Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Carbonscan na aanrijding ?

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 21 aug 2019 15:44

Djemz schreef: 21 aug 2019 09:10 Is toch echt een schande en dan durven ze hier beweren dat je de verzekering oplicht als je hem helemaal kapot zou gooien.

De enige oplichters zijn zij in dit verhaal.. Je mag altijd betalen, maar als je ze dan nodig hebt.. Ho maar.
Dat is geen bewering maar een feit.

Hij krijgt een beetje minder dan gedacht en dat vindt jij een goede reden om andere verzekerden de duperen en de wet te overtreden :? .
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8292
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 21 aug 2019 16:24

Ernie C. schreef: 21 aug 2019 15:44
Djemz schreef: 21 aug 2019 09:10 Is toch echt een schande en dan durven ze hier beweren dat je de verzekering oplicht als je hem helemaal kapot zou gooien.

De enige oplichters zijn zij in dit verhaal.. Je mag altijd betalen, maar als je ze dan nodig hebt.. Ho maar.
Dat is geen bewering maar een feit.

Hij krijgt een beetje minder dan gedacht en dat vindt jij een goede reden om andere verzekerden de duperen en de wet te overtreden :? .
Ach, die discussie is al eerder voorbij gekomen, maar er is er maar één die weet wat je moet doen om een verzekering te grazen te nemen. Dat je je medeverzekerden te grazen neemt, doet er dan niet meer toe.

Gebruikersavatar
apexrider
Forum-lid
Berichten: 1639
Lid geworden op: 16 okt 2009 21:39
Locatie: Almere

Gebruikersavatar apexrider 21 aug 2019 16:27

Het systeem heeft iets onrechtvaardigs, namelijk dat degene die schade lijdt niet schadeloos wordt gesteld. Het gaat je nooit lukken om met het schadebedrag een gelijkwaardige fiets en/of drager te krijgen. Je zal altijd moeten investeren en dat geld heb je op dat moment misschien helemaal niet. Zo'n systeem werkt fraude in de hand. Al valt dat natuurlijk niet goed te praten.
Afbeelding

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6058
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 21 aug 2019 16:34

apexrider schreef: 21 aug 2019 16:27 ... Het gaat je nooit lukken om met het schadebedrag een gelijkwaardige fiets en/of drager te krijgen. Je zal altijd moeten investeren en dat geld heb je op dat moment misschien helemaal niet. ..

Die fietsendrager is al aangestipt dat dat wel erg vreemd gegaan is in dit verhaal.

Maar die fiets.., of het voorbeeld van de 20 jaar oude auto die 500 euro waard is. Áls die echt 500 euro waard is, vind je ze ook wel via handelaren of marktplaats voor die leeftijd en dat bedrag. Je moet tijd en moeite investeren, dat zeker.
Bij een fiets is het iets lastiger. Opzich denk ik dat er gelijkwaardige fietsen van 2 jaar oud voor 70% van de nieuwprijs op de kop te tikken zijn. Wellicht zelfs overjarige maar nieuwe fietsen uit de handel. Het lastige van de fiets is dat iemand daar veelal een specifiek model, kleur, maat van heeft en die voorkeuren dolgraag wil behouden. Dat het erg verleidelijk is in die situaties naar iets nieuws te kijken (wat meer geld kost).
Maar wat ook al gesteld is.., stel je koopt het wrak, en pakt die 1500 euro. heb je 1500 euro voor het vinden van een nieuw frame. (of eigenlijk een 2e hands frame van een jaar of 2 oud).

Anyhoe, ik snap de beleving en het gevoel wel. Want uiteindelijk zit je zonder fiets (een tijdje), ga je waarschijnlijk toch geld uitgeven wat je niet van plan was, en heb je heel veel gedoe. Maar de waarde en kosteloos stelling, lijkt mij echt zo gek nog niet - in het geval van de fiets althans.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

sge
Forum-lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 19 okt 2010 16:01

sge 21 aug 2019 16:53

Hier tot nu toe uitsluitend positieve ervaringen met verzekeraars. Twee maal een fiets door aanrijding geheel kapot en in beide gevallen alles netjes betaald gekregen. In één geval had ik alles al weer nieuw aangeschaft via diverse kanalen op het internet en hiervan slecht een exeloverzichtje van opgestuurd, beld de verzekering op of ik de fiets zelf gemonteerd had en hoeveel tijd ik daaraan had besteed en of ik daar nog extra geld voor wilde, ik heb het vriendelijk afgewezen.

