuren. Lijkt me niet dat de ketting op 1 of andere manier hetzelfde geluid maakt toch?

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 14 jul 2019 20:45

Zand op carbon? Hoezo: heb je carbon kettingbladen?
Hoe dan ook: met een doek gewoon schoonvegen. Is geen hogere wiskunde! Zand in de ketting...: ook vegen en eruit rijden.

Gebruikersavatar
alliance_0
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 08 aug 2010 02:06

Gebruikersavatar alliance_0 14 jul 2019 20:57

Hier hoeven toch hopelijk niet serieus op in te gaan he! Heb je je vorige fiets zeker nooit gebruikt dat je dit nooit eerder hebt meegemaakt.

Gebruikersavatar
plantagenet
Forum-lid
Berichten: 2227
Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
Locatie: Purmerend

Gebruikersavatar plantagenet 14 jul 2019 20:58

Als je de ketting naast je voorbladen legt en dan de cranks draait (ketting draait niet mee dan), hoor je het geluid dan ook?
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

marsman
Forum-lid
Berichten: 2355
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 14 jul 2019 21:03

Wel serieus. Lijkt me een beginnende fietser. Dit is waarschijnlijk de ketting die vies is van de regen en zand ed. Maak maar eens goed schoon met een soppie. Ook de cassette, derailleurwieltjes Enzovoort. Dan is het zeker en vast minder
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Dunn3r
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 14 jul 2019 17:46

Dunn3r 14 jul 2019 21:14

Nou kom op heren.. Ik ben geen beginnende fietser en hield de vorige fiets ook gewoon goed schoon. Zoals jullie kunnen lezen heb ik de fiets vandaag een grondige beurt gegeven om al het zand en vuil er weer af te krijgen. Kennelijk ben ik niet grondig genoeg geweest en dacht ik door het geluid wat ik hoorde dat er zand in de trapas of iets dergelijks terecht was gekomen. En zo online lezende, zelfs op dit forum, komt dat wel eens voor. Dus een hele rare gedachte was dat niet volgens mij.

Het is lastig om het geluid echt te pinpointen maar misschien heb ik iets te snel geconcludeerd dat het niet de ketting was, en is die nog vies. Ik zal die morgen nog een extra grondige beurt geven om er zeker van te zijn dat daar geen vuil meer op zit.
plantagenet schreef: 14 jul 2019 20:58 Als je de ketting naast je voorbladen legt en dan de cranks draait (ketting draait niet mee dan), hoor je het geluid dan ook?
En deze probeer ik daarna, dank voor de tip :like:

Dunn3r
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 14 jul 2019 17:46

Dunn3r 15 jul 2019 18:57

Een mea culpa is wel op zijn plek van mijn kant, het was inderdaad gewoon de ketting waar nog zand in zat. Inmiddels wel weer een grondige beurt gegeven alleen het zand komt er lastig af. Maakt voor hier nu niet uit want het reinigen van een ketting moet wel lukken. Deze kan dicht.. voor zover dat hier nog gebruikelijk is.

marsman
Forum-lid
Berichten: 2355
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 15 jul 2019 19:56

Hatsee.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Plaats reactie