Pagina 2 van 4

Re: Wat is het voordeel en nadeel van klik pedalen.

Geplaatst: 01 jul 2019 18:04
door Djemz
DiMarcello schreef: 01 jul 2019 17:00 Klik pedalen kunnen horror zijn met val partijen, ook gebeurd het in het begin wel eens dat je vergeet uit te klikken als je bijna stilstaat , heb je een mooie carbon bike
met flinke schade gebeurd sneller dan je denkt..Kwa snelheid is het volgens mij nog nooite bewezen dat klik pedalen sneller zijn dan gewone pedalen.
Waarom zou het horror zijn met valpartijen. Als je neer gaat dan ga je neer en daar gaat een platte pedaal niets aan veranderen..

En als je de spanning niet op het hoogste zet dan klik je er even vlug uit als dat je je voet van een pedaal doet.

Re: Wat is het voordeel en nadeel van klik pedalen.

Geplaatst: 01 jul 2019 21:44
door sensa LTD
Maar hoe werkt dat uit klikken dan?

Re: Wat is het voordeel en nadeel van klik pedalen.

Geplaatst: 01 jul 2019 22:01
door remmiedepemmie
sensa LTD schreef: 01 jul 2019 21:44 Maar hoe werkt dat uit klikken dan?
Je draait je hiel naar buiten.

Re: Wat is het voordeel en nadeel van klik pedalen.

Geplaatst: 01 jul 2019 22:27
door scepticus
vermeulen schreef: 01 jul 2019 17:28 Eén sessie op een turbotrainer met wattagemeter leert je dat klikpedalen heel veel watts opleveren.
Neuh. https://www.youtube.com/watch?v=CNedIJBZpgM

Ja met sprinten misschien, maar bij inspanning ruim sub-FTP niet.

Re: Wat is het voordeel en nadeel van klik pedalen.

Geplaatst: 01 jul 2019 22:38
door DiMarcello
TheUnexpected schreef: 01 jul 2019 17:41
DiMarcello schreef: 01 jul 2019 17:00 Klik pedalen kunnen horror zijn met val partijen, ook gebeurd het in het begin wel eens dat je vergeet uit te klikken als je bijna stilstaat , heb je een mooie carbon bike
met flinke schade gebeurd sneller dan je denkt..Kwa snelheid is het volgens mij nog nooite bewezen dat klik pedalen sneller zijn dan gewone pedalen.
Nog nooit met klikpedalen gereden zeker? Als de mountainbikers er al mee fietsen dan is het gevaar echt niet zo horror...

Heb fietsen met en zonder klik pedalen al die snelle Henkies hou ik ook nog bij met een MTB en hunnie op een race bike van 6 K en meer ingeklikt vlakke weg, Zelf merk ik weinig verschil in snelheid net of zonder klik pedalen Enneh ingeklikt ben je zeker wel kwetsbaarder dan zonder lijkt mij. Maar goed de semie profs hier zullen het wel beter weten,

Re: Wat is het voordeel en nadeel van klik pedalen.

Geplaatst: 01 jul 2019 22:57
door remmiedepemmie
DiMarcello schreef: 01 jul 2019 22:38
TheUnexpected schreef: 01 jul 2019 17:41
DiMarcello schreef: 01 jul 2019 17:00 Klik pedalen kunnen horror zijn met val partijen, ook gebeurd het in het begin wel eens dat je vergeet uit te klikken als je bijna stilstaat , heb je een mooie carbon bike
met flinke schade gebeurd sneller dan je denkt..Kwa snelheid is het volgens mij nog nooite bewezen dat klik pedalen sneller zijn dan gewone pedalen.
Nog nooit met klikpedalen gereden zeker? Als de mountainbikers er al mee fietsen dan is het gevaar echt niet zo horror...

