Deze ochtend had ik een kleine aanrijding met een wagen. Gelukkig niet gevallen en het was mijn eigen schuld.
De 2 boutjes van mijn bagagedrager zijn door de botsing afgebroken.
Een collega heeft ze uitgeboord en de stukken die vast zaten, zijn verwijderd.
Nu blijkt aan de kant waar ik geraakt werd door het voertuig, de schroefdraad beschadigd te zijn. Kan dit opnieuw getapt worden? Het frame is van aluminium.
Schroefdraad opnieuw tappen?
Een stukje draad natappen is toch ook geen rocket-science?
(Mocht je geen tapsetje hebben en het ook nergens kunnen of willen laten uitvoeren, dan kun je altijd nog proberen om vanaf de niet beschadigde kant een RVS boutje van de juiste maat er door te draaien. Goede kans dat je de draad daarmee weer recht snijdt. Moet het boutgat natuurlijk wel helemaal doorlopen tot de andere kant...)
(Mocht je geen tapsetje hebben en het ook nergens kunnen of willen laten uitvoeren, dan kun je altijd nog proberen om vanaf de niet beschadigde kant een RVS boutje van de juiste maat er door te draaien. Goede kans dat je de draad daarmee weer recht snijdt. Moet het boutgat natuurlijk wel helemaal doorlopen tot de andere kant...)
Laatst gewijzigd door 53x11 op 29 mei 2019 11:43, 1 keer totaal gewijzigd.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Waarom is dat de beste optie?
Zijn er nadelen aan het opnieuw tappen? Ik ken het zelf niet en heb het nog nooit gedaan.
Giant TCR Advanced Pro 1 disc 2020
Kona Rove NRB DL 2018
Fairlight Strael 2.0
Kona Rove NRB DL 2018
Fairlight Strael 2.0
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5230
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Het hangt er vanaf hoeveel de draad beschadigd is. Als er nog genoeg vlees is dan kan je het tappen, anders niet meer. Ik begrijp alleen niet waarom de collega wel de bout eruit haalt maar niet even opnieuw de tap erdoorheen haalt?
-Je moet een gat tot op een tiende nauwkeurig boren, waarschijnlijk heb je die maat niet in huis...
-Je moet een tapset kopen of lenen
-Schroefdraad in alu heeft geen grote houdkracht, een doorgaand stalen boutje is technisch de betere oplossing (voor een bagagedrager)
Tappen is op zich simpel, kwestie van nauwkeurig werken
Ik heb zelf eens een M8 potgat in mijn cilinderkop moeten tappen omdat dat nodig was om een ander type vacuumpomp te kunnen monteren, ging prima.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik heb hem net nog even gesproken.japiecarbon schreef: ↑29 mei 2019 12:42 Het hangt er vanaf hoeveel de draad beschadigd is. Als er nog genoeg vlees is dan kan je het tappen, anders niet meer. Ik begrijp alleen niet waarom de collega wel de bout eruit haalt maar niet even opnieuw de tap erdoorheen haalt?
Hij heeft niet het geschikte materiaal op het werk. Daarom geen tap.
Volgens hem is de schroefdraad niet beschadigd, maar zijn er restanten van het afgebroken boutje achter gebleven. Aan de ene zijde is het boutje helemaal meegekomen door de boormachine. Aan de andere zijde niet.
Giant TCR Advanced Pro 1 disc 2020
Kona Rove NRB DL 2018
Fairlight Strael 2.0
Kona Rove NRB DL 2018
Fairlight Strael 2.0
-
- Forum-lid
- Berichten: 489
- Lid geworden op: 03 okt 2013 17:49
Gewoon moertje aan achterkant en iets langer boutje, vrij gebruikelijk voor voor of achterdragers
sensa guilia
Cannondale scalpel
Trek Superfly 100 pro sl
Cannondale scalpel
Trek Superfly 100 pro sl