Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Merida Comp 95 front derailleur kabel

demegens
Forum-lid
Berichten: 142
Lid geworden op: 22 apr 2014 11:05

demegens 14 aug 2019 16:25

Als ik jullie tips opvolg dan loopt de ketting tegen de kooi als ik 50 - 16/15/14 schakel. ( heb 14-28 cassette). Dus als ik de kabel maar net aan trek en dan vast zet en dan naar buitenblad schakel en vervolgens 14 of 15 schakel loopt de ketting aan. Snap het niet! Zou de derailleur kapot kunnen zijn of verbogen.?

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 14 aug 2019 16:57

Hoe hard is de derailleurkabel gespannen op het kleinste kettingblad?

Kan je de derailleur nog verder opzij duwen met de hand of met de shifter?

Walter

demegens
Forum-lid
Berichten: 142
Lid geworden op: 22 apr 2014 11:05

demegens 14 aug 2019 17:09

@ Walter: De kabel zet ik vast als de ketting op binnenblad ligt. Kabel is dan net aangespannen.

Dan schakel ik van binnen naar buitenblad. Kan ik twee keer doen. Er is namelijk een soort van tussenstand zal ik maar zeggen voor als je achter een groter tandwiel rijd.

Dus als de kooi max. naar rechts staat (lees naar buiten) en de ketting ligt op het kleinste tandwiel achter dan loopt alles aan. Ik kan dan nog WEL de hooi met de band zo’n 1 a 1,5 mm naar buiten duwen. Als ik dat doe loopt een en ander niet meer aan en is het zoals het zou horen.

Hoe los ik dit op?

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 14 aug 2019 17:17

Controleer:
Staat de kooi mooi evenwijdig met kettingbladen? Indien niet aanpassen...
Hoeveel spatie is tussen ketting en kooi wanneer de kabel eraf is en ketting ligt achteraan op grootste?
Regel hier even bij tot de ketting de kooi net niet raakt (zonder de kabel gemonteerd) of net wel raakt; als je rijdt met ketting op spanning heb je meestal geen wrijving tussen beide.

Loopt de derailleur dan nog aan moet je echt wat meer spanning op de kabel krijgen. Ofwel met inline adjusters (die je niet hebt ;-)), ofwel met kabel met een tang echt wat spanning te geven als je monteert. Dat laatste levert dan weer risico op aanlopen op kleine blad ;-).

Succes!

demegens
Forum-lid
Berichten: 142
Lid geworden op: 22 apr 2014 11:05

demegens 17 aug 2019 17:51

Ik zie nu in de shimano handleiding dat je op de Derailleur er TWEE mogelijkheden zijn km de kabel vast te zetten. Dit afhankelijk hoe schuin de kabel van het frame naar de arm van de derailleur loopt. Dit schijn je om te kunnen zetten. Welke positie je moet gebruiken kan je bepalen met een tooltje. Alleen dat tooltje heb ik niet. Weer iemand of het ook zonder dit tooltje kan?

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 17 aug 2019 17:54

Het kan zeker zonder ;-).

Maar welk model heb je juist?

demegens
Forum-lid
Berichten: 142
Lid geworden op: 22 apr 2014 11:05

demegens 17 aug 2019 18:46

Walter,
zo als ik kan bekijken een FD6800.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 17 aug 2019 20:15

demegens schreef: 17 aug 2019 17:51 Ik zie nu in de shimano handleiding dat je op de Derailleur er TWEE mogelijkheden zijn km de kabel vast te zetten. Dit afhankelijk hoe schuin de kabel van het frame naar de arm van de derailleur loopt. Dit schijn je om te kunnen zetten. Welke positie je moet gebruiken kan je bepalen met een tooltje. Alleen dat tooltje heb ik niet. Weer iemand of het ook zonder dit tooltje kan?
Uiteindelijk stond de derailleur vroeger goed; dus de instelling met het tooltje is niet nodig (het je dit ook losgemaakt?).
Je hebt 2 opties; ofwel zorg je zuiver de handleiding (dus eerdte de derailleur evenwijdig let de kooi en net boven het grote ketting instellen etc...).
Maar eigenlijk loop je dan tegen een probleem omdat je de kabelspanning niet kan regelen. Je moet die dus bij het monteren vannde kabel direct goed hebben.
Daarom kan je net zo goed de oude manier gebruiken (derailleur in laagste positie afstellen en kabel monteren).
En telkens wat meer spanning geven tot de derailleur idd niet meer sleept op kleinste kransen. En eventueel de uiterste positie instelling voor naar buiten zowat helemaal uitdraaien zodat dit zeker niet de derailleur tegenhoudt naar rechts te gaan.

De loop van de kabel is wel kritisch.
Voorlopig denk ik dat als je de kabel correct laat lopen en voldoende kabelspanning geeft bij monteren het goed komt.
Omdat de richting van de loop en de richting waarin je de vijs vastdraait tegengesteld is, bestaat de kans dat de kabel vastschroeven net de kabelspanning vermindert. Dus echt wel voldoende kabelspanning geven bij monteren.

En ondertussen is je plaatselijke fietswinkel weer gesloten ;-).

Walter

demegens
Forum-lid
Berichten: 142
Lid geworden op: 22 apr 2014 11:05

demegens 17 aug 2019 20:36

Oke. Gaan we proberen. En de plaatselijke FM is voorlopig niet aan de beurt 😛😛😛
Dit moet ik gewoon leren en geef niet zo snel op hoor. Vroeg of laat krijg ik hem goed. bedankt voor de tips en tricks voor nu 👍🏻👍🏻👍🏻

demegens
Forum-lid
Berichten: 142
Lid geworden op: 22 apr 2014 11:05

demegens 08 okt 2019 20:56

@Walter. Ik ben eruit.

Tja.... twee standen. En wij maar uitgaan dat deze goed staat.

Toch maar eens de andere stand geprobeerd en wat denk je? In twee keer afstellen helemaal goed. Die converter heeft dus blijkbaar altijd verkeerd gestaan. Nu kan ik zelfs bijna de ketting van het buitenblad laten lopen.

Tja... wat ik al zei, gaat ff duren maar
vinden zal ik het 😉

demegens
Forum-lid
Berichten: 142
Lid geworden op: 22 apr 2014 11:05

demegens 08 okt 2019 20:57

BTW in mijn Merida Comp 95 frame zit een interne liner. Kon de oude binnenkabel er zo uittrekken en vanaf de balhoofdkant er zo de nieuwe inschuiven. Geen losse liner nodig dus.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 08 okt 2019 21:00

Je bent me even kwijt; standen waarvan bedoel je?

Plaats reactie