Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Carbonscan na aanrijding ?

svenvs
Forum-lid
Berichten: 75
Lid geworden op: 19 feb 2017 18:58
Locatie: BE

svenvs 11 jul 2019 13:24

Het gaat me vooral om dat vertrouwen op de fiets en zonder uitsluitsel over mogelijke schade wil ik daar niet meer meer rijden.
Wordt dus afwachten wat Canyon zegt, maar ik vind het wel vreemd dat ze aangaven geen carbonscans meer te gebruiken. Ik heb hun wel meerdere foto's bezorgd van schade aan beide wagens en fietsendrager zodat ze de impact mee in rekening kunnen nemen.

Het ongeval gebeurde op de snelweg, remmaneuver owv invoegende vrachtwagen enkele wagens voor me. Iedereen remde dan ook af, maar achterligger had dit te laat opgemerkt (afgeleid door mobiel) dus de snelheid lag toch vrij hoog en de impact was ook nogal hard.
Toevallig een half jaar geleden aangereden bij stilstand voor verkeerslichten (ook onoplettende bestuurder) en die impact was veel minder.

Fietsendrager was in ieder geval total loss en was niet meer van de trekhaak te krijgen (owv geplooid frame, zat aan beide kanten tegen de bumper).

svenvs
Forum-lid
Berichten: 75
Lid geworden op: 19 feb 2017 18:58
Locatie: BE

svenvs 11 jul 2019 13:40

Jans schreef: 11 jul 2019 13:07 @wasbeer2008, Er is hier niemand die suggereert dat TS fraudeert of zou willen frauderen. Het zijn anderen die dubieuze uitlatingen doen.
Correct, zeker niet mijn bedoeling, wil enkel mijn fiets opnieuw in de oorspronkelijke staat hebben en gewoon kunnen fietsen, iets wat er nu niet echt van komt.

Sowieso was het toch al geen optie om extra 'zichtbare' schade te veroorzaken, de politie heeft ook vaststellingen gedaan en foto's genomen. Had hun gecontacteerd omdat de getoonde verzekeringskaart van de tegenpartij vervallen was. Bleek achteraf een vergissing, hij had ook een nieuwe kaart maar was helemaal onder de indruk van het ongeval (jonge bestuurder).

TheUnexpected
Forum-lid
Berichten: 167
Lid geworden op: 12 feb 2019 14:32

TheUnexpected 11 jul 2019 14:29

Jonge bestuurder, Honda Civic en mobieltje achter het stuur. Hopelijk voor de jonge bestuurder een goede (en in dit geval, kostbare) leerschool.

Maar voor jou, zou ik in de communicatie met de expert en de verzekering zelf. De verzekering vragen niet op zoek te gaan naar wat de schade is, maar te onderzoeken of de fiets nog bewezen veilig is. Laat hen toetsen en bewijzen of deze fiets nog geschikt is voor het gebruik.

Dat krasje op t frame zegt niets over de rest die een opdoffer heeft gehad. En die zadelpen wordt hoe dan ook vervangen.

Zelf denk ik dat Canyon de fiets weer op de test bank gaat zetten, en gaat toetsen op rigiditeit. Dit zou uitsluitsel geven. Maar als Canyon dit niet kan garanderen krijg je de dag waarde.

Nogmaals succes.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan..

jorisb
Forum-lid
Berichten: 1279
Lid geworden op: 21 mar 2008 10:56

jorisb 11 jul 2019 14:39

Heb je een rechtsbijstandsverzekering? Zo ja, dan zou ik die ook inschakelen. Helaas ben ik een paar jaar geleden ook aangereden, was eerst zelf bezig met de verkering om de schade te claimen, maar toch onze rechtsbijstandverzekering ingeschakeld omdat de zaken niet vlotten. Dat bleek een hele goede keus, geen gedoe meer met de tegenpartij, dus voor mij veel prettigere communicatie, daarnaast ging de afhandeling ook ineens sneller en je wordt goed voorgelicht (ligt er denk ik ook aan welke persoon je helpt) over andere mogelijke zaken waar je nadeel van hebt gehad (vervangend vervoer, eventuele medische kosten etc)

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 11 jul 2019 15:44

Uitkomsten zijn nooit helemaal te voorspellen dus idd gewoon afwachten.
Overigens heeft Ts hier helemaal niets met polisvoorwaarden te maken aangezien hij claimt en te maken heeft met een onafhankelijke schade expert.
en wat betreft er niet beter van worden, dit heet indemniteitsbeginsel en is zelf in de wetgeving maar zeker in de polisvoorwaarden vastgelegd. Je moet je (vast te stellen) schade vergoed krijgen echter zeker niet meer.
wellicht dit even lezen:

https://www.doorneweerd.nl/bibliotheek/ ... tsbeginsel

svenvs
Forum-lid
Berichten: 75
Lid geworden op: 19 feb 2017 18:58
Locatie: BE

svenvs 11 jul 2019 15:59

TheUnexpected schreef: 11 jul 2019 14:29 Jonge bestuurder, Honda Civic en mobieltje achter het stuur. Hopelijk voor de jonge bestuurder een goede (en in dit geval, kostbare) leerschool.

Maar voor jou, zou ik in de communicatie met de expert en de verzekering zelf. De verzekering vragen niet op zoek te gaan naar wat de schade is, maar te onderzoeken of de fiets nog bewezen veilig is. Laat hen toetsen en bewijzen of deze fiets nog geschikt is voor het gebruik.
Bestuurder was duidelijk onder de indruk en heeft zich meermaals verontschuldigd.
Denk wel dat hij (althans tijdelijk) meer gaat opletten en afstand houden, zal het uiteraard ook merken aan zijn verzekeringspremie die de hoogte in gaat en voor jonge bestuurders ligt die al hoog in BE.