Heb fietsen met en zonder klik pedalen al die snelle Henkies hou ik ook nog bij met een MTB en hunnie op een race bike van 6 K en meer ingeklikt vlakke weg, Zelf merk ik weinig verschil in snelheid net of zonder klik pedalen Enneh ingeklikt ben je zeker wel kwetsbaarder dan zonder lijkt mij. Maar goed de semie profs hier zullen het wel beter weten,
Jij had fietsen met toeclips vast geweldig gevonden. :D

Re: Wat is het voordeel en nadeel van klik pedalen.

Geplaatst: 01 jul 2019 23:05
door DeletedUser02
Er zijn geen nadelen aan klikpedalen zo lang je op de fiets zit en blijft rijden. Wat je daarnaast doet is toch allemaal maar bijzaak en daarmee van ondergeschikt belang.

Re: Wat is het voordeel en nadeel van klik pedalen.

Geplaatst: 02 jul 2019 09:20
door TheUnexpected
Even wat dingen uit de wereld halen. Ik heb mijn literatuur bibliotheken van de universiteit er op na geslagen en even rond gespeurd op de academische kant van het internet.

Al heel snel zijn er twee papers te vinden die de voordelen van het gebruik van klikpedalen ontkrachten. Met name de theorie dat men een trekkende beweging kan maken waarmee er inderdaad effectiever (lees meer kracht wattages op het pedaal komen) getrapt kan worden klopt. Maar dat de kosten (energie van de rijder) hoog zijn en daarmee het effectief reduceren met als resultaat dat het niet efficiënter is.

Verder is het in mijn optiek een onvolledig verhaal. De onderzoekers isoleren de “downward-stroke” vs. “upwardstroke” waarbij het duidelijk is dat de downward stroke efficiënter is qua rijders energie (net mechanical efficiency) en dat het een upward stroke dus relatief inefficiënt is. Helaas meet deze niet de aanvullende mogelijkheid voor een upward stroke en de effectiviteit van de combinatie:

Hiermee bedoel ik: Als ik 42 km/h rij op uitsluitend de downward stroke waarbij ik maximaal gebruik maak van de kracht in mijn benen is dat de hoogste snelheid die ik kan bereiken. Maar juist door de upward stroke tussentijds toe te kunnen voegen, kan ik (hoewel tegen een hogere prijs, niet efficiënt) wel mijn snelheid verhogen en wel een sprint winnen of boven komen op een colletje en het gat dicht rijden (effectief gebruik).

Maar goed: Wat is er dan onderzocht? De efficiency van klikpedalen (hoe goed is de energie overbrenging door klikpedalen?) . Nou deze is niet bijzonder hoog, niet per se hoger dan gewone pedalen.

Een antithese die hier tegenin gaat zegt: Ja, het is niet efficiënter qua energie op papier. Maar qua effectiviteit zijn er niet te meten voordelen die het gebruik van klikpedalen verantwoorden. Dit zijn:

- Kortstondig surplus in wattages (zij het tegen een hogere prijs)
- Betere positionering van de voeten
- Meer controle op de fiets

Ik voeg nog even het verschil tussen efficiency en effectiviteit toe, omdat deze termen veel door elkaar worden gebruikt maar wezenlijk veel verschillen:

Effectiviteit = gaat om de juiste dingen doen.
Efficiëntie = de dingen juist doen

Effectiviteit gaat over je doelen halen en bereiken wat je voor ogen hebt. “Effectief zijn”. Efficiëntie daarentegen gaat over hoe goed je dingen uitvoert, niet of je het doel haalt, maar dat de wijze waarop je een doel wil behalen zo makkelijk en goed werkt als mogelijk.

Conclusie: de voordelen zijn niet wetenschappelijk te meten en onderbouwen in een kwantitatief onderzoek, maar in een kwalitatief onderzoek zou door argumentatie het voordeel mogelijk bekrachtigd kunnen worden.

Re: Wat is het voordeel en nadeel van klik pedalen.

Geplaatst: 02 jul 2019 09:40
door kxlight
Klikpedalen zijn net als EPO... het is nooit bewezen dat t werkt maar het is toch vrij populair bij wielrenners.

