Hydraulische remmen op racetandem
Ik ben bezig de racetandem van mijn zoon om te bouwen naar Dura Ace inclusief hydraulische remmen. Nu worden de remklauwen enkel in flatmount geleverd. Deze zijn niet sterk genoeg voor een tandem. Daarom ben ik op zoek naar Postmount of IS remklauwen die te combineren zijn met de Dura Ace verstellers/remgrepen. Weet iemand of dit kan en zo ja, met welke remklauwen de werking goed blijft? Lees, dezelfde hoeveelheid olieverplaatsing als bij de DA klauwen? Hoor graag, want ik kom er helaas niet uit.
Remkracht zit toch in de grootte van de schijf? Flatmount of postmount zorgt toch niet voor verschil in remkracht. Dura ace werkt met 160mm schijven. Is dat niet genoeg? Heb zelf 140 schijven op mijn gravelfiets en vind dit ruimschoots voldoende. 160 op een tandem toereikend moeten zijn.
o'7o
Ik heb bij verschillende tandembouwers geïnformeerd (waaronder de bouwer van de huidige tandems) waarom ze geen flatmount op hun frames gebruiken. Allen zeggen dat dit niet sterk genoeg is voor tandemgebruik. Onze huidige frames beschikken allemaal over postmount. Daarom zoek ik naar een combi van postmount (desnoods IS, die zijn nog wel uitwisselbaar) met DA hydraulische hendels. Remkracht doet niet ter zake in deze problematiek, dat komt daarna. We gaan met 160mm rijden in eerste instantie. Overigens rijden we op de mountainbike tandem met 210 voor en 180 achter en dat gaat bij heel technisch en steil afdalen soms net goed.
Het gaat niet alleen om de absolute remkracht maar ook om de koeling op lange afdalingen.Douglas schreef: ↑27 apr 2019 18:01 Remkracht zit toch in de grootte van de schijf? Flatmount of postmount zorgt toch niet voor verschil in remkracht. Dura ace werkt met 160mm schijven. Is dat niet genoeg? Heb zelf 140 schijven op mijn gravelfiets en vind dit ruimschoots voldoende. 160 op een tandem toereikend moeten zijn.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
Belofte maakt schuld. Ik heb ze beiden besteld, maar uiteindelijk zijn de Hope RX-4 gemonteerd en geheel naar tevredenheid. Is even wat knoeien met de precieze afstelling, maar daarna echte werpankers en ideaal voor de tandemkoers. Beide tandems zijn er nu mee uitgerust.
Dank . Het blijft elke keer zoeken hoe zaken moeten op een tandem. Weinig standaard oplossingen beschikbaar, maar we komen er wel. Zelfde zoektocht gehad met twee vermogenscranks. Durfde het niet aan om een crank om te tappen naar omgekeerd draad. Gelukkig had Duratec een dubbel klein blad ontwikkeld waardoor beide cranks aan de rechterzijde zowel de aandrijving naar het achterwiel als de koppelketting naar voren konden hebben. En er dus twee standaard vermogenscranks gemonteerd konden worden.
Even terugkomend op de opmerking dat flatmount niet sterk genoeg is.HarVel schreef: ↑27 apr 2019 19:04 Ik heb bij verschillende tandembouwers geïnformeerd (waaronder de bouwer van de huidige tandems) waarom ze geen flatmount op hun frames gebruiken. Allen zeggen dat dit niet sterk genoeg is voor tandemgebruik. Onze huidige frames beschikken allemaal over postmount. Daarom zoek ik naar een combi van postmount (desnoods IS, die zijn nog wel uitwisselbaar) met DA hydraulische hendels. Remkracht doet niet ter zake in deze problematiek, dat komt daarna. We gaan met 160mm rijden in eerste instantie. Overigens rijden we op de mountainbike tandem met 210 voor en 180 achter en dat gaat bij heel technisch en steil afdalen soms net goed.
Ik neem aan dat de framebouwer bedoeld dat zijn frame niet sterk genoeg is, ipv dat een flatmount rem niet sterk genoeg is om een tandem tot stilstand te brengen?!
Met name achter is een flatmount caliper door de liggende achtervork door heen bevestigd.
Die gaten lijken me het zwakke punt tov een postmount die doorgaans op of aan de liggende vorm gemonteerd wordt.
Ik denk dus dat je best wel een frame kunt construeren dat ook flatmount kan “hebben”.
Nee, dat is niet zoals de framebouwer het zei. Het ging vooral om de dikte van de bouten waarmee de calipers aan het frame vastgezet worden in combinatie met de krachten die vrij komen bij een tandem. De flatmount bouten zijn een stuk kleiner in diameter dan de PM bouten. Nu ben ik geen materiaaldeskundige, maar ik kan me voorstellen dat in het geval van een tandem die op wereldtop niveau meerijdt de krachten zodanig zijn dat die diameter wel een rol speelt. Ik heb in elk geval wereldwijd nog geen tandem producent gevonden die de flatmount remmen monteert.