Goed punt ivm veiligheid, dat is ook wat ik met mijn makelaar besproken heb.
Er is geen zichtbare schade maar wil dat er aangetoond wordt dat de fiets nog veilig is.

jorisb schreef: 11 jul 2019 14:39 Heb je een rechtsbijstandsverzekering? Zo ja, dan zou ik die ook inschakelen.
Ik heb idd een rechtsbijstandsverzekering, maar mijn makelaar handelt alle communicatie af met tegenpartij en voorlopig lijkt alles vlot te verlopen.

Bestek ivm schade wagen is reeds opgemaakt en tegenpartij is akkoord.
Vergoeding ivm fietsendrager is nu in overleg (aankoopfactuur vandaag doorgegeven), foto's van de schade waren voldoende, geen expertise nodig.

Afhandeling ivm fiets is dus nog even wachten tot Canyon feedback heeft.

Was trouwens eens aan het rondkijken voor een extra fiets, initieel dacht ik aan tweedehands maar eigenlijk weet je dan ook niet of deze ooit een klap heeft gehad.
Daarom even aan het nagaan er redelijk geprijsde gravelbikes zijn die ik zowel op weg als offroad zou kunnen gebruiken (mits wisselen van wielen).
Tips daarvoor zijn ook welkom ;)

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 11 jul 2019 16:06

Djemz schreef: 11 jul 2019 12:16 ...
En als dat is met die fiets een zwaai te geven dan is dat maar zo. En wat een ander ervan denkt zou me worst wezen. Ik betaal mijn verzekering en dan moet ik maar krijgen waar ik recht op heb. En in dit geval is het een nieuw frame.
Als het frame niet meer te vertrouwen is als gevolg van een aanrijding, heb je recht op de dagwaarde van je frame, niet een nieuw frame!

Als jij je fiets nog even tegen de stoeprand smijt, heb je nergens meer recht op. Dat is mijn mening en wat een ander daarvan vindt zal mij een zorg zijn (onze heerlijke egoïstische bubbel van tegenwoordig).
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 11 jul 2019 16:13

Daarom even aan het nagaan er redelijk geprijsde gravelbikes zijn die ik zowel op weg als offroad zou kunnen gebruiken (mits wisselen van wielen).
Kijk eens naar een KTM revelator disc. Dit is een wegfiets die met wat andere wielen / banden perfect in te zetten is als gravelbike (heb er zelf ook een).
Eigenlijk is het een goede wegfiets met een niet te aggressieve geometrie maar wel met extreem veel ruimte voor off road banden en en redelijk hoog bracket. Ken meerdere rijders die hem als gravelbike/slechtweerfiets inzetten en daar zeer tevreden over zijn.

svenvs
Forum-lid
Berichten: 75
Lid geworden op: 19 feb 2017 18:58
Locatie: BE

svenvs 17 jul 2019 22:09

Vandaag feedback van Canyon ontvangen, kostprijs voor herstelling is +/- 3100€
Dit omvat frame, voorvork, beide wielen plus werkuren.
Nieuwprijs in mei 2017 was 3800€

Makelaar wacht nu op reactie van tegenpartij.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15953
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 17 jul 2019 22:41

Ik ben benieuwd wat de expertise van de tegenpartij gaat uitwijzen en wat je uiteindelijk gaat krijgen.

Al bedankt om ons op de hoogte te houden.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1751
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 17 jul 2019 23:25

svenvs schreef: 17 jul 2019 22:09 Vandaag feedback van Canyon ontvangen, kostprijs voor herstelling is +/- 3100€
Dit omvat frame, voorvork, beide wielen plus werkuren.
Nieuwprijs in mei 2017 was 3800€

Makelaar wacht nu op reactie van tegenpartij.
Dan is een volledig nieuw frame en wielen wss 1000 euro goedkoper.
.
Ik ben nu wel eens benieuwd naar de reactie. Wel serieus balen als ze er niet in zouden mee gaan, want op dat ding ga je nooit meer gerust fietsen.

Ben dan ook wel eens benieuwd wat die eerlijke jongens hier in dit geval zouden doen?

3000 euro betalen voor een ander zijn fout dan? Ga je volgens mij de volgende keer ook niet meer doen :D

svenvs
Forum-lid
Berichten: 75
Lid geworden op: 19 feb 2017 18:58
Locatie: BE

svenvs 18 jul 2019 00:21

Djemz schreef: 17 jul 2019 23:25
svenvs schreef: 17 jul 2019 22:09 Vandaag feedback van Canyon ontvangen, kostprijs voor herstelling is +/- 3100€
Dit omvat frame, voorvork, beide wielen plus werkuren.
Nieuwprijs in mei 2017 was 3800€
Dan is een volledig nieuw frame en wielen wss 1000 euro goedkoper.
Ik ben nu wel eens benieuwd naar de reactie. Wel serieus balen als ze er niet in zouden mee gaan, want op dat ding ga je nooit meer gerust fietsen.
Had het misschien niet duidelijk vermeld, dit is de prijs voor vervangen van frame / wielen en het overzetten van alles naar het nieuwe frame, maw geen herstelling van deze onderdelen.

Persoon bij Canyon gaf aan dat verzekeringen altijd wel even moeilijk doen maar dat deze meestal niet ingaan tegen advies van Canyon ivm vervanging gezien de risico's.
Over het uit te keren bedrag wordt wel vaak moeilijk gedaan (rekening houdend met afschrijving), maar afwachten idd.

Op de fiets zoals deze nu is, rij ik in ieder geval niet meer.
Vandaag zelfs mijn Koga Terraliner van 2006 nog eens afgestoft om toch een ritje te kunnen doen :)

Plaats reactie