Pagina 1 van 2

wolf tooth

Geplaatst: 19 mei 2019 17:17
door hekkem
Hallo,

Ik ben een beginner, wil mijn triban 540 upgraden zodat ik er makkelijker de berg mee op kom. Heb wel ontdekt dat er vermoedelijk een Shimano 105 RD-5800 GS op de fiets zit en dat het misschien mogelijk is om dat uit te breiden met een wolf tooth road link.

En nu de vraag, weet iemand of dat kan, en iemand tips om dan de cassette eenvoudig aan te passen naar maximale upgrade voor minimale inspanning?

Re: wolf tooth

Geplaatst: 19 mei 2019 17:22
door daniel1975
Roadlink werkt prima, gebruik al paar jaar om een Thule kar te kunnen trekken in de heuvels icm een 32 achter.

Re: wolf tooth

Geplaatst: 19 mei 2019 17:37
door Nee_Nee
Hoe licht wil je gaan rijden? De 5800GS kun je volgens mij rijden met 34 voor en 32 achter.
Kun je daar mee uit de voeten, dan is de Wolftooth niet nodig.

Re: wolf tooth

Geplaatst: 19 mei 2019 17:39
door Gravelist
daniel1975 schreef: 19 mei 2019 17:22 Roadlink werkt prima, gebruik al paar jaar om een Thule kar te kunnen trekken in de heuvels icm een 32 achter.
De RD-5800 GS mag van Shimano al zonder roadlink naar 32.
Dus als die triban inderdaad een GS heeft volstaat het wisselen van je cassette (en mogelijk ketting)

Met een roadlink ga je met gemak een 40t kunnen steken

Re: wolf tooth

Geplaatst: 19 mei 2019 18:47
door mackersv2.0
Dan kun je voor nog maar 8 tandjes verschil hebben, lijkt me ook niet ideaal.

Re: wolf tooth

Geplaatst: 19 mei 2019 19:31
door klimmer
mackersv2.0 schreef: 19 mei 2019 18:47 Dan kun je voor nog maar 8 tandjes verschil hebben, lijkt me ook niet ideaal.
Hoezo? Dat vang je op met een langere ketting.

Re: wolf tooth

Geplaatst: 19 mei 2019 19:38
door Deleted_User
Zo'n woltooth vergroot toch niet de capaciteit van de achterderailleur? Het vergroot alleen de ruimte tussen achterderailleur en grootste kansje. Wat je daar aan tandjes wint raak je dan voor toch weer kwijt?

Re: wolf tooth

Geplaatst: 19 mei 2019 20:25
door Gravelist
mackersv2.0 schreef: 19 mei 2019 18:47 Dan kun je voor nog maar 8 tandjes verschil hebben, lijkt me ook niet ideaal.
Ik weet dat het van Shimano niet mag, maar de praktijk blijkt anders.
Er zijn tal van voorbeelden dat het werkt.
Een ieder moet zelf de afweging maken of men de “regels” van Shimano overtreed of niet
https://youtu.be/g52JMz9i8Uw

Re: wolf tooth

Geplaatst: 19 mei 2019 21:14
door klimmer
Het formaat van de Roadlink moet op zijn minst met dezelfde lengte in kettingschakels gecompenseerd worden, maar eigenlijk iets meer.

Re: wolf tooth

Geplaatst: 19 mei 2019 21:16
door Nee_Nee
In de documentatie van Wolftand en van Shimano staat dat je capaciteit van de derailleur door het gebruik van zo'n ding niet omhoog gaat, maar met sommige regels kun je sjoemelen. Bijv. deze regel

Re: wolf tooth

Geplaatst: 19 mei 2019 22:32
door Deleted_User
Je kunt inderdaad 'sjoemelen' met de regel die Shimano opgeeft voor de capaciteit van de achterderailleur. Maar dat is onafhankelijk van het gebruik van de Wolftooth.

Re: wolf tooth

Geplaatst: 20 mei 2019 00:17
door walter-
Capaciteit achterderailleur; gewoon zorgen dat je groot-groot kan schakelen zonder dat er iets sneuvelt.
In het slechtse geval is de ketting dan te los als je klein-klein rijdt wat op zich in de praktijk als probleem wel mee valt. En wie rijdt nu klein-klein....?