svenvs
Forum-lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 19 feb 2017 18:58
Locatie: BE

svenvs 22 aug 2019 00:02

Djemz schreef: 21 aug 2019 09:10 Ik zou hem niet houden.. Die carbonscan is verloren geld als canyon hem al als onveilig bestempeld heeft. Op dat ding ga je nooit meer gerust fietsen en verkopen en iemand anders ermee opzadelen vind ik helemaal niet kunnen.
Canyon dekt natuurlijk zichzelf in op deze manier, want ze hebben geen scan of structurele test gedaan. Zou een carbonscan mogelijke schade dan niet aantonen ?

MarkVeenstra schreef: 21 aug 2019 09:25 Houden zou dan toch zijn voor het overzetten van nog werkende onderdelen?
Lijkt me niet snel dat dat uitkan voor 677 euro.
Dat was eerst mijn idee, maar het bedrag is hoger dan ik in gedachten had.
Ervan uitgaande dat frame en wielen moeten vervangen worden, blijft enkel de Ultegra Di2 groep en Canyon H31 cockpit over.

MarkVeenstra schreef: 21 aug 2019 16:34
Het lastige van de fiets is dat iemand daar veelal een specifiek model, kleur, maat van heeft en die voorkeuren dolgraag wil behouden.
Maar wat ook al gesteld is.., stel je koopt het wrak, en pakt die 1500 euro. heb je 1500 euro voor het vinden van een nieuw frame. (of eigenlijk een 2e hands frame van een jaar of 2 oud).
Dit dus, ik vond deze specifieke combinatie van kleur en wielen wel iets hebben. Kreeg er ook altijd positieve reacties op.
De wielen moeten ook vervangen worden, zit in beide een serieuze slag. Fietsenmaker gaf aan dat hij wel kon proberen deze opnieuw te rechten maar dat hij niet kon garanderen dat ze ook recht bleven.

wasbeer2006 schreef: 21 aug 2019 11:08 Als mijn fiets 30% afschrijft ik ruim twee jaar teken ik nu.
Daarbij denk ik dat het best een reëel bedrag is. Een fiets voor 70% van de nieuw prijs verkopen lukt je nog niet 1 dag na aankoop.
De fietsendrager zou ik nog ff achteraan gaan, dat slaat nergens op.
30% is wat ik zelf in gedachten had, maar het voorstel komt neer op 40% voor een fiets van 2 jaar en 2 maanden.
Fiets kostte 3600, accessoires (pedalen, garmin mount, bidonhouders) 150. Deze moeten mee ingeleverd worden om het volledige bedrag (2260) te krijgen.
Fietsendrager wordt nog opnieuw bekeken als onderdeel van de tegenexpertise.



Los van bovenstaande zaken, blijf ik het vreemd vinden dat het 'wrak' aan opkopers wordt aangeboden. Ergens zou je verwachten dat Canyon niet wil dat dit frame terug in gebruik wordt genomen.
Ik ga er vanuit dat de opkoper met zo weinig mogelijk kosten (misschien wielen laten rechten) de fiets in zijn geheel of in onderdelen gewoon te koop aanbiedt zonder te vermelden dat het frame betrokken was bij een aanrijding. Anders zie ik niet in waarom deze opkoper 677 euro geeft want zijn doel is uiteindelijk toch om er winst op te maken.

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1744
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 22 aug 2019 06:10

Wat hebben ze daar dan gedaan bij canyon? Gewoon met het blote oog gekeken terwijl er volgens jou visueel niets aan te zien is?

En op wat baseert de verzekering zich dan om hem volledig af te schrijven? Ook op dat wat canyon zei die dus eigenlijk totaal niet klopt?

Dat vind ik nu toch een raar verhaal. Als er dan daadwerkelijk niets mis is met het frame en enkel je wielen een slag hebben dan neem ik al mijn woorden terug over verzekeringen.

1500 euro voor een slag in mijn wielen, daar zet ik met de glimlach een handtekening onder.

svenvs
Forum-lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 19 feb 2017 18:58
Locatie: BE

svenvs 22 aug 2019 08:46

Djemz schreef: 22 aug 2019 06:10 Wat hebben ze daar dan gedaan bij canyon? Gewoon met het blote oog gekeken terwijl er volgens jou visueel niets aan te zien is?

