Ik rij al jaren op een cyclocrosser.
In het begin op onverharde wegen,maar de laatse 3 jaar op de weg.
Nu wordt ik in mijn snelheid beperkt door de kleinere tandwielen voor in vergelijking met een racefiets.
Maar ik durf niet goed over te stappen naar een racefiets,omdat die zo'n smalle banden hebben.
Is het ook mogelijk om grotere tandwielen voor er op te zetten?
Ik heb een Giant TCX SLR 1 Met Sram Force afmontage,
Achter 11-28 voor36-46,
Racefiets en smalle velg
-
- Moderator
- Berichten: 3077
- Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48
Ja.
Groter kan altijd, kleiner niet altijd.
Zorg er alleen voor dat je nieuwe tandwielen 5 arms 110BC zijn
Maar hoe hard rijd je dan wel niet als je met een 46x11 niet uitkomt?
Groter kan altijd, kleiner niet altijd.
Zorg er alleen voor dat je nieuwe tandwielen 5 arms 110BC zijn
Maar hoe hard rijd je dan wel niet als je met een 46x11 niet uitkomt?
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.
Ja op een vlakke weg en weinig wind dan gaat het nog net dan zit ik met een cadans van ongeveer 100 rond de 53-54km/uur.Ja natuurlijk niet heel de training zo snel.maar wel diverse stukken.
Maar als je lichtjes berg af gaat of een lange berg af ja dan krijg je dat niet bijgetrapt.
Dus op zulke momenten is een groter tandwiel welkom.
Maar nu bedenk ik me als ik een groter voorblad er op monteer moet er ook een grotere ketting op.
Heb ik dan geen probleem als ik terugschakel naar het binnenblad dat de ketting te groot is?
Maar als je lichtjes berg af gaat of een lange berg af ja dan krijg je dat niet bijgetrapt.
Dus op zulke momenten is een groter tandwiel welkom.
Maar nu bedenk ik me als ik een groter voorblad er op monteer moet er ook een grotere ketting op.
Heb ik dan geen probleem als ik terugschakel naar het binnenblad dat de ketting te groot is?
-
- Moderator
- Berichten: 3077
- Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48
Capaciteit van de Force derailleur is 33 tanden.
Je cassette gebruikt daar al 17 tandjes van, blijven er nog 16 over voor je kettingbladen.
Toevallig is dat ook de maximale capaciteit van de Force voorderailleur.
Je kunt dus b.v. een 52-36 monteren.
of een 55-39 of een 60-44....
Kijk wel hoe hoog je de voorderailleur kunt verzetten, het kan maar zo dat op een cross model de max rond de 52 of 53 ligt.
Afhankelijk van hoe de lengte van de ketting bepaald werd, zul je ook een nieuwe ketting moeten monteren.
Je cassette gebruikt daar al 17 tandjes van, blijven er nog 16 over voor je kettingbladen.
Toevallig is dat ook de maximale capaciteit van de Force voorderailleur.
Je kunt dus b.v. een 52-36 monteren.
of een 55-39 of een 60-44....
Kijk wel hoe hoog je de voorderailleur kunt verzetten, het kan maar zo dat op een cross model de max rond de 52 of 53 ligt.
Afhankelijk van hoe de lengte van de ketting bepaald werd, zul je ook een nieuwe ketting moeten monteren.
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.
Je crosser kan niet altijd een weg blad aan. Hier in de schuur hangt er een die geen 52t onder zijn fd kan. Fd kan niet hoog genoeg geplaatst worden.
Er ligt hier ook een force 22 spider met een 53-39 bladen. Als je het wil proberen. Stuur ik m voor een schattig prijsje op. Maakt het seizoens wisselen een simpel klusje
Er ligt hier ook een force 22 spider met een 53-39 bladen. Als je het wil proberen. Stuur ik m voor een schattig prijsje op. Maakt het seizoens wisselen een simpel klusje
Ik ga van de week even langs de fietsenmaker en vraag dan of de bladen van jou passen.
Want ik kan wel een fiets afstellen en cassette en bladen en remblokjes en dergelijke vervangen,maar wat bij elkaar kan van bladen en zo heb ik geen verstand.
Als ik ben geweest stuur ik je een berichtje.
Die bladen van jou zijn als ik het goed begrijp 11 speed en ik heb 10 speed,gaat dat dan wel?
Want ik kan wel een fiets afstellen en cassette en bladen en remblokjes en dergelijke vervangen,maar wat bij elkaar kan van bladen en zo heb ik geen verstand.
Als ik ben geweest stuur ik je een berichtje.
Die bladen van jou zijn als ik het goed begrijp 11 speed en ik heb 10 speed,gaat dat dan wel?
eh het gaat om een spider 130bcd voor een sram force 22 dat is degene met bevestiging van 3boutjes aan de crankarmen.
de bladen zijn 53T en 39T 5 boutjes met 130bcd, gebruikt, maar niet totaal versleten.
mogelijk dat de spider niet past op een 10speedcrank, de 10speed force heeft een vaste spider.
als je nu een cross configuratie hebt, gaan de bladen ook niet passen, typisch is dit een 110bcd.
laat maar iets weten.
tip zoek maar eens in de bakken met koopjes bij een mantel etc. je kan wel eens een complete crankset vinden.
ook de rival s900 s950 crank sets zijn online best betaalbaar. de bladen zijn het "meest" kostbare
de bladen zijn 53T en 39T 5 boutjes met 130bcd, gebruikt, maar niet totaal versleten.
mogelijk dat de spider niet past op een 10speedcrank, de 10speed force heeft een vaste spider.
als je nu een cross configuratie hebt, gaan de bladen ook niet passen, typisch is dit een 110bcd.
laat maar iets weten.
tip zoek maar eens in de bakken met koopjes bij een mantel etc. je kan wel eens een complete crankset vinden.
ook de rival s900 s950 crank sets zijn online best betaalbaar. de bladen zijn het "meest" kostbare
ja dat zou ik wel willen op een racefiets van een kennis,maar dat mag ik niet.
Die hebben allemaal van die dure racefietsen.
Maar het is wel een goed idee om het eens uit te proberen,misschien eens kijken of ik er eentje bij de fietsenwinkel kan uitproberen.
Wat mij eng lijkt is als het nat weer is of er liggen wat steentjes op de weg in de bocht.
Die hebben allemaal van die dure racefietsen.
Maar het is wel een goed idee om het eens uit te proberen,misschien eens kijken of ik er eentje bij de fietsenwinkel kan uitproberen.
Wat mij eng lijkt is als het nat weer is of er liggen wat steentjes op de weg in de bocht.
Tegenwoordig wordt er best al veel op 28mm bandjes gereden. Dat is echt al zo smal niet meer.