Ik ben nu al een hele tijd aan het fietsen en begin zo op het punt te komen dat ik (naar ik denk) alles moet beginnen vervangen. Maar wat is nu wijsheid?
Ketting/cassette, banden weet ik nu wel maar wanneer moet ik
- wielnaven
- crank
- pedalen
-...
servicen? ééns per jaar, ééns per 5K km,
ervaringen?
wanneer wat vervangen...
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6103
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Dat hangt nogal af van hoeveel je fiets, in wat voor weer je fiets, wat voor vuiligheid je fietst, of je regelmatig poetst en de boel bijhoudt of juist niet, van welk merk/model je spullen zijn.
servicen eens per jaar, is nooit een slecht idee.
Maar vervangen, is amper nodig als je de boel goed onderhoudt.
Bij je rijtje, zou ik nog balhoofdlager zetten. En je zadelpen loshalen/schoonmaken.
servicen eens per jaar, is nooit een slecht idee.
Maar vervangen, is amper nodig als je de boel goed onderhoudt.
Bij je rijtje, zou ik nog balhoofdlager zetten. En je zadelpen loshalen/schoonmaken.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Misschien een flauw antwoord, maar: wanneer het nodig is.
Draaiende delen als ze versleten zijn vervangen. Lagers eenmaal per jaar of twee jaar controleren op speling. Af en toe preventief een keer een boutje van je stuur of zadel etc losmaken en met een beetje vet weer vastzetten. Kabels gaan niet eeuwig mee, maar wel heel lang.
Fiets Regelmatig poetsen met water en zeep.
Fiets Regelmatig poetsen met water en zeep.
-
- Forum-lid
- Berichten: 733
- Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05
Het is erg afhankelijk van het weer waarin je rijdt. Mijn racer rijdt bijna nooit in de regen. Ik heb daar in 2 jaar 12 k mee gereden en alleen banden en ketting (2x) vervangen. Mijn gravelbike daarentegen... Daar was na 2k al een hele waslijst; ketting, remblokken, balhoofdlager... kortom: gewoon regelmatig even checken, goed onderhouden en vervangen wanneer nodig.
Dat is net het lastige vind ik voor iemand die begint met onderhoud. Wanneer is het nodig?
even schetsen: ik heb 1 fiets waar ik zomer en winter mee rij, die wordt wel gepoetst achter elke rit als het vuil was en het standaard onderhoud doe ik ook wel (remblokken, ketting,...) Dit jaar al 3K km gedaan buiten (en ongeveer het dubbele aan tijd op de rollen, maar das een andere fiets)
Zaken zoals trapas en balhoofd en dergelijke heb ik nog geen ervaring mee en ben ook een beetje huiverig omdat ik maar 1 fiets heb. Langs de andere kant vind ik het soms wat zuur geld om hem dan bij de fietsenmaker te brengen voor zaken die ik (in principe) zelf ook zou moeten kunnen.
Dus vooraleer ik hem volledig uiteen haal zoek ik een beetje pointers ivm onderhoud en ik dacht dat zo een lijstje misschien ook handig kan zijn voor andere forumgebruikers.
Tijd voor kennisoverdracht en kennisopbouw.
De vage en algemene regels staan hierboven als zo'n beetje opgesomd. Verdere kennis kun je bij andere wielrenners halen door bijv. lid te worden van een club of je aan te sluiten bij een clubje.
Lees een keer een boek over onderhoud.
Hier staan er een paar: https://www.onlinefietser.nl/fietsonder ... ie-boeken/
Vuistregel: alles wat je met een inbussleutel kunt doen, kun je zelf doen als beginner. Alles waar je ander gereedschap voor nodig hebt, kun je als beginner beter laten doen. Ketting en tandwielen vervangen is heel simpel, maar iemand moet je het een keer voordoen
De vage en algemene regels staan hierboven als zo'n beetje opgesomd. Verdere kennis kun je bij andere wielrenners halen door bijv. lid te worden van een club of je aan te sluiten bij een clubje.
Lees een keer een boek over onderhoud.
Hier staan er een paar: https://www.onlinefietser.nl/fietsonder ... ie-boeken/
Vuistregel: alles wat je met een inbussleutel kunt doen, kun je zelf doen als beginner. Alles waar je ander gereedschap voor nodig hebt, kun je als beginner beter laten doen. Ketting en tandwielen vervangen is heel simpel, maar iemand moet je het een keer voordoen
Genoeg filmpjes op YouTube daarvoor. Ik ken niets van fietsen en doe eigenlijk alles zelf met youtube filmpjes. Iedere stap doe ik na en zet het op pauze tot de volgende stap. Is nog nooit mis gegaan.Nee_Nee schreef: ↑28 mei 2019 11:18 Tijd voor kennisoverdracht en kennisopbouw.
De vage en algemene regels staan hierboven als zo'n beetje opgesomd. Verdere kennis kun je bij andere wielrenners halen door bijv. lid te worden van een club of je aan te sluiten bij een clubje.
Lees een keer een boek over onderhoud.
Hier staan er een paar: https://www.onlinefietser.nl/fietsonder ... ie-boeken/
Vuistregel: alles wat je met een inbussleutel kunt doen, kun je zelf doen als beginner. Alles waar je ander gereedschap voor nodig hebt, kun je als beginner beter laten doen. Ketting en tandwielen vervangen is heel simpel, maar iemand moet je het een keer voordoen
Ok, iets specieker dan
- wielnaven
Wanneer de lagers rauw gaan lopen cq. gaan kraken
- crank
Behoeft geen onderhoud, trapaslagers zie wielnaven. Kettingbladen vervangen als de tanden vulkaantjes zijn geworden.
- pedalen
Als de lagers gaan kraken. Schoenplaatjes merk je op een bepaald moment dat ze wat verticale speling krijgen > dan vervangen.
- wielnaven
Wanneer de lagers rauw gaan lopen cq. gaan kraken
- crank
Behoeft geen onderhoud, trapaslagers zie wielnaven. Kettingbladen vervangen als de tanden vulkaantjes zijn geworden.
- pedalen
Als de lagers gaan kraken. Schoenplaatjes merk je op een bepaald moment dat ze wat verticale speling krijgen > dan vervangen.
Kun je geen kms op zetten.. Als je 100x per rit uit klikt, veel wandelt erop gaan ze minder lang mee dan als je dat niet doet.
Gewoon zelf bekijken