Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Wat is het voordeel en nadeel van klik pedalen.

Gebruikersavatar
alliance_0
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 08 aug 2010 02:06

Gebruikersavatar alliance_0 09 jul 2019 21:34

Of de plaatjes zijn niet goed afgesteld waardoor voet en been in een andere (verkeerde) stand staan.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8290
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 09 jul 2019 21:39

alliance_0 schreef: 09 jul 2019 21:34 Of de plaatjes zijn niet goed afgesteld waardoor voet en been in een andere (verkeerde) stand staan.
Of hij zat zo gespannen op de fiets dat zijn spieren eigenlijk allemaal overvraagd zijn.

sensa LTD
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 19 mei 2019 22:07

sensa LTD 10 jul 2019 12:27

alliance_0 schreef: 09 jul 2019 21:34 Of de plaatjes zijn niet goed afgesteld waardoor voet en been in een andere (verkeerde) stand staan.
Ik heb gisterenavond het zelfde rondje weer gedaan als net als zondag. Nu heb ik nergens last van. Het is gewoon puur gewenning volgens mij.

Gebruikersavatar
devriesman
Forum-lid
Berichten: 504
Lid geworden op: 24 apr 2016 18:56
Locatie: Apeldoorn

Gebruikersavatar devriesman 10 jul 2019 12:52

Het is ook gewenning. Let maar op, als je langer met klikpedalen fietst wil je ze graag op alle fietsen 🤣🤣🤣.
Genoeg situaties te bedenken waar je in het nadeel bent zonder. Je hebt veel meer controle over de fiets.

laurens87
Forum-lid
Berichten: 628
Lid geworden op: 29 jul 2013 15:38

laurens87 10 jul 2019 13:59

Het is gewenning! En Vergis je niet, ik ben een paar keer gevallen met klikpedalen en nog nooit een probleem daardoor gehad!
Ik ben 1 keer aangereden en een paar keer gevallen door wat stomme gebeurtenissen (koersje en eigen stommiteit) mijn pedalen staan niet superstrak afgesteld maar nog nooit met beide voeten vast blijven zitten. De klikpedalen zijn volgens mij ontworpen (na de voorganger met toeclips) om niet vast te blijven zitten bij een valpartij. En mijn ervaring is dat je een klap op je enkel kan krijgen, echter nooit echt vast blijft zitten. Zowel op de mtb als racefiets niet (SPD en SPD-SL). En een voet krijg je altijd nog losgeklikt als je op de grond ligt, je moet het wel zelf doen want jij weet hoe het moet! dus niet die omstander je laten helpen zonder dat je er erg in hebt!

ik vind alleen maar voordelen, meer controle, vaste positie, stijve schoen en nooit problemen met vallen (anders dan de val zelf op knie of heup)
Change is the only constant... Hanging on is the only sin...

codex
Forum-lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 jul 2012 09:40

codex 10 jul 2019 14:34

Ik heb zelf gezien dat een jonge vrouw wat ongelukkig omviel in een bocht.(niet eens zo veelsnelheid).Ze heeft...... door het vast blijven haken van haar schoen in de click pedaal, haar kuitbeen gebroken.(dat kwam uiteraard doordat ze zijwaards viel, zo uit het niets(1 seconde) en geen tijd had om haar been uit het pedaal te klikken en vervolgens is door de val, haar onderbeen gaan draaien ten opzichte van haar heupen en het kuitbeen doen breken.

En als je veel fietst dan wordt je als het ware 1 met je click pedalen en zal je alle voordelen benutten.
Fiets je rustig en vooral het liefst rekreatief dan kun je gerust flatbar pedalen gebruiken.

Het voordeel van clickpedalen is:
-vooral bij heuvelop meer kracht kunnen zetten

-(belangrijkste) dat je niet kunt uitglijden zoals wel met een flatbar pedaal kan, bij het aanzetten en/of staande trappen.
Bij regen worden flatbars altijd wat glad.Wat weer tot glijden kan lijden met je schoenen.

-bij hoge snelheid pedaleer je fijner en beter met clickpedalen.Je energie, vertaalt zich in een betere pedaalomslag met meer rendement.

Waarom dan toch flatbar pedalen:
- altijd en in alle omstandigheden en met de kleinste snelheid dan ook, of stilstaand,........gemakkelijk kunnen afstappen(voet aan de grond).
- gewone sportieve schoenen kun je gebruiken.Wat natuurlijk erg prettig is met veel lopen en je hoeft geen raceschoenen te kopen.
- je hebt geen drukplekken onder je voet zoals je wel kunt hebben met vooral SPD-mtb clicksystemen.
-fiets je een keer ,eens naast de weg... in het gras bv of je tikt een stoeprand aan en raakt wat uit balans, dan zet je zo een voet aan de grond.

Ik ben een paar jaar terug gaan fietsen met brede platvorm pedalen om de bovengenoemde redenen.

Daarvoor heb ik altijd met toeclips, look pedalen en click pedalen gereden.

Iedereen zal het zelf moeten ondervinden.En het omwisselen van pedalen is zo gebeurt. Je kan dan ook atijd bij een lange tocht zo weer je clickpedalen eronder zetten als je dat zou willen of juist niet.Paar minuten en je hebt ze weer omgewisseld.
Ze hoeven immers niet zo vast worden gedraaid, omdat ze zich als het ware zelf vastdraaien.

