Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

eTap AXS ervaringen?

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2718
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 30 jan 2021 20:08

DDX schreef: 30 jan 2021 15:11 Bij mij zit de gxp bottombracket bij gravelbike (bb86) er inmiddels 14k in en loopt nog gewoon soepel.
En mocht hij dit wel doen gaat er voor paar tientjes gewoon weer nieuwe in.
Dat redt ‘ie bij mij niet. Ondanks regelmatig onderhoud: schoonmaken nieuw vet en extra laag marine grease voelde ik vandaag speling na 5.000km. Ik heb met name goede ervaring met het UT systeem van Campa, ook al zou je verwachten dat de lagers in dat systeem meer kwetsbaar zijn (geperst op crank). Zal binnenkort weer een trapas bestellen en er in persen. Is ook het werk en de kosten niet.
#gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Giuseppe G Gravel - Rodeo Labs Flaanimal (soon)

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 4036
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 30 jan 2021 20:14

Gewoon kwestie van pech/geluk denk ik, heb er ook wel eens eentje na 7000km vervangen volgens mij.
Heb ze iig op voorraad liggen.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid
Berichten: 3326
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 02 feb 2021 15:48

Het ziet ernaar uit dat Rival AXS zijn opwachting gaat maken ergens in de toekomst.

https://www.cyclingnews.com/news/sram-r ... s-suggest/
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5306
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 02 feb 2021 16:02

Goed nieuws, dan moet Shimano wel volgen met 105 DI2 :D
Afbeelding

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid
Berichten: 3326
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 02 feb 2021 16:12

Dat is exact wat ik dacht!
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 5375
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 02 feb 2021 16:19

Dan gaan de prijzen van de "instap" fietsen met "slechts" 105 afmontage meteen ook 200 a 300 euro omhoog. Wat procentueel gezien natuurlijk een groter effect is dan in de hoge segmenten ;)
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2274
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 02 feb 2021 16:25

Ik verwacht dat de Rival (en de 105?) in mechanische en elektronische variant aangeboden zullen blijven. Grotendeels vanwege die reden.
o'7o

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4291
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 02 feb 2021 18:56

Volgens mij wordt Rival niet meer aangeboden en zijn ze gestopt met mechanische groepen voor de weg?

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2274
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 21 feb 2021 15:35

Op mijn AXS crank zit aan de drive side onderstaand dopje. Vandaag tijdens het rijden zag ik dat deze er grotendeels uit was gedraaid. Kon hem er inderdaad zo afpakken. Ik kan deze er terig opdraaien maar echt goed vastzetten lukt niet. Ik heb niet echt grip. Kan er natuurlijk wat locktite op doen maar ik wil hem ook goed vast kunnen draaien. Lijkt er op dat er een soort tooltje voor zou moeten zijn met 2 of 4 pinnetjes die in de gaten valken. Bij mij groepset zat zo’n tool er echter niet bij. Iemand bekend met deze tool?
Bijlagen
FB586E4F-828D-44D7-9393-3CF389E62D28.jpeg
o'7o

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1053
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 21 feb 2021 16:02

Met een circlips tang kun je dit wel vast genoeg aandraaien.
Ik denk dat deze ring enkel dient om de crank te verwijderen.
De eigenlijke crankbout draai je tegen de ring en zo wordt de crank dan losgehaald.

rolfo
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 23 dec 2011 10:55

rolfo 26 feb 2021 11:43

Mede fietsers,

Denk er aan om van Sram Etap 11 Sp over te stappen naar Sram red AXS 12 Sp.

Buiten alle prijzige niet uitwisselbare onderdelen had ik nog het volgende:
Ik heb nu 50/34 met een 11/28 casette (11-30 voor de heuvels), nu adviseert SRAM via de website 46/33 met een 11/26 of 11/28 casette.

Nu ben ik geen zeker geen stoemper, maar de 46/33 lijkt me meer een bergverzet.

Hebben jullie ervaringen met het omzetten van de verzetten naar Sram 12 speed?
De powercrank is behoorlijk duur, vandaar dat ik het meteen goed wil doen ;-)

Groeten Rolf

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4291
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 26 feb 2021 12:03

SRAM kijkt vooral naar bereik. Doordat het kleinste kransje achter nu een 10t is, is je zwaarste verzet 46x10. Doordat je binnenblad nu kleiner is (34>33), hoef je grootste kransje achter niet zo groot meer te zijn (34<33).

Je kunt dus wel een grotere crankset kiezen, maar daar heb je aan de uiteinden van de range niets aan (50x10 is zwaarder dan 53x11) en je behoudt de grote gaps op je cassette. Beter is dus gewoon een 46/33 crankset met een kleinere cassette (10-26?). Een 46/33 crankset staat in principe gelijk aan 50/34 omdat je vast zit aan die 10t.

Ik heb het ook niet bedacht.

Plaats reactie