Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Fulcrum racing 5LG servicen

Tarkin
Forum-lid
Berichten: 220
Lid geworden op: 22 nov 2016 08:17

Tarkin 02 jul 2019 20:34

Hoi,

Bij het nakijken van de fiets voor de marmotte ben ik een niet zo geweldig geluid tegengekomen. Bij het verder bekijken lijkt het erop dat het komt uit de naaf van het achterwiel.
Toen ik keek, leek de cassette bijna los te zitten! zeker een paar mm speling als ik eraan kwam. Bij verdere controle leek het erop dat de naaf dringend aan een servicebeurt toe is.

Nu zou ik dit graag zelf kunnen (je wilt altijd wel iets meer zelf doen) en ik vroeg me af welk gereedschap ik hiervoor nodig had.

Volgens volgende forumpost https://forum.bikeradar.com/viewtopic.php?t=13039657 ben ik al een stuk verder geraakt.

Wat ik denk nodig te hebben:
2x 6903-2RS cartridge (is de SKF versie echt de moeite?)
Vet (maar welk type heb je hiervoor nodig? tips?)

17mm sleutel en 5mm allan key voor de naaf los te krijgen.

Zie ik iets over het hoofd of lijkt het zo simpel als de naaf loshalen, die 2 lagers eruit halen en nieuwe erin steken en dan naaf er terug op?

Vraag 2: gezien de korte tijd gaat dit waarschijnlijk na de marmotte gebeuren. Kan dit nog kwaad dat er nog 180km extra op gereden wordt? In principe kan m'n derailleur niet in m'n wiel slaan dus ik denk niet dat dit kwaad kan?

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5813
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 02 jul 2019 21:54

Het kan trouwens ook de cassette body zijn waarvan een lager verrot is. Gebeurt vaker bij deze wielen / of meer deze body waarvan het binnenlager erg slecht is afgedicht.

"Toen ik keek, leek de cassette bijna los te zitten! zeker een paar mm speling als ik eraan kwam."
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

hagi
Forum-lid
Berichten: 366
Lid geworden op: 12 aug 2009 20:45

hagi 03 jul 2019 08:37

Zou geen 180 km gaan rijden en zeker geen marmotten met een set wielen of fiets die niet 100% is

dream
Forum-lid
Berichten: 278
Lid geworden op: 25 jan 2005 15:16

dream 03 jul 2019 11:29

Niet mee gaan rijden op zo belangrijk moment. Komt het schakelen en afdalen niet ten goede. Als de body weestand gaat geven gaat je ketting slap hangen. Hoogstwaarschijnlijk inderdaad het bodylager. korte termijn oplossing nieuwe body erop of andere wielset regelen.

Tarkin
Forum-lid
Berichten: 220
Lid geworden op: 22 nov 2016 08:17

Tarkin 03 jul 2019 11:50

hmm jullie hebben idd gelijk.

Ben even aan het kijken naar een nieuwe (betaalbare) set om dit soort grappen te vermijden. M'n oog is gevallen op de volgende: dt swiss p 1800 spline 23 Wat denken jullie? Prijs kwaliteit in orde? M'n harde max zou een 300€ zij.

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5698
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 03 jul 2019 15:35

Ik weet niet hoe technisch je bent maar het vervangen van 4 lagertjes is niet zo'n groot probleem.
Body zelf zal waarschijnlijk zelf nog goed zijn.
Misschien even langs de FM, kost je zeker geen €300,-.

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5813
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 03 jul 2019 16:16

Tarkin schreef: 03 jul 2019 11:50 hmm jullie hebben idd gelijk.

Ben even aan het kijken naar een nieuwe (betaalbare) set om dit soort grappen te vermijden. M'n oog is gevallen op de volgende: dt swiss p 1800 spline 23 Wat denken jullie? Prijs kwaliteit in orde? M'n harde max zou een 300€ zij.
Kosten van 4 nieuwe lagers is ca € 25,- voor goede kwaliteit. En dan een uurtje werk - of iets meer ( vriezertijd meegerekend )
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Tarkin
Forum-lid
Berichten: 220
Lid geworden op: 22 nov 2016 08:17

Tarkin 03 jul 2019 20:00

Theo V schreef: 03 jul 2019 15:35 Ik weet niet hoe technisch je bent maar het vervangen van 4 lagertjes is niet zo'n groot probleem.
Body zelf zal waarschijnlijk zelf nog goed zijn.
Misschien even langs de FM, kost je zeker geen €300,-.
Das waar, maar overmorgen vertrekken we. Dus te kort dag om nog bij de fietsenmaker langs te gaan.
Nu ja. Nieuwe wielen besteld omdat ik de ook wel het voordeel inzien van een extra setje wielen te hebben. Plus ze zijn tubeless ready dus nog een extra voordeeltje. 'ormaal gezien zijn ze er morgen als ik mantel mag geloven.

Na de marmotte ga ik me dan eens toeleggen op de andere wielen te fixen. Deze zijn zeker nog goed genoeg en kan ik dan uitrusten als reserve set/voor woon werk verkeer. Maar dan heb ik momenteel geen zorgen

Plaats reactie