Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Shimano rsx triple shifter st a410 ketting loopt op voor deraileur aan

jelte
Forum-lid
Berichten: 122
Lid geworden op: 27 feb 2011 18:45

jelte 02 jun 2019 17:06

Ik heb shimano rsx triple x 7 shifters gemonteerd.

Nu heefd de fiets maar 2x7.
Op internet heb ik gelezen dat de triple schifter voor de voorbladen ook voor dubbel gebruikt kan worden.

Nu heb heb ik het kunnen afstellen dat van het kleine blad naar het grote blad kan schakelen , maar de ketting loopt aan tegen de deraileur kooi aan als de ketting op het kleinste voorblad en achter op het grootste blad staat.
Aan de kant van het frame.

De voorderaileur is een shimano rx100 fd a550.

Wie kan mij helpen om het goed af te stellen?

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 02 jun 2019 17:58

Ik zou opnieuw beginnen: kabel voorderailleur lossen en zorgen dat de voorderailleur juist staat. Juist is: voorderailleur sleept net niet tegen kooi als ketting op grootste krans ligt.
Vermoedelijk moet je daarvoor de stelvijs vrij diep indraaien.
Dan kabel bevestigen en met geluk schakelt die juist. Eventueel zorgen dat de derailleur niet over grootste blad geduwd kan worden.
Als je het zo doet; zeg eens of het lukt.
Alternatieven;
- bij bevestigen kabel zet je linker shifter of 'kleinste shift stand'
- bij bevestigen zet je linker shifter op middenstand
Een van de 2 geeft soms beter resultaat.
Eventueel kan je eens test met derailleur wat hoger plaatsen (bv 4mm of zo ipv 2mm boven grootste blad)

Ter info; met een campa triple, krijg ik het zelf ook niet echt goed. Ik heb een dubbel derailleur gebruikt voor beter resultaat (op triple shifter).

Walter

jelte
Forum-lid
Berichten: 122
Lid geworden op: 27 feb 2011 18:45

jelte 02 jun 2019 19:45

Walter

Ik heb de kabel los derailleur afgesteld.
Shifter op grootste blad gehad kabrl bevestigd.
Als ik terug schakel is de spanning meteen weg van de kabel.
Ook op de middelste stand en eerste stand gezet de shifter geeft ook met terug schakelen een slappe kabel

jelte
Forum-lid
Berichten: 122
Lid geworden op: 27 feb 2011 18:45

jelte 02 jun 2019 21:52

Ik ben nu zover dat de shifter op zijn laagst staat en op het kleinste tandwiel zonder aanlopen.
Maar, als ik naar de 2de versnelling schakel kom ik tussen het kleinste en groots blad in.
Schakel ik weer op dan pakt ie het 2de blad gewoon.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 02 jun 2019 23:58

...je zou de kabel spanning moeten verhogen (correcter kabelweg verlangen). Ik gok dat je kabel wanneer je de shifter naar het kleinste blad schakelt nog te los is.
Dus aan de versteller op de buis de kabelspanning verhogen totdat je met 1 beweging de ketting op het grote blad krijgt.
Zelf neem ik meestal een tang en trek lichtjes aan de kabel terwijl ik heb vast zet om een redelijke kabelspanning te hebben. Maar dat mag niet veel zijn, anders breng he de derailleur weer uit zijn laagste positie.
De kabel moet net gespannen staan of net niet. Bij een tripple is dat wel kritisch (met 1 keer schakelen moet je net op het middenblad komen), bij een dubbel meestal niet.

Zelf zou ik zo afstellen met de shifter in de middenste positie. Als ik even nadenk lijkt me dat logischer voor het afstellen. In gebruik is het andere logischer (shifter afstellen op laagste stand). In laagste stand bij goed afregelen kan je niet meer in de derde shiftpositie schakelen omdat de derailleur niet verder wil. Dan het je echt maar 2 standen meer.

Walter

jelte
Forum-lid
Berichten: 122
Lid geworden op: 27 feb 2011 18:45

jelte 03 jun 2019 16:46

Volgens mij heb ik hem nu goed walter.
Ik heb net nog is gekeken.
Wat ik gedaan heb is de voorderaileur tussen de kleinste en grootste blad gezet.
Derailleur afgesteld dat ie boven het kleinste blad staat.
Kabel los gemaakt, schifter in middelste stand gezet.
Kabel weer vast.
En ik had hem.

Straks fietsend uitproberen.

Bedankt voor de tips walter!
U hebt mij blij gemaakt

jelte
Forum-lid
Berichten: 122
Lid geworden op: 27 feb 2011 18:45

jelte 03 jun 2019 20:24

Net rondgereden.
Nadat ik tever terug geschakeld heb ben ik het weer kwijt.

Krijg het nu ook niet goed afgesteld

jelte
Forum-lid
Berichten: 122
Lid geworden op: 27 feb 2011 18:45

jelte 04 jun 2019 20:13

Kan het ook wezen rsx shifters en rx100 voorderaileur erop zit?

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 04 jun 2019 20:33

jelte schreef: 03 jun 2019 20:24 Net rondgereden.
Nadat ik tever terug geschakeld heb ben ik het weer kwijt.

Krijg het nu ook niet goed afgesteld
Iets specifieker? Je zou geen verschil mogen hebben als je een paar keer schakelt.

Raymond62
Forum-lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 08 feb 2015 11:21

Raymond62 04 jun 2019 21:08

jelte schreef: 03 jun 2019 16:46
Wat ik gedaan heb is de voorderaileur tussen de kleinste en grootste blad gezet.
Derailleur afgesteld dat ie boven het kleinste blad staat.
Kabel los gemaakt, schifter in middelste stand gezet.
Kabel weer vast.
En ik had hem.
Eh? Snap ik niet goed.

Je legt de ketting op het kleinste blad van voor (met de hand desnoods) en vanachter op het grootste kroontje. Dit is de kleinste versnelling die je hebt.
Dan moet de voorderailleur met de L-schroef bijgedraaid totdat de binnenste plaat van de voorderailleur net niet de ketting raakt. Dit is je Low-limiet, verder mag je derailleur niet naar binnen gaan want dan valt je ketting van je kleine kettingblad.
Je zet de shifter in z'n middenstand en maakt de kabel vast aan de voorderailleur. De kabel mag net niet gespannen zijn, nadien moet je waarschijnlijk nog wel bijregelen.
Dan schakel je naar het grote kettingblad en achteraan naar het kleinste kroontje en stel de H-limiet af. Ketting mag net niet raken aan de buitenste plaat van de kooi...

Let wel, waarschijnlijk heeft de voorderailleur een tussenschakeling (maar daar ben ik niet zeker van) en dan moet je goed ver doorduwen als je opschakelt of 2x drukken als je afschakelt.
Pas ook op dat je niet nog eens afschakelt want dan kan het kopje van de binnenkabel uit de shifter gedrukt worden en dat is gevaarlijk...

jelte
Forum-lid
Berichten: 122
Lid geworden op: 27 feb 2011 18:45

jelte 05 jun 2019 15:48

Walter en raynond bedankt voor alle info.

Ik heb de derailleur van de fiets afgemonteerd en uit elkaar gehaald.
Kwam tot de ontdekking dat de l en h schroef op het plaatje stukje aluminium dat daar de l en h schroeven ingevroten zijn.

Zou dit het probleem kunnen wezen?

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 05 jun 2019 15:53

Ik begrijp je beschrijving niet...

Plaats reactie