En op wat baseert de verzekering zich dan om hem volledig af te schrijven? Ook op dat wat canyon zei die dus eigenlijk totaal niet klopt?
Daar komt het min of meer wel op neer. Los van de 2 foto’s in het begin van dit topic is er niets te zien, maar owv de slag in beide wielen gaan ze ervan uit dat het frame ook een grote zijdelingse impact heeft gehad.
Carbonscan doet Canyon niet meer sinds een paar jaar.

Had verwacht dat verzekering van tegenpartij een scan zou aanvragen, maar misschien is hun redenering dat dit extra kosten betekent voor hun (als zou blijken dat het frame beschadigd is).

Vandaar dat ik zelf aan een scan dacht, in het ergste geval ben ik 275 euro kwijt van die 1500. In het beste geval is het frame ok, en heb ik 1225 over voor de wielen.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 22 aug 2019 09:12

Hoe ernstig zijn die wielen er aan toe? Draait de boel nog tussen de remblokken door?
Een wiel dat vast loopt is meestal niet meer te redden, nauw ja behalve als de blokken te strak afgesteld staan.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

hendrikjan
Forum-lid
Berichten: 1486
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:25

hendrikjan 22 aug 2019 09:50

Wat kost een crash replacement frame bij canyon? Als dat in de orde van grote van 1500 euro is dan ben je een flink end op weg als je het wrak koopt..


Edit 1

https://www.canyon.com/nl-nl/customer-s ... ement.html

1200? Of 900?

Edit 2
Wrak kopen => crash replacement => spullen overzetten en wisselgeld over houden voor nieuwe wielen of zo.. kom je er heel goed af :)
Laatst gewijzigd door hendrikjan op 22 aug 2019 10:00, 1 keer totaal gewijzigd.
:winkthumb:

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 22 aug 2019 09:59

apexrider schreef: 21 aug 2019 16:27 Het systeem heeft iets onrechtvaardigs, namelijk dat degene die schade lijdt niet schadeloos wordt gesteld. Het gaat je nooit lukken om met het schadebedrag een gelijkwaardige fiets en/of drager te krijgen. Je zal altijd moeten investeren en dat geld heb je op dat moment misschien helemaal niet. Zo'n systeem werkt fraude in de hand. Al valt dat natuurlijk niet goed te praten.
+1

Vind het ook ontzettend scheef dat de schuldige zich achter de verzekeraar kan schuilen. Iemand die door onoplettendheid (bijv. gebruik mobiel of simpelweg ouderdom) iemand van de fiets rijdt, schuld bekend en vervolgens kan zeggen "Zoek het maar uit met mijn verzekeraar" die vervolgens weer een expert inschakelt met of zonder kennis.

Vorig jaar ben ik uit werk ook licht aangetikt op een rotonde door een oud vrouwtje. Ze was super vriendelijk en behulpzaam en ik ben ook niet gevallen, maar mijn achterwiel was wel uit het lood.

De niet-kenner zou zeggen, dat kleine slagje kan geen kwaad. Gelukkig wist de expert wel waar die het over had en ging mee in dat het wiel total loss was. Aangezien de wielen enkel als set verkocht werden, heb ik de vervangingswaarde min afschrijving ontvangen (ze waren net nieuw) ook al had ik geen aankoopbon. Dat was gelukkig voldoende om een nieuwe set te kopen.

Qua rechtvaardigheid zou je bijna wensen dat de schuldige het verschil bij moet leggen wat de verzekeraar niet vergoed. Als ze bijv. alleen het achterwiel vergoeden, rijdt je met 2 verschillende wielen of mag je de rest zelf bijlappen.

Gebruikersavatar
synapse
Forum-lid
Berichten: 1092
Lid geworden op: 09 sep 2005 11:51

Gebruikersavatar synapse 22 aug 2019 10:07

Als het mij zou zijn overkomen zou ik kiezen voor het wrak kopen en crashreplacement.
Als ik het goed zie kost een nieuw Enduracefram cf sl € 650. dan hou je nog € 850 over montage en nieuwe wielen, mocht dat echt nodig zijn.

Het alternatief, een nieuwe fietskopen, heeft natuurlijk ook zijn voordelen :like:

Edit: het gaat om een disc frame, dat kost geen € 650 maar € 900
Laatst gewijzigd door synapse op 22 aug 2019 16:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Courir c'est mourir un peu

Plaats reactie