Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Wat is het voordeel en nadeel van klik pedalen.

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 02 jul 2019 10:46

Ik vind het ook een mooie uitleg. Ik heb op al mijn fietsen klikpedalen. De belangrijkste reden is dat ik gewoon meer controle over de fiets heb.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 02 jul 2019 10:57

Sweety2008 schreef: 02 jul 2019 09:50 Ik was gisteren naar de valpartij door iemand die mij geen voorrang gaf blij dat ik geen klikpedalen had. Vorig jaar eveneens een ongeluk gehad en mijn voeten zaten nog in de klikpedalen een omstander trok zo heftig aan mijn voet om mij los te krijgen dat ik er nog weken last van had.
Volgende keer gewoon remmen en even surplacen. :roll:

Al die keren dat ik in grote stapelpartijen lag is het ook wel eens gebeurd dat ik nog vast aan m'n fiets zat (al heb ik m'n fiets ook wel eens 20 meter verderop terug gevonden). Het is even vervelend als je op de grond ligt, maar in de totaliteit van de valpartij is totaal niet noemenswaardig.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 02 jul 2019 11:21

Inderdaad de keren dat ik viel heb ik nooit schade door de klikpedalen ondervonden. Dankzij de klikpedalen is de fiets wel een keer op mijn rug beland en daardoor schadevrij gebleven. Was ook wat waard :mrgreen:

Gebruikersavatar
Carjans
Forum-lid
Berichten: 144
Lid geworden op: 27 okt 2018 10:18
Locatie: Delft

Gebruikersavatar Carjans 02 jul 2019 12:01


Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 02 jul 2019 12:15

Ik heb niet het idee dat ik er sneller of efficiënter mee fiets maar zoals #RVV zegt, denk ik ook dat ik daardoor meer controle over de fiets heb. Bovendien zit/sta je met je voeten iedere keer op dezelfde manier op de fiets. Je voet schiet ook niet zo maar van de trapper af. Dat zijn w.m.b. voordelen.

Als nadeel zie ik, dat ik niet zo gemakkelijk inklik. d.w.z. vanuit stilstand klik ik een voet in, dat gaat prima, maar als ik dan op gang kom, moet ik 'zoeken' om met de andere voet in te kunnen klikken. Ik heb Shimano SPD-SL pedalen op mijn racer. Weet dus niet of dat met andere pedalen wellicht beter/gemakkelijker gaat.
Trekken en duwen met de trapper? Dat vergt volgens mij jarenlange oefening voor je dat goed onder de knie/geautomatiseerd hebt :-) Doe ik dus zelden.

Op de ATB heb ik recent SPD-M324 pedalen vervangen door de 'standaard meegeleverde' vlakke pedalen. Dat deed ik omdat ik me daar prettiger bij voel als ik een flinke bult op of af moet of op een technisch deel van een parcours. De SPD-M324 is aan de ene kant vlak aan de andere kant klik. Vóór een technisch deel de pedaal omdraaien is mij slecht bevallen want dat gaat nog wel eens mis. Denk je dat je los op de trapper staat, zit je voet toch vast … ja, op de ATB ben ik dus al wel gevallen :-(

Het zal allemaal ongetwijfeld met gebrek aan ervaring te maken hebben; ik zit pas een jaar op een ATB :-)
Het inklikken op een SPD-M324 pedaal daar altijd wel goed en snel.

Ik moet wel toegeven, op gewone tracks, op de 'achtbaanstukken' en op de tussenliggende stukken asfalt/gravel mis ik de klikpedalen wel. En dan vooral omdat je zonder klikpedalen op een hobbelige ondergrond gemakkelijk van de pedalen afschiet.
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

sensa LTD
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 19 mei 2019 22:07

sensa LTD 02 jul 2019 16:51

Ik hoor het al. Het is weer zoiets gewoon proberen dan kom je er zelf achter of het wat voor is.
Ik zit nu met het probleem dat bij lange stukken kramp krijg in de tenen en bij kracht zetten me voet weg glijdt op het pedaal.

sensa LTD
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 19 mei 2019 22:07

sensa LTD 08 jul 2019 21:58

Zondag voor het eerste keer met klikpedalen een paar kilometer gefietst. Het was niet zo mooi weer. Maar uit stilstand weer in te klikken moet ik nog even oefenen. Maar dat ik thuis was en op de bank zat en na een poosje opstond voelde ik spierpijn in de billen. Dat had ik niet bij de gewone pedalen en ik zit ook niet anders op de fiets.
Laatst gewijzigd door sensa LTD op 09 jul 2019 14:33, 1 keer totaal gewijzigd.

senior
Forum-lid
Berichten: 2198
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 08 jul 2019 23:04

Pendalen? Misschien bedoel je pedalen? (sorry, maar kom het niet laten)

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 09 jul 2019 08:47

Jij hebt het over pendalen. Ik zie 'me voet'. Dat is pas echt tenenkrommend Nederlands.
Live fast; die young. mijn blog

sensa LTD
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 19 mei 2019 22:07

sensa LTD 09 jul 2019 14:35

rob74 schreef: 09 jul 2019 08:47 Jij hebt het over pendalen. Ik zie 'me voet'. Dat is pas echt tenenkrommend Nederlands.
Gaan we nu ook al spel fouten letten.

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 09 jul 2019 14:50

sensa LTD schreef: 09 jul 2019 14:35
rob74 schreef: 09 jul 2019 08:47 Jij hebt het over pendalen. Ik zie 'me voet'. Dat is pas echt tenenkrommend Nederlands.
Gaan we nu ook al spel fouten letten.
Spelfouten niet, taalfouten wel :-)
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

TheUnexpected
Forum-lid
Berichten: 167
Lid geworden op: 12 feb 2019 14:32

TheUnexpected 09 jul 2019 15:01

sensa LTD schreef: 08 jul 2019 21:58 Zondag voor het eerste keer met klikpedalen een paar kilometer gefietst. Het was niet zo mooi weer. Maar uit stilstand weer in te klikken moet ik nog even oefenen. Maar dat ik thuis was en op de bank zat en na een poosje opstond voelde ik spierpijn in de billen. Dat had ik niet bij de gewone pedalen en ik zit ook niet anders op de fiets.
Nee waarschijnlijk zit je niet veel anders op de fiets, maar je techniek is hoe dan ook iets aangepast. Daarmee spreek je andere spiergroepen aan. Hamstring bilspier etc. Geef het tijd!
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan..

Plaats reactie