Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Kabelgeleiding Merckx Mourenx

kristofvs
Forum-lid
Berichten: 262
Lid geworden op: 20 jul 2014 19:36
Locatie: Melle (België)

kristofvs 06 mei 2019 12:58

Hallo,

Probleem: Bij de Merkcx Mourenx racefietsen ( en mss bij andere Merkcx fietsen ook?) worden de derailleurkabels niet geleid door een kabelgeleider. De kabels zitten los aan het bracket. Zie foto hieronder, daar heb ik het schaaltje opengedaan.

Gevolg; Voor de kabel van de achterderailleur is er eigenlijk geen probleem, die schakelt zoals het moet. Voor de voorderailleur echter: doordat die kabel recht naar boven gaat (en onder spanning staat) wordt die afgekneld door dat carbon plaatje. Met als gevolg dat er nu al een heel klein beetje is afgesleten in carbon en de liner als het ware wordt doorgezaagd. Door die afknelling lukt het niet om de voorderailleur af te stellen zoals het moet.

Oplossing? Ja, inderdaad DI2 maar daar heb ik nu even geen zin in. Al genoeg geld uitgegeven de laatste jaren aan een fiets. Andere oplossingen? Herkenbaar?

Opmerking: kabel voorderailleur had ik losgemaakt, daarom maakt die rare kronkel op foto.

Afbeelding

kristofvs
Forum-lid
Berichten: 262
Lid geworden op: 20 jul 2014 19:36
Locatie: Melle (België)

kristofvs 10 mei 2019 12:55

Dank voor jullie feedback :like: :like:

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 10 mei 2019 13:04

Dat komt omdat foto en vraagstelling gewoon niet duidelijk is.
Moet er achter de kabels alleen een slijtplaatje komen of moeten de kabels ook zijdelings geleid worden?
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 10 mei 2019 16:26

Idd de eerste fiets die ik zie die geen kabelgeleider heeft onderaan.

Je kan er volgens mij een standaard geleider opzetten-eventueel beetje bijknippen. Die oplossingen met enkel een buisje vertrouw ik niet.
Eventueel een binnenkant van een remkabel opzetten; die is wat breder en steviger om slijtage op carbon te voorkomen.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15825
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 10 mei 2019 17:29

Je zou kunnen overwegen om een "kabelgeleidingsplaatje" te monteren zoals op de foto.
Dit is nu één van Campagnolo (onderdeelnummer PL-6RE) maar dat maakt niet uit, past ook voor Shimano. :)
Afbeelding
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15825
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 10 mei 2019 17:44

Ik zie dat je in België woont.
Voor de prijs van een postzegel stuur ik je zo'n Campa geleider op met briefpost.

Stuur maar een Pb als je interesse hebt.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Plaats reactie