Wat mijzelf betreft fiets ik relaxter met platform pedalen.
(en dat kan ook wel wat aan mijn leeftijd liggen :) 58 nu).

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 10 jul 2019 14:52

+1
Ghost Nivolet 6LC

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8290
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 10 jul 2019 15:33

@codex, leeftijd vind ik echt de grootste onzin. Doe wat je fijn vindt, maar zo'n verhaal van gebroken kuitbeen slaat nergens op. Ik raakte van platvorm pedaal af, viel met mijn hand op de grond, loodrecht onder mijn schouder. Verbrijzeld. Met een klikpedaal was ik er niet afgegleden en was is nu misschien zonder prothese de wereld door gegaan.

sensa LTD
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 19 mei 2019 22:07

sensa LTD 13 jul 2019 16:28

codex schreef: 10 jul 2019 14:34 Ik heb zelf gezien dat een jonge vrouw wat ongelukkig omviel in een bocht.(niet eens zo veelsnelheid).Ze heeft...... door het vast blijven haken van haar schoen in de click pedaal, haar kuitbeen gebroken.(dat kwam uiteraard doordat ze zijwaards viel, zo uit het niets(1 seconde) en geen tijd had om haar been uit het pedaal te klikken en vervolgens is door de val, haar onderbeen gaan draaien ten opzichte van haar heupen en het kuitbeen doen breken.

En als je veel fietst dan wordt je als het ware 1 met je click pedalen en zal je alle voordelen benutten.
Fiets je rustig en vooral het liefst rekreatief dan kun je gerust flatbar pedalen gebruiken.

Het voordeel van clickpedalen is:
-vooral bij heuvelop meer kracht kunnen zetten

-(belangrijkste) dat je niet kunt uitglijden zoals wel met een flatbar pedaal kan, bij het aanzetten en/of staande trappen.
Bij regen worden flatbars altijd wat glad.Wat weer tot glijden kan lijden met je schoenen.

-bij hoge snelheid pedaleer je fijner en beter met clickpedalen.Je energie, vertaalt zich in een betere pedaalomslag met meer rendement.

Waarom dan toch flatbar pedalen:
- altijd en in alle omstandigheden en met de kleinste snelheid dan ook, of stilstaand,........gemakkelijk kunnen afstappen(voet aan de grond).
- gewone sportieve schoenen kun je gebruiken.Wat natuurlijk erg prettig is met veel lopen en je hoeft geen raceschoenen te kopen.
- je hebt geen drukplekken onder je voet zoals je wel kunt hebben met vooral SPD-mtb clicksystemen.
-fiets je een keer ,eens naast de weg... in het gras bv of je tikt een stoeprand aan en raakt wat uit balans, dan zet je zo een voet aan de grond.

Ik ben een paar jaar terug gaan fietsen met brede platvorm pedalen om de bovengenoemde redenen.

Daarvoor heb ik altijd met toeclips, look pedalen en click pedalen gereden.

Iedereen zal het zelf moeten ondervinden.En het omwisselen van pedalen is zo gebeurt. Je kan dan ook atijd bij een lange tocht zo weer je clickpedalen eronder zetten als je dat zou willen of juist niet.Paar minuten en je hebt ze weer omgewisseld.
Ze hoeven immers niet zo vast worden gedraaid, omdat ze zich als het ware zelf vastdraaien.

Wat mijzelf betreft fiets ik relaxter met platform pedalen.
(en dat kan ook wel wat aan mijn leeftijd liggen :) 58 nu).
Dus je bent te oud voor klik pedalen.
(Ik ben zelf 31)
Die paar keer dat ik nu met klik pedalen heb gefietst je hebt meer controle over de fiets vooral heuvel op.
Al is het in en uit klikken moet je op tijd doen anders heb je een probleem heb ik al gemerkt omdat je niet gewend bent om vast te zitten aan je fiets

codex
Forum-lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 jul 2012 09:40

codex 13 jul 2019 16:49

>Sensa LTD
k ben zeker niet te oud voor clickpedalen,maar er staat dan ook een glimlach-emotiocon achter.Wel wordt ik wat minder behendig dan 30 jaar terug.Dat lijkt me ook logisch.


En ik fiets nu ook meer echt rekreatief ....zonder aan de snelheid te denken en aan gemiddeldes en vaker over smalle boeren-door-weiland-paadjes en stop best veel en kijk even goed om me heen naar huizen,kerken en natuur,boten en alles wat ik zie onderweg.
Ik fiets dan wel op een racefiets,maar dezelfde routes fiets ik ook wel op mijn sportieve hybride.

Dat is dan ook mijn voornaamste reden voor flatbar pedalen.
Het gaat allemaal wat relaxer door eerder door mij genoemde redenen.

Maar ik zie bv 70 tigers genoeg, met gewoon clickpedalen.
en ik kan natuurlijk niet spreken voor iedereen die van dezelfde leeftijd is dan ik ben of ouder.Iedereen heeft zijn eigen voorkeur qua pedalen.

in elk geval,
mooi dat je verbetering voelt met de clikpedalen en veel fietsplezier.Daar gaat het tenslotte om.

Plaats reactie