Re: Wat is het voordeel en nadeel van klik pedalen.

Geplaatst: 02 jul 2019 09:50
door Sweety2008
Ik was gisteren naar de valpartij door iemand die mij geen voorrang gaf blij dat ik geen klikpedalen had. Vorig jaar eveneens een ongeluk gehad en mijn voeten zaten nog in de klikpedalen een omstander trok zo heftig aan mijn voet om mij los te krijgen dat ik er nog weken last van had.

Re: Wat is het voordeel en nadeel van klik pedalen.

Geplaatst: 02 jul 2019 10:05
door TheUnexpected
kxlight schreef: 02 jul 2019 09:40 Klikpedalen zijn net als EPO... het is nooit bewezen dat t werkt maar het is toch vrij populair bij wielrenners.
Hahaha :lol:
Heeft er iemand een tegeltje te leen?

Re: Wat is het voordeel en nadeel van klik pedalen.

Geplaatst: 02 jul 2019 10:10
door Carjans
TheUnexpected schreef: 02 jul 2019 09:20 Even wat dingen uit de wereld halen. Ik heb mijn literatuur bibliotheken van de universiteit er op na geslagen en even rond gespeurd op de academische kant van het internet.

Al heel snel zijn er twee papers te vinden die de voordelen van het gebruik van klikpedalen ontkrachten. Met name de theorie dat men een trekkende beweging kan maken waarmee er inderdaad effectiever (lees meer kracht wattages op het pedaal komen) getrapt kan worden klopt. Maar dat de kosten (energie van de rijder) hoog zijn en daarmee het effectief reduceren met als resultaat dat het niet efficiënter is.

Verder is het in mijn optiek een onvolledig verhaal. De onderzoekers isoleren de “downward-stroke” vs. “upwardstroke” waarbij het duidelijk is dat de downward stroke efficiënter is qua rijders energie (net mechanical efficiency) en dat het een upward stroke dus relatief inefficiënt is. Helaas meet deze niet de aanvullende mogelijkheid voor een upward stroke en de effectiviteit van de combinatie:

Hiermee bedoel ik: Als ik 42 km/h rij op uitsluitend de downward stroke waarbij ik maximaal gebruik maak van de kracht in mijn benen is dat de hoogste snelheid die ik kan bereiken. Maar juist door de upward stroke tussentijds toe te kunnen voegen, kan ik (hoewel tegen een hogere prijs, niet efficiënt) wel mijn snelheid verhogen en wel een sprint winnen of boven komen op een colletje en het gat dicht rijden (effectief gebruik).

Maar goed: Wat is er dan onderzocht? De efficiency van klikpedalen (hoe goed is de energie overbrenging door klikpedalen?) . Nou deze is niet bijzonder hoog, niet per se hoger dan gewone pedalen.

Een antithese die hier tegenin gaat zegt: Ja, het is niet efficiënter qua energie op papier. Maar qua effectiviteit zijn er niet te meten voordelen die het gebruik van klikpedalen verantwoorden. Dit zijn:

- Kortstondig surplus in wattages (zij het tegen een hogere prijs)
- Betere positionering van de voeten
- Meer controle op de fiets

Ik voeg nog even het verschil tussen efficiency en effectiviteit toe, omdat deze termen veel door elkaar worden gebruikt maar wezenlijk veel verschillen:

Effectiviteit = gaat om de juiste dingen doen.
Efficiëntie = de dingen juist doen

Effectiviteit gaat over je doelen halen en bereiken wat je voor ogen hebt. “Effectief zijn”. Efficiëntie daarentegen gaat over hoe goed je dingen uitvoert, niet of je het doel haalt, maar dat de wijze waarop je een doel wil behalen zo makkelijk en goed werkt als mogelijk.

Conclusie: de voordelen zijn niet wetenschappelijk te meten en onderbouwen in een kwantitatief onderzoek, maar in een kwalitatief onderzoek zou door argumentatie het voordeel mogelijk bekrachtigd kunnen worden.


Mooi deze uitleg :like: