Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

eTap AXS ervaringen?

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6056
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 12 jun 2019 21:53

Had je niet met zo goed een 11 speed red kunnen blijven rijden? Of was dat financieel te nadelig bij de aanschaf nieuwe fiets?
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

john65
Forum-lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 11 mei 2016 19:14

john65 13 jun 2019 16:19

Ik rij al 3 jaar met di2 uiterst tevreden heb getwijfeld om over te stappen maar blijf bij shimano.

Gebruikersavatar
ddetaey
Forum-lid
Berichten: 481
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:55

Gebruikersavatar ddetaey 13 jun 2019 17:10

MarkVeenstra schreef: 12 jun 2019 21:53 Had je niet met zo goed een 11 speed red kunnen blijven rijden? Of was dat financieel te nadelig bij de aanschaf nieuwe fiets?
SRAM RED had gekund want fiets wordt opgebouwd door de fietsenmaker

Aangezien de nieuwe fiets in de eerste plaats :
1) een betere daalfiets moet worden (ik ben een slechte daler, niet geholpen door zo een comfortabele mogelijke 'endurance' houding), wou ik zo wie zo een fiets met schijfremmen. Mogelijkheden zat om het extra gewicht bij het klimmen bij mezelf te compenseren :-)
2) aangezien dit waarschijnlijk (hopelijk ?) mijn laatste nieuwe racefiets wordt, wou ik graag het comfort van elektronisch schakelen genieten.

vind ik het verschil tussen Force eTap AXS en Ultegra DI2 enorm groot.
Als de slijtage onderdelen dan nog zoveel geld kosten, was de rekening vlug gemaakt.

Dirk

dommelsch
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 31 mar 2017 23:43

dommelsch 03 jul 2019 22:06

Ik overweeg Sram Red eTAP AXS (disc). Ik heb natuurlijk wel reviews gezien, maar nog nergens gelezen hoe deze groep zich houdt na een paar duizend km. Iemand?

john65
Forum-lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 11 mei 2016 19:14

john65 04 jul 2019 13:08

Groep is goed daar is voldoende mee getest de reden dat ik weer voor shimano gekozen heb is dat de cassettes erg duur zijn en er grote gaten zitten in de cassettes 10 en 11 gebruik ik nooit.teminste als je het hebt over de 12 speed groep.

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 04 jul 2019 14:07

Hier geen ervaringen. Ik las wel een artikel in de Roadbike van deze maand waarin Force AXS werd vergeleken met Ultegra Di2.
De conclusie van dat artikel is wat mij betreft dat Sram de coolfactor heeft, maar shimano een heel stuk degelijker is. Force AXS is duurder, lastiger af te stellen en werkte niet probleemloos (met name voor gooit hij de ketting er wel eens naast) Alleen de montage is makkelijker dan bij Ultega di2.
Ik overwoog ook de Force AXS, maar ga nu mijn mechanische Ultegra upgraden naar di2.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37363
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 04 jul 2019 16:38

HarryuitHilversum schreef: 04 jul 2019 14:07 Alleen de montage is makkelijker dan bij Ultega di2.
Hoef je maar 1x te (laten) doen. Easy win wat mij betreft. Net als Red vs. DuraAce.
Campy heeft met zijn SR EPS de boot helemaal gemist.
Less is bore

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12460
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 04 jul 2019 20:38

Zolang de kabels niet zichtbaar zijn maakt di2 of stap mij niet uit.
Bij fietsen zonder geintegreerde kabels wordt het wel een rommel vind ik.

cva
Forum-lid
Berichten: 149
Lid geworden op: 09 mei 2010 08:55

cva 05 jul 2019 12:15

dommelsch schreef: 03 jul 2019 22:06 Ik overweeg Sram Red eTAP AXS (disc). Ik heb natuurlijk wel reviews gezien, maar nog nergens gelezen hoe deze groep zich houdt na een paar duizend km. Iemand?
een 1000km met gereden en geen enkel probleem :winkthumb: je leest veel onzin, maar het werkt gewoon perfect en is de stilste groep dat ik gehad heb. Als je een nieuwe kader koopt of nieuwe fiets, dan is het zeker een aanrader.
De verschillen tussen de groepen dat zijn allemaal non-discussies. Als je een red cassette te duur vindt dan koop je een goedkopere groep. je koopt gewoon naar je budget. Een 105 schakelt ook goed, het is allemaal wat je wil en kan.

Gebruikersavatar
Erik1.0
Forum-lid
Berichten: 351
Lid geworden op: 27 jan 2013 09:49
Locatie: Nijmegen

Gebruikersavatar Erik1.0 05 jul 2019 15:34

Ik rij met de 11sp Red etap en heb toch wat issues, waarvan ik me afvraag of deze verholpen zijn met de AXS. Grootste probleem blijft bij mij de voorderrailleur (achter is perfect). Mij is verteld dat door het ontbreken van de automatische trimfunctie de kooi breder is in vergelijking tot Di2. Hierdoor komt de afstelling super precies. Extra lastig is dat een 'perfecte' afstelling op het fietsstandaard onderweg toch niet goed kan blijken: Hij gooit hem er dan al snel in het midden af, of juist over het grote blad. limit screws bijstellen, maar dan kan hij weer last hebben met op het kleine of op het grote blad blijven hangen... Al met al irritant en lastig goed te krijgen zonder gedoe onderweg... ik overweeg Di2 voor een volgende fiets door dit gedoe.

cva
Forum-lid
Berichten: 149
Lid geworden op: 09 mei 2010 08:55

cva 05 jul 2019 15:57

Erik1.0 schreef: 05 jul 2019 15:34 Ik rij met de 11sp Red etap en heb toch wat issues, waarvan ik me afvraag of deze verholpen zijn met de AXS. Grootste probleem blijft bij mij de voorderrailleur (achter is perfect). Mij is verteld dat door het ontbreken van de automatische trimfunctie de kooi breder is in vergelijking tot Di2. Hierdoor komt de afstelling super precies. Extra lastig is dat een 'perfecte' afstelling op het fietsstandaard onderweg toch niet goed kan blijken: Hij gooit hem er dan al snel in het midden af, of juist over het grote blad. limit screws bijstellen, maar dan kan hij weer last hebben met op het kleine of op het grote blad blijven hangen... Al met al irritant en lastig goed te krijgen zonder gedoe onderweg... ik overweeg Di2 voor een volgende fiets door dit gedoe.
bizar - zou eens goed afgesteld toch probleemloos moeten werken? met de AXS nog geen problemen gehad en toch vele keren op/af geschakeld in de bergen

Oppbogga
Forum-lid
Berichten: 1253
Lid geworden op: 23 feb 2012 14:14

Oppbogga 05 jul 2019 17:38

In het begin, ongeveer 3 jaar geleden, had ik problemen met de Red-11-sp etap dat de ketting over het grote blad werd gegooid.
Mijn FM heeft er naar gekeken en kwam tot de conclusie dat het grote tandwiel "van de verkeerde" was.
De nieuwe versie heeft nl. meer "stijghulpen" in het blad aan de binnenkant gefreesd.
Eenmaal dit gemonteerd en never meer enig probleem daarmee gehad.
...

Plaats reactie