Hoi allemaal,
Na vorig jaar vanwege een hernia niet gefietst te hebben, ben ik nu weer opgestapt. Alleen, ik wil mijn mooie Koga uit 1999 graag moderniseren: ik heb een compact crankstel gekocht, bijpassende trapas, en een 1 inch carbon vork met draad en nieuw balhoofdstel. Alleen ontbreekt het mij aan technische kennis en gereedschap.
Ik heb vorig jaar geprobeerd de huidige trapas te verwijderen, maar die lijkt behoorlijk vast te zitten (is een campa iso trapas, vandaar dat 'ie eruit moet voor mijn jis crankstel).
Wie vindt het leuk om mij te helpen sleutelen in de buurt van Haarlem, in ruil voor een goede fles wijn/whisky/ ...bak vol random fietsonderdelen?
Tips zijn ook welkom trouwens.
Jasper
Hulp gezocht in Haarlem
Een JIS crankset gaat meestal prima zamen met een ISO trapas, dus als de as nog soepel draait en geen speling heeft kan je je de moeite besparen.
Balhoofd zal extern zijn
Cups er uit meppen met een grote schroevendraaier en de nieuwe erin kloppen met een hamertje en stuk hout.
Balhoofd zal extern zijn
Cups er uit meppen met een grote schroevendraaier en de nieuwe erin kloppen met een hamertje en stuk hout.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Als er nog 2 mm overblijft na handmatig crank erop drukken is het genoeg.
Maar wat is het probleem om de ouwe as er even uit te draaien?
Daar is echt geen duur gereedschap voor nodig, gaat met cassettering gereedschap dat je naar ik aanneem wel in huis hebt
Maar wat is het probleem om de ouwe as er even uit te draaien?
Daar is echt geen duur gereedschap voor nodig, gaat met cassettering gereedschap dat je naar ik aanneem wel in huis hebt
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Mijn Campa iso trapas zat ook muurvast. Cassettering gereedschap vastgezet met van de qr's uit de wielen zodat deze niet los kon schieten, lange Bahco op de cassettering gereedschap en rammen met een hamer op de uiteinde van de Bahco. Na iedere klap alles even checken of het nog op zijn plaats zat (vooral de Bahco). Na max 10 klappen schoot het in een keer een halve centimeter los. Daarna kon ik het met de Bahco makkelijk los draaien. Het kan wel. Even wat voorzorgsmaatregelen dat je je frame niet stuk slaat (handdoek om onderbuis bijvoorbeeld).
Vorig jaar heb ik ook erop lopen rammen met een hamer... Ik was bang om iets te slopen. Kennelijk moet ik het gewoon nog harder doen haha. Maar eerst nog eens kijken of het crankstel niet toch past. Ik dacht dat er meer dan 2 mm nodig was. Dank!!
Koga Granlux 1995 Campa Mirage.
Zo'n bracketcup lossen is vaak een kwestie van de sleutel er goed op , desnoods met een snelspanner o.i.d en dan met korte ferme tikken op de bahco de zaak lossen (in de goede richting....)
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
@chrissiewizzie, betere monteur ga je niet vinden in Haarlem denk ik...
Update: andermaal geprobeerd: het jis crankstel valt geheel over de iso as tegen 't bracket aan... En dan heb ik m nog niet eens vastgezet. Dus de bracket moest eruit.
En, wat schetst de verbazing: met wat geweld lukte het nu (eerst nog de verkeerde kant op geprobeerd, dat heeft gek genoeg wellicht geholpen) Stronglight crank zit erop!
Dank voor de morele support. Voorvork doe ik in de winter..
En, wat schetst de verbazing: met wat geweld lukte het nu (eerst nog de verkeerde kant op geprobeerd, dat heeft gek genoeg wellicht geholpen) Stronglight crank zit erop!
Dank voor de morele support. Voorvork doe ik in de winter..
Koga Granlux 1995 Campa